• ikkinilsson

Maxi cosi mobi -åsikter och tankar

Nu är det dags för oss att byta från babyskydd till bilstol. Vi har varit runt och tittat och egentligen fastnat för två stolar som sitter ganska bra i vår bil. Nu skulle jag vilja höra era erfarenheter av dessa stolar innan vi bestämmer oss Glad

De stolar vi fastnat för är:

Maxi cosi mobi (den som sitter allra bäst i bilen med tanke på lutningen)
    Brio Zento

Skulle gärna höra era erfarenheter och vad ni har för information om dessa.

TACK!

• Svar på tråden Maxi cosi mobi -åsikter och tankar
  • Natasha76

Du hittar några bilder på min blogg: Www.bloggen.fi/bilstolslotsen Skriv Mobi i sökrutan i sidfoten eller sök i övre balken under lista på säkra bilbarnstolar. Där har Mobi en egen sida och sido dropdown meny med bilder.

• ikkinilsson

Tack för alla svar!
    Vi har provat mobi i bilen och det kändes inte som om det skulle vara något problem med plats, så om det är nästan det enda skälet till att välja en annan stol så blir det nog inget problem att välja för oss Glad

• Lumo

Bältena är jättebra på mobin. De sitter tätt mot kroppen, är mjuka o följsamma. BältesKnäppet är lätt att knäppa. Barnet sover bra i stolen. Skitnöjd!

Har även en highway tror jag det är (den med höjbar nacke). Den rekommenderades för stora barn men jag fattar knappt varför. Min långa son sitter bättre i Desdutom blir jag dagligen galen av highwayen. Bältena är hårda o övervadderade med något jäkla liggunderlags-vaddering vilket gör dem knepiga att få över bröstet (de halkar ut på axlarna), de sluter inte tätt mot kroppen om barnet har tex en mindre jacka på under. Och bältet är hopplöst att knäppa, står minst dubbel så lång tid vid varje tillfälle o fipplar med detta, mycket störande! Dessutom sitter sonen lite väl upprätt o nästan framåtlutad. Ja, det finns sidonackstöd att luta sig mot, men huvudet faller ändå fram. Och det gäller ju alla upprätta stolar.

Allt detta jag klagar på är inte något problem på mobin. Den är bäst!!! Upplever inte heller att den är FÖR stor. Den sitter bra i både passat o v70 i baksätet bakom passageraren.

• Natasha76

Lumo du har en multiTech inte HiWay. HiWay är ganska lik Mobi men man Ken inte andra lutning under färd och stolen tar mycket mindre plats.

En nackdel med Mobi är att det är trögt att dra åt remmarna (internselen) tillräckligt hårt. Jag vet inte varför det är så tungt.

• Lumo

Natasha - kan nig stämma. Suger gör i alla fall brion... :)

Jag tycker inte remmarna är värst svåra att dra åt. Ni kanske kan smörja spännmekanismen lite?

• Natasha76
    Lumo skrev 2011-12-11 09:45:53 följande:
    Natasha - kan nig stämma. Suger gör i alla fall brion... :)

Jag tycker inte remmarna är värst svåra att dra åt. Ni kanske kan smörja spännmekanismen lite?

Jag vet inte riktigt varför det går trögt. Verkar mera ha med vinkeln på remmar och sånt att göra. Kanske bälteshöjden inte är optimal nu. Kanske är de lite för högt. Jag har samma problem med min e duologic 2. Det går bara så mycket enklare att spänna remmarna i alla vara Britaxstolar. Och i Axkid.
  • Natasha76

Jag är nog alltså också mycket nöjd med Mobi. Mera och mera nöjd hela tiden. Och lutningen har vi ofta ändrat på. Har den rak för för det mesta men när jag skjutsar gudsonen som är ett år och 4 månader behöver jag mera lutning då han somnar. Skjutsar honom minst en gång varannan vecka. Jag tycker också om att den ger mycket benutrymme. Jag planerar att testa den i många olika bilar, vid bilfirmor. Om jag får lov.

• Malena C

Vi har en Maxi Cosi Mobi och det är den bästa barnartikel vi köpt till vår son. Vi använder den till och med i vår lilla Citroen C1 utan problem. Det bästa är at man kan reglera lutningen medan man kör. Somnar sonen så lutar jag honom bakåt och han åker bekvämt. Den är också rymlig och han sitter väldigt bra i den.

• Natasha76
    Malena C skrev 2011-12-11 10:21:45 följande:
    Vi har en Maxi Cosi Mobi och det är den bästa barnartikel vi köpt till vår son. Vi använder den till och med i vår lilla Citroen C1 utan problem. Det bästa är at man kan reglera lutningen medan man kör. Somnar sonen så lutar jag honom bakåt och han åker bekvämt. Den är också rymlig och han sitter väldigt bra i den.

Var i citroenen har ni stolen? Har ni säteskanten vid pilmarkeringen? Jättenyfiken :) kan du posta ett foto?
  • Malena C

Jag ska se om jag hinner ta en bild senare idag, just nu är maken och sonen ute och åker. Vi har den i framsätet och pilmarkeringen vid säteskanten. Sätet är i och för sig så långt tillbakaskjutet att ingen kan sitta bekvämt i baksätet på den sidan men än så länge är det bara vi tre så det spelar ingen roll.
    Vi har också haft den i mitten i baksätet i Citroen Berlingo när mina föräldrar varit på besök och det går utmärkt.
    Jag gillar stödbenet som gör att man kan montera den nästan var som helst.
    Nu har vi också en Citroen Xantia och där sitter den faktiskt inte lika bra i framsätet som på C1;an. Det var en hel del trixande innan jag fick den stadig.

Svar på tråden Maxi cosi mobi -åsikter och tankar