Catarina 746 skrev 2011-12-13 13:53:35 följande:
Hej!
Vår flicka blir snart 6 år. Hon beter sig mer och mer som en tonåring och vi har svårt att bemöta henne. När hon frågar eller berättar något och man inte hör och vi ber henne ta om det eller förklara på ett annat sett så att vi ska förstå henne. DÅ blir hon helt galen, skriker, slår i dörrar, slår oss eller så skriker hon till oss att vi inte förstår eller lyssnar. Hon säger att Vi fattar ingenting och sedan blir hon tyst och säger ingenting. Hon har också lätt att hamna i ångest vilket inte heller är lätt men den biten har jag lärt mig hantera så hur ska vi bemöta henne? så att hon förstå att vi bryr oss och vill att hon talar med oss. Kanske hon behöver någon annan att tala med?. Hon är adopterad så jag vet inte om hon funderat kring detta.
Hej!
Jag är adopterad och kom hit till Sverige i en ålder av 5 år. Jag känner igen mig något oerhört i det du beskriver hos din dotter. Mina föräldrar vände sig till BUP med mig där vi fick gå i samtalshjälp och lite andra hjälpmedel.
Jag kunde få vredesutbrott utan någon som helst anledning. Fast egentligen berodde det på en enorm
smärta och längtan efter min biologiska mamma. Jag kände mig något oerhört förråd av henne eftersom jag minns när hon lämnade mig och min syster. Men om jag skulle vara du skulle jag vända mig till en instans där man kan möta barnet bäst och där du och din partner får vägledning i ditt föräldraskap.
Jag skriver en blog om mitt liv, du är mer än gärna välkommen att besöka den:
www.jagradopterad.blogg.se
Jyothi Swahn