• Glimma76

    Material logiskt tänkande och mönster åk3

    Kanske någon har ett bra tips. Min son behöver bla träna mer på sitt logiska tänkande och mönster. Han går i trean. Jag har letat ihjäl mig på läromaterial på nätet på detta nu, och hittar inget bra. hittade "askunge" men det var alldeles för lätt, det ska ju rikta sig till åk 3.


    Vi får tyvärr ofta så i skolan på samtalen att det eller det är inte så bra (som tur är är det mesta bra). Sen får vi ingen direkt hjälp med att göra något åt det. Har väntat på extramaterial om detta i flera veckor nu, så jag kan lika bra köpa det själv, om jag hittar något.


     


    Tips mottages tacksamt

  • Svar på tråden Material logiskt tänkande och mönster åk3
  • Havsjungfrun

    Mandala är olika mönster som han kan träna på att måla i. Sök på nätet eller leta i affärer med pyssel/målarböcker.

  • Glimma76
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-08 21:38:42 följande:
    kan det här vara av intresse?

    www.smakprov.se/bok/fena-p%C3%A5-matte-kojan-...

    den kan vara av intresse, dock fattar inte jag sid 3..... hjälp .-)


    pigglet skrev 2011-12-08 21:40:00 följande:
    sudoku?

    Tränar vi på ibland, men tänkte mer lästal....


    Havsjungfrun skrev 2011-12-08 21:50:36 följande:
    Mandala är olika mönster som han kan träna på att måla i. Sök på nätet eller leta i affärer med pyssel/målarböcker.

    Funkar inte riktigt eftersom han då kan välja mönster själv. träningen man har i mönster går ju ut på att man förstår och kan fortsätta ett mönster man ser... förstår du, men tack så mycket för tipset i alla fall.

  • Kodia

    Det enklaste är ju att göra egna mönster. Antingen ritar du, tex olika färger, eller former, eller en kombination. Eller så tar du olika föremål. Om du har/får tag på en påse med udda knappar är det bra, eftersom du kan bestämma olika regler (tex ang deras färg eller storlek eller antal hål) Talmönster är ju också lätt att skriva ner för dig, och be att han fortsätter på.
    Gör mönster själv, och be honom att göra mönster. Det är viktigt att låta honom prata om hur han tänker.

    Att förstora en bild genom ett rutmönster är också en rolig aktivitet.

  • Glimma76
    Kodia skrev 2011-12-08 22:08:44 följande:
    Det enklaste är ju att göra egna mönster. Antingen ritar du, tex olika färger, eller former, eller en kombination. Eller så tar du olika föremål. Om du har/får tag på en påse med udda knappar är det bra, eftersom du kan bestämma olika regler (tex ang deras färg eller storlek eller antal hål) Talmönster är ju också lätt att skriva ner för dig, och be att han fortsätter på.
    Gör mönster själv, och be honom att göra mönster. Det är viktigt att låta honom prata om hur han tänker.

    Att förstora en bild genom ett rutmönster är också en rolig aktivitet.
    Just det med att göra själv är det jag har väldigt svårt för. För jag vet inte hur svåra mönster han ska kunna i trean.... behöver en lärobok för åk 3 med mönster så att jag vet att det är rätt anpassat. Han har klarat målen i matte för 2an, så det ska inte vara för lätta mönster heller....

    Har detta problem med många av ämnena då hans klass får väldigt lite läxor. Och sedan på mötena så får man ju reda på att det är några saker som inte fungerar jättebra. Ställer jättestort ansvar på oss som föräldrar, hade önskat att han bara fått material från skolan....
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-08 21:38:42 följande:
    kan det här vara av intresse?

    www.smakprov.se/bok/fena-p%C3%A5-matte-kojan-...
    Beställde den,
  • Kodia
    Glimma76 skrev 2011-12-08 22:14:19 följande:
    Just det med att göra själv är det jag har väldigt svårt för. För jag vet inte hur svåra mönster han ska kunna i trean.... behöver en lärobok för åk 3 med mönster så att jag vet att det är rätt anpassat. Han har klarat målen i matte för 2an, så det ska inte vara för lätta mönster heller....

    Har detta problem med många av ämnena då hans klass får väldigt lite läxor. Och sedan på mötena så får man ju reda på att det är några saker som inte fungerar jättebra. Ställer jättestort ansvar på oss som föräldrar, hade önskat att han bara fått material från skolan....
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-08 21:38:42 följande:
    kan det här vara av intresse?

    www.smakprov.se/bok/fena-p%C3%A5-matte-kojan-...
    Beställde den,
    Hur svåra uppgifter de klarar av är ju väldigt individuellt, men just mönster är bara att prova sig fram! Matematiska mönster kan du ju testa tex med dessa:
    2 4 6 8 _ _ (+2)
    13 15 17 19 _ _ (+2)
    3 6 9 _ _ (+3)
    2 4 8 16 _ _ (dubbelt)
    3 6 12 _ _ (dubbelt)
    9 7 5 _ _ (-2)
    10 20 40 _ _ (dubbelt)
    80 40 20 _ _ (hälften)

    Bara fortsätt att göra svårare, så märker du när det "tar stopp". Många barn behöver en liten knuff för att komma på det här med mönster, men sedan brukar det funka!
  • Havsjungfrun
    Glimma76 skrev 2011-12-08 21:56:20 följande:

    den kan vara av intresse, dock fattar inte jag sid 3..... hjälp .-)


    pigglet skrev 2011-12-08 21:40:00 följande:
    sudoku?

    Tränar vi på ibland, men tänkte mer lästal....


    Funkar inte riktigt eftersom han då kan välja mönster själv. träningen man har i mönster går ju ut på att man förstår och kan fortsätta ett mönster man ser... förstår du, men tack så mycket för tipset i alla fall.


    Fast det är en del i träningen det också, att se det mönstret. Är 1-7-lärare så jag hittar inte på...
  • Glimma76
    Havsjungfrun skrev 2011-12-08 22:33:20 följande:
    Fast det är en del i träningen det också, att se det mönstret. Är 1-7-lärare så jag hittar inte på...
    Men du fattade sid 3 då? Känner mig jättetrög, tycker annars att jag ä rrätt logisk .-D
  • Kodia
    Glimma76 skrev 2011-12-09 14:44:17 följande:
    Men du fattade sid 3 då? Känner mig jättetrög, tycker annars att jag ä rrätt logisk .-D
    På den sidan är det en talrutor (heter det så?) där man ska fylla i alla tal i ordning - på första raden på en hel talruta är det 1-10, på andra 11-20, osv.

    Eftersom det är utrivna bitar från talrutor ska man fylla i de tal som saknas. I den första ska man skriva 17 över 27, 36 innan 37, och 47, 48, 49 på sista raden.
  • Havsjungfrun
    Kodia skrev 2011-12-09 22:21:22 följande:
    På den sidan är det en talrutor (heter det så?) där man ska fylla i alla tal i ordning - på första raden på en hel talruta är det 1-10, på andra 11-20, osv.

    Eftersom det är utrivna bitar från talrutor ska man fylla i de tal som saknas. I den första ska man skriva 17 över 27, 36 innan 37, och 47, 48, 49 på sista raden.
    Precis så är det tänkt.
  • Glimma76
    Kodia skrev 2011-12-09 22:21:22 följande:
    På den sidan är det en talrutor (heter det så?) där man ska fylla i alla tal i ordning - på första raden på en hel talruta är det 1-10, på andra 11-20, osv.

    Eftersom det är utrivna bitar från talrutor ska man fylla i de tal som saknas. I den första ska man skriva 17 över 27, 36 innan 37, och 47, 48, 49 på sista raden.
    Havsjungfrun skrev 2011-12-10 14:40:54 följande:
    Precis så är det tänkt.

    Ok, det ser jag nu. I de andra lapparna finns ju bara ett nummer, men då gör man likadant i dem också då.

    Tack så mycket för hjälpen.

Svar på tråden Material logiskt tänkande och mönster åk3