• Canie

Tips på lite "gammaldags" skola i Sthlm?

Hej hej!

Jaa mitt barn är ju inte fött ännu men vad jag har förstått kan det vara lång kö till skolorna så det är väl bäst att börja kolla lite redan nu. Det är ju tyvärr uppenbart att meritvärdessnittet inte säger någonting om hur mycket ungarna faktiskt kan när de går ut, så man får kanske försöka gå på rekommendation tänker jag?

Jag önskar tips på skolor i Sthlm som är lite "gammaldags". Med det menar jag tillexempel:
    - klassrumsundervisning och inte massa grupparbetstid utan lärare
    - tyst och lugnt i klassrummet
    - läxor 
    - krav på att man deltar aktivt och gör vad man ska

Vad tror ni? Något tips?

• Svar på tråden Tips på lite "gammaldags" skola i Sthlm?
  • caliningrad

hej
    jag sitter i samma situation.Det verkar valdigt svart att hitta en skola som faktiskt ser ut som en skola...
    Jag har ocksa ansokt friskolorna sasom Franska Skolan for sent sa jag ar valdigt radd for att min dotter hamnar pa en vanlig kommunal utan ordning och reda.

• Canie

Ja, jag har en kompis som är lärare i en grundskola på norra sidan där de får ha ordningsvakter i klassrummet osv, det verkar ju inte klokt =( Verkar viktigt att kolla upp noga innan man väljer. Jag tycker Europaskolan verkar bra, de har bra grundfilosofi ang utbildning och lärande. Googlar man lite ser man att de har problem med sin förskola men då får man kanske välja någon annan sådan då. Själva skolan verkar seriös i alla fall.

• Olamanola

Maria Elementar
    Carlssons skola

• caliningrad
    Canie skrev 2011-12-09 11:22:45 följande:
    Ja, jag har en kompis som är lärare i en grundskola på norra sidan där de får ha ordningsvakter i klassrummet osv, det verkar ju inte klokt =( Verkar viktigt att kolla upp noga innan man väljer. Jag tycker Europaskolan verkar bra, de har bra grundfilosofi ang utbildning och lärande. Googlar man lite ser man att de har problem med sin förskola men då får man kanske välja någon annan sådan då. Själva skolan verkar seriös i alla fall.
    Ja, jag har email vaxlat lite med dom och de verkar seriosa. Jaha, har de haft problem ? :(
    antagligen for att de forsoker lara ut nanting till barnen, precis som Mother Goose och Sonia Kovalevsky skolan har haft problem :(

Skulle det du kunna beratta pa vilken skola det finns ordningsvakter (sa att jag inte satter min dotter dar iallafall)?

Det verkar totalt otroligt.
    Min dotter ar nu 4. Hon gar pa en forskola i Asien och alla barn star pa led, sitter stilla under lektionstiden. Gor de inte det sa far det time-out. Behover inte vara svarare an sa. Min dotter kan redan lasa nu och en massa andra saker.
    Hon kommer aldrig att kunna anpassas i en klass dar det finns massor med dyslektiker och ADHD barn och dar lararna beter sig som socialarbetare.... 
  • W L
    caliningrad skrev 2011-12-09 11:16:39 följande:
    hej
    jag sitter i samma situation.Det verkar valdigt svart att hitta en skola som faktiskt ser ut som en skola...
    Jag har ocksa ansokt friskolorna sasom Franska Skolan for sent sa jag ar valdigt radd for att min dotter hamnar pa en vanlig kommunal utan ordning och reda.
    Menar du att inga kommunala skolor är bra??
  • caliningrad
    W L skrev 2011-12-09 11:26:48 följande:
    Menar du att inga kommunala skolor är bra??
    De som finns i mitt omrade i Stockholm (Norrmalm) har bara 45 % som svarar ja i nojdhetsenkaten till fragan:
    Jag far studera i lugn och ro.

Jag vill att det ska vara 100% som ska svara ja, det ar val ett minimikrav att man faktiskt kan studera pa en skola !!! 
  • W L

Här har du massa information om svenska skolor....

http://www.ur.se/varldensbastaskitskola/

Där kan du även se första avsnittet i serien som startade förra veckan. Beskrivning:
    I serien Världens bästa skitskola undersöker programledaren Natanael Derwinger vad de senaste årens skolreformer inneburit för samhället. Varför är den svenska skolan världens bästa för vissa, men världens sämsta för andra?

Första avsnittet berättade dem bland annat om att klasser med störst "blandning" var de klasser där man lärde sig mest. 

Som TS sa i inledning skulle inte jag heller ta de där nöjdhetsenkäterna eller betygstatistik på för stort allvar, tänk på hur mkt pengar friskolorna tjänar. För mig känns det självklart att de gärna ger eleverna högre betyg för att "höja sina siffror". Det bästa är nog att besöka skolorna och se efter själv...

• nyfiken flax

Du får helt enkelt prata med skola för skola o lärare för lärare. Vi har en helt vanlig kommunal skola och jag märker att olika lärare arbetar på väldigt olika sätt med sina klasser, läraren bestämmer ju över sig själv o sin klass även in skolan har arbetslag osv.

• älskarlivet81
    caliningrad skrev 2011-12-09 11:28:10 följande:
    De som finns i mitt omrade i Stockholm (Norrmalm) har bara 45 % som svarar ja i nojdhetsenkaten till fragan:
    Jag far studera i lugn och ro.

Jag vill att det ska vara 100% som ska svara ja, det ar val ett minimikrav att man faktiskt kan studera pa en skola !!! 
    Jag jobbar som lärare, dock inte i Stockholm.. Kan säga att det inte finns någon skola där 100% svarar ja på den frågan.. Därmed inte sagt att resultaten är dåliga på skolan!
  • Coca cola light

Tänk på att det nu inte är kötid som påverkar intagning mest, utan man har gått tillbaka till närhetsprincipen. Trist tycker jag som har haft min dotter i kö väldigt länge.

Svar på tråden Tips på lite "gammaldags" skola i Sthlm?