• unforgettable

Varför tror ni unga föräldrar är sämre än andra?

Man hör mkt här på fl att unga föräldrar är så dåligt bla bla bla.
    Om ni tkr det så undrar jag varför och vad anser ni vara "ungt"??

• Svar på tråden Varför tror ni unga föräldrar är sämre än andra?
  • whitetrach86

några säger under 25 andra under 20. var  själv 22 när jag fick dottern och tycker att jag var någorlunda ung.

det jag fått höra är att jag inte skulle ha någon liverfarenhet av att vara "vuxen" och därav inte kunna förstå allt som kan tänkas innebära med att ha barn och försörja dom, samtidigt som jag ska lyckas ta hand och jobb och hem.
    Att jag omöjligt kan veta vad äkta kärlek är och inte kunna veta att killen (min sambo) verkligen är rätt person att skaffa barn med, eftersom jag inte varit tillsammans med andra eller haft längre förhållanden och bla bla bla.. jag skulle nästan kunna fortsätta hela natten på det här viset. 

• SHAKAWKAW

En ung förälder för mig är någon mellan 15 och 18 år.

Lisa 16 år har oftast inte samma förutsättningar som Anna 28 år, därför tycker jag inte det är passande. Någon på 18 år som blir mamma eller pappa bryr jag mig inte nämnvärt om, men de är ändå väldigt unga.

• spillerkiller

Det är inget fel att skaffa barn tidigt om man känner sig redo (man är dessutom piggare vid 20 än 30)
    Jag var inte redo  när jag var 20 och blev inte redo förrän 2 år  när sedan, (34 nu) Jag har haft fullt upp att parta och resa, leva egoistiskt singelliv och tänkte enbart på mig själv. Jag träffade min sambo för 4 år sen och när vi var redo har vi kämpat i 2 år att bli gravid, har varit orolig att jag väntat  för länge, men vi lyckades.. Så det är inte bra att vänta för länge heller.

• Hultis

25 är ungt för mig. Men självklart är det rätt individuellt.

• vittra

Det är fakta att unga föräldrar ofta har problem av olika slag, socioekonomiska faktorer spelar in och detta finns ju tom att läsa om i socialstyrelsens rapporter. Jag tänker mig då tonårsföräldrar, vilket är vad man rent generellt syftar till när man pratar om "unga föräldrar" i större sammanhang, även om det tycks bli fler och fler som kallar föräldrar både under 25 och ibland tom under 30 som "ung förälder". Vilket ju blir helknasigt. Jag var 24 när jag fick min äldsta och kände mig inte ett dugg som någon ung förälder utan som en helt normal ålder att få barn i.

Sedan beror det såklart på att de inte heller har utvecklats färdigt, och saknar en del viktiga förmågor för att kunna ta långsiktiga och stabila beslut, att analysera och överväga logiskt etc, vilket jag tycker är nödvändigt om man ska ha barn. För att inte tala om den egna identitetsutvecklingen, som ju sker just under tonårstiden. Alla dessa faktorer anser jag bidrar till att unga föräldrar inte är lika säkra och trygga i sig själva och det gör att de har mycket lättare för att följa felaktiga och även rent skadliga råd när det gäller barnets omsorg.

Man har ju också naturligtvis mycket sämre förutsättningar som tonåring, med tanke på arbete, skola, bostad, stabil inkomst osv. Att få barn mitt under gymnasietiden kan verkligen inte vara någon höjdare. Och sådana här saker spelar ju också in för den livserfarenhet man har, vilket också är påverkar föräldraskapet.

Ja det finns ju hur mycket som helst kring detta, däremot tycker jag inte man ska säga att de är sämre föräldrar men att de har sämre förutsättningar är helt uppenbart.

• josefin1234

sämre förälder är man nog inte men man har inte hunnit leva livet och varit ute på krogen och rest och pluggat och legat på soffan och slappat det tro ja man missar som en ung förälder.

• Grazzy
    josefin1234 skrev 2011-12-14 00:39:31 följande:
    sämre förälder är man nog inte men man har inte hunnit leva livet och varit ute på krogen och rest och pluggat och legat på soffan och slappat det tro ja man missar som en ung förälder.
    Vem säger att alla unga vill hänga på krogen och resa världe runt innan barn? Jag är snart 21, inte varit på krogen en enda gång i mitt liv för jag har aldrig haft behovet och rest utomlands en enda gång! Alla vill inte hänga vid spriten varje helg och leka duktig elev på vardagarna vid skolbänken.
    Jag trivs med mitt liv som yngre förälder, men jag ser mig absolut inte som ung snart 21 år gammal och jag kommer bra överrens med dagis personal och andra äldre mammor med barn.  
  • josefin1234
    Grazzy skrev 2011-12-15 13:43:03 följande:
    Vem säger att alla unga vill hänga på krogen och resa världe runt innan barn? Jag är snart 21, inte varit på krogen en enda gång i mitt liv för jag har aldrig haft behovet och rest utomlands en enda gång! Alla vill inte hänga vid spriten varje helg och leka duktig elev på vardagarna vid skolbänken.
    Jag trivs med mitt liv som yngre förälder, men jag ser mig absolut inte som ung snart 21 år gammal och jag kommer bra överrens med dagis personal och andra äldre mammor med barn.  
    jag har sagt vad ja tror ¨å det har ja rätt till och ja tror inte man blir sämre förälder .
    Å sa ja att man skulle hänga på krogen varje helg och supa som en galning ? i såna fall va det nog en osynlig text som bara du såg.

ts frågade vad man trodde å jag svarade. sedan tror ja också att alla har olika värderingar du har barn på din lista det har ja med men vill helst ha en fast jobb och min utbildning som ja drömt om innan ja får barn så blir det en bättre möjlighet för hela familjen
  • Hej och hå

Jag tror att det kan vara svårt för många som får barn innan de fyllt kanske 17 eller så men det betyder INTE att folk som får barn innan den åldern ÄR sämre föräldrar än ngn annan. Under kanske 17-18 tycker jag är väldigt ungt sen under 23-24 tycker jag är en ung förälder.
    Men det är ju inte så att förutsättningarna för gott föräldraskap ligger i åldern vare sig andra anser en vara för ung eller för gammal.

• Helle333
    unforgettable skrev 2011-12-13 23:19:42 följande:
    Man hör mkt här på fl att unga föräldrar är så dåligt bla bla bla. Om ni tkr det så undrar jag varför och vad anser ni vara "ungt"??
    det tror jag inte. Tvärtom. De minns bättre hur det var att vara ung när deras barn kommer upp i tonåren, de har mer energi och ork osv osv osv. Jag är 29 och har en fyra månaders och jag känner mig som en gammal mamma. Men folk här, bor i Gtb-trakten, anser att jag är mkt ung mamma. För mig är en ung mamma 25-
Svar på tråden Varför tror ni unga föräldrar är sämre än andra?