okej att låsa skolgården?
Jag bor i Grekland. Har just blivit mamma, han är tre månader nu. Har många funderingar om livet här och hur det ska bli med skola och andra saker. Jag vet att jag inte kan förvänta mig att allt ska fungera som i Sverige, det är ändå jag som har flyttat hit.
Dock har jag funderat extra mycket på sistone om att man låser skolgårdens grind med en kätting och ett stort hänglås. För att barnen inte ska smita iväg tex. till kiosken. Tydligen finns inga rastvakter heller. Hur skulle ni känna om era barn var inlåsta på skolgården? Lite fängelsekänsla eller är det bra eftersom inga "otäckingar" kan komma in på skolgården och man vet var man har sina barn?
Det är mycket annat med när det gäller skolan. Man kan till exempel inte byta om eller duscha efter gymnastiken då det inte finns några omklädningsrum eller duschar. Alltså får man sitta i samma svettiga kläder hela dagen om första lektionen är gymnastik. Vet inte om det beror på att det är tabu att visa sig naken för andra eller om det är för att det inte finns pengar.
Mat får man inte, utan får ta med egen. Det finns en kiosk som hör till skolan som säljer toast och chips och croissanter med choklad....
Förstår ni att det känns lite otrevligt att han ska gå i skolan här?