• UmmAlina

Köttbullar av nötfärs

Jag ska göra en stor mängd köttbullar och vill använda nötfärs. Köttbullarna kommer att göra i förväg och kommer därför att värmas upp när de ska ätas.

Tidigare har jag upplevt att de efter uppvärmningen blivit ganska torra.

Så nu till min fråga.... Är det någon som vet vad jag kan göra för att få dem lite mer saftiga?
    Vad kan man ha mer i själva smeten. ( det får endast vara nötfärs, alltså inte med fläskfärs) 

• Svar på tråden Köttbullar av nötfärs
  • stjierna

Jag brukar höfta, men till 500 gr nötfärs har jag nog
    1,5-2 dl grädde
    1-2 ägg beroende på storlek
    0,5-1 dl ströbröd
    1-2 frallor (obs, endast innanmätet)
    Salt, peppar o Lawrys efter smak - men överdriv MED FÖRDEL.

:)

Man kan också ha några köttbuljonger i vattnet när man kokar!

• stjierna

Smeten får gärna vara lite blötare än "vanligt" men inte så rinnig att det liksom... rinner.
    Vattnet ska vara på kokgränsen, alltså inte koka, men vara VARMT. Då koagulerar ägget i köttbullarna snabbare o dom behåller sin form ;)

• zygoma girl

Nu gör jag aldrig köttbullar utan pannbiffar så kanske håller det inte ihop till bullar men jag har i:

köttfärs
    ägg
    hackad lök
    rivna morötter (eller annat som binder ihop)
    kryddor - vitlök, chilipasta (kommer banne mig inte på vad det heter men det är lite såsigt), spiskummin, persilja eller annat

Till pannbiffar funkar det utan ströbröd etc som jag tycker ger en lite fadd smak men som sagt, till köttbullar kanske man måste ha i mer bindemedel.

• Mrs Vader

Om du har lök i så stek den lite först, den suger verkligen åt sig vätska och gör köttbullarna torra om du har i den rå.

• deecember

Värm köttbullarna i långpanna/stekpanna med smör & ev. folie ovanpå form/panna.
    Undvik att använda varmluft vid uppvärmning om du använder ugnen.

• Snöviolen

Jag brukar göra så här

500 g nötfärs
    1 dl vispgrädde
    2 ägggulor
    5 skivor formbröd som har svällt i köttbuljong.
    1 dl rostad lök
    salt peppar och valfri krydda. Jag brukar variera med kryddor.

Blandar i hop allt till en röra och sen formar jag dessa till köttbullar.
    Steker på mellansvag värme i smör.
    När de ser lagom bruna ut, så häller jag över i en bunke och varje gång, så häller jag över skyn på köttbullarna.
    Så det går då åt med smör.

• Lampsken

Halvstek dem innan de ska in i frysen... precis som man gör med bake off bröd.. halvbakar så blir de inte torra när de ska värmas upp då de steks på nytt.
    Ist för ströbröd ( vilket är väldigt praktiskt om nu någon på samma gång skulle ha celiaki) fungerar riven kokt potatis bättre och gör bullarna ännu saftigare än vad ströbröd gör. 

För att få mjukare lenare smak på köttbullarna.. använd kalvfärs ist för nötfärs, eftersom grädden ändå gör färsen smidig och då blir den inte torr som den annars skulle pga minskad grad av fett. Då kan man krydda med vilken krydda man vill, utan att det skulle störa sig ihop med nötsmaken som vissa kryddor annars kan göra.  Kalvfärs gör ochså det lättare att tugga (om man tänker på de äldre släktingarna som ev kommer till jul)

Lycka till. 

• Lenora

Att blanda in fläskfärs gör köttbullarna mer saftiga som du vet men att blötlägga lite havregryn och blanda in i färsen samt att ha extra mycket finriven morot och lök fungerar det med.

Och stek inte sönder dem! Het värme för att bryna och sedan kör på låg värme.

Annars om inget annat fungerar så kör på en liten bit mozzarella i mitten på varje bulle så att de alla får en ostig mitt. Mums! 

• Anton Ring

Kom att tänka på en variant till, det är att rulla dom bara och steka nästa dag.
    Detta tar ju givetvis lite längre än att ha dom klara och bara värmas.
    Men tar ju inte så himla mycket längre tid ändå.

Viktigt för göra det enkelt för sig, är att rulla dom med rätt kall köttfärs.
    Och sen i kylen rätt snabbt, jag skulle köra dom helt okryddade faktiskt.
    Och sen krydda vid stekning istället, med salt, peppar och ev. lökpulver(under förutsättningen man är ute efter "vanliga" köttbullar).
    Bryner dom rätt snabbt med het panna så man får fin stekyta, avslutar med låg temp i ugnen tills de är klara.

• UmmAlina

Tack så jättemycket för alla tips.. =)

Ska definitivt pröva dem. 

Svar på tråden Köttbullar av nötfärs