• asteri

okej att låsa skolgården?

Jag bor i Grekland. Har just blivit mamma, han är tre månader nu. Har många funderingar om livet här och hur det ska bli med skola och andra saker. Jag vet att jag inte kan förvänta mig att allt ska fungera som i Sverige, det är ändå jag som har flyttat hit.
    Dock har jag funderat extra mycket på sistone om att man låser skolgårdens grind med en kätting och ett stort hänglås. För att barnen inte ska smita iväg tex. till kiosken. Tydligen finns inga rastvakter heller. Hur skulle ni känna om era barn var inlåsta på skolgården? Lite fängelsekänsla eller är det bra eftersom inga "otäckingar" kan komma in på skolgården och man vet var man har sina barn?

Det är mycket annat med när det gäller skolan. Man kan till exempel inte byta om eller duscha efter gymnastiken då det inte finns några omklädningsrum eller duschar. Alltså får man sitta i samma svettiga kläder hela dagen om första lektionen är gymnastik. Vet inte om det beror på att det är tabu att visa sig naken för andra eller om det är för att det inte finns pengar.
    Mat får man inte, utan får ta med egen. Det finns en kiosk som hör till skolan som säljer toast och chips och croissanter med choklad....

Förstår ni att det känns lite otrevligt att han ska gå i skolan här?

• Svar på tråden okej att låsa skolgården?
  • Magriffe

Men du, det är långt kvar till skolan än.

• Punkster

Du sa det själv. Det är du som flyttat dit. Med svenska mått så låter din beskrivning såklart mindre bra. Men i Grekland är det säkert helt naturligt och inget konstigt. Jag tror inte att man kan jämföra och peka ut vad som är bättre eller sämre. Det är annorlunda, helt enkelt. Man får ta seden dit man kommer. En grek skulle säkert tycka att den svenska skolan är väldigt konstig och annorlunda. 

• asteri

Jo, visst är det långt kvar till skolan än. Men man börjar ju ändå fundera när man skaffar barn över hur framtiden kommer att vara.

Punkster, jo, så klart jag får ta seden dit jag kommer (och jag har gjort det i 9 år). Man kan kompromissa och acceptera många saker. Men när det gäller ens eget barn blir det lite knepigare. Jag antar att jag blir en av de "jobbiga" mammorna som kommer med en massa synpunkter. Fast vem vet- det kanske behövs? Så kan man också undra hur det ska gå till om skolan måste utrymmas pga. brand eller något och skolgården är låst...

• caliningrad

hej,
    jag vet inte hur skolan i Grekland fungerar, men det ar sa mycket som ar daligt med den svenska skolan sa jag kan inte tanka mig att det kan bli samre.
    Du sager ingenting om hur barnen beter sig gentemot lararna till exempel. Respekterar barnen sina larare?
    Sitter de stilla i skolan?
    Lar de sig nanting?

Detta ar trots allt viktigare an dusch efter gympa... 

• bebben Elias mamma

Jag flyttade tillbaka till Sverige just av den anledningen att jag tyckte att skolan kändes obehaglig. Det var i Spanien. Barnen började redan det året de fyller 3 och pojkarna slogs och brottades av vad jag kunde se och detta ansågs som normalt.
    Jag tyckte att det kändes tryggt att skolan var låst så att inga obehöriga kan ta sig in, men inte att där inte finns rastvakter. Och sen det här med maten. Alla hade med sig donuts och sånt, hur kul är det för min son att få med sig frukt och mackor varje dag då.

Jag har aldrig ångrat mig för i min sons klass i Sverige är det ordning och reda, de tar i tu med minsta lilla bråk direkt och han lär sig jättemycket. Ska man lära sig måste man ju först trivas och hur lätt är det om man går ut och blir slagen på rasten.

För barnen som växer upp där blir det ju det normala, ditt barn har ju inte den svenska skolan att jämföra med och kommer inte att sakna något han inte känner till, det är ju bara du. Men jag skulle kolla ifall barnen är våldsamma på rasten eftersom där inte är rastvakter.

• praktiskt

Gör som muslimerna som kommer hit - kräv att Grekland skall anpassa sig till oss - vi har ju trots allt rätt

Man skall kalla en spade en spade, men inte en neger en neger
  • asteri

Calingrad: Några svar kommer här: Nej- eleverna respekterar inte sina lärare, vilket inte är förvånande eftersom de flesta lärare är otroligt unga och strejkar varje hösttermin. Många lärare lär ut sämre i skolan med flit, eftersom de flesta elever måste ta extralektioner (som kostar ca 2000 SEK per månad i genomsnitt) för att klara av att få godkänt. Dessa extralektioner ges inte helt sällan av samma lärare, men mot betalning!
    Prov i skolan måste svaras ordagrannt från boken för att frågan ska få godkänt. Detta underlättar inte precis med barn som har läs och skrivsvårigheter, framför allt eftersom de inte får någon hjälp utan anses vara svårlärda.

Det finns inget utrymme i skolan för böcker, tex. skåp eller bänkar, utan barnen måste från första året vid sex års ålder släpa runt på en väska som väger flera kilo med böckerna för dagen. Läxorna tar ungefär 1-2 timmar om dagen för en sexåring och ökar med åren.

Bebisen Elias mamma: Jag förstår att du flyttade till Sverige på grund av skolan. Svenska skolor är BRA. Det är svenskarna som är bortskämda! Det känns på något sätt som om jag är taskig mot min son om jag låter honom gå i skolan här när det finns ett så bra alternativ. Inte ens en privatskola är lika bra som en svensk skola här i Grekland.

Att ens kommentera Praktiskts inlägg skiter jag i.

Svar på tråden okej att låsa skolgården?