Inlägg från: Kodia |Visa alla inlägg
  • Kodia

    Material logiskt tänkande och mönster åk3

    Det enklaste är ju att göra egna mönster. Antingen ritar du, tex olika färger, eller former, eller en kombination. Eller så tar du olika föremål. Om du har/får tag på en påse med udda knappar är det bra, eftersom du kan bestämma olika regler (tex ang deras färg eller storlek eller antal hål) Talmönster är ju också lätt att skriva ner för dig, och be att han fortsätter på.
    Gör mönster själv, och be honom att göra mönster. Det är viktigt att låta honom prata om hur han tänker.

    Att förstora en bild genom ett rutmönster är också en rolig aktivitet.

  • Kodia
    Glimma76 skrev 2011-12-08 22:14:19 följande:
    Just det med att göra själv är det jag har väldigt svårt för. För jag vet inte hur svåra mönster han ska kunna i trean.... behöver en lärobok för åk 3 med mönster så att jag vet att det är rätt anpassat. Han har klarat målen i matte för 2an, så det ska inte vara för lätta mönster heller....

    Har detta problem med många av ämnena då hans klass får väldigt lite läxor. Och sedan på mötena så får man ju reda på att det är några saker som inte fungerar jättebra. Ställer jättestort ansvar på oss som föräldrar, hade önskat att han bara fått material från skolan....
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-08 21:38:42 följande:
    kan det här vara av intresse?

    www.smakprov.se/bok/fena-p%C3%A5-matte-kojan-...
    Beställde den,
    Hur svåra uppgifter de klarar av är ju väldigt individuellt, men just mönster är bara att prova sig fram! Matematiska mönster kan du ju testa tex med dessa:
    2 4 6 8 _ _ (+2)
    13 15 17 19 _ _ (+2)
    3 6 9 _ _ (+3)
    2 4 8 16 _ _ (dubbelt)
    3 6 12 _ _ (dubbelt)
    9 7 5 _ _ (-2)
    10 20 40 _ _ (dubbelt)
    80 40 20 _ _ (hälften)

    Bara fortsätt att göra svårare, så märker du när det "tar stopp". Många barn behöver en liten knuff för att komma på det här med mönster, men sedan brukar det funka!
  • Kodia
    Glimma76 skrev 2011-12-09 14:44:17 följande:
    Men du fattade sid 3 då? Känner mig jättetrög, tycker annars att jag ä rrätt logisk .-D
    På den sidan är det en talrutor (heter det så?) där man ska fylla i alla tal i ordning - på första raden på en hel talruta är det 1-10, på andra 11-20, osv.

    Eftersom det är utrivna bitar från talrutor ska man fylla i de tal som saknas. I den första ska man skriva 17 över 27, 36 innan 37, och 47, 48, 49 på sista raden.
Svar på tråden Material logiskt tänkande och mönster åk3