• liah86

grundskola i annat område än där man bor?

hur fungerar det om man vill ha barnen på en grundskola som inte ligger i det området man bor? det handlar om en kommunal skola (malmlö) kan de stå i kö? om möjligt hur långt innan bör de ställas i kö? och någon som vet hur de prioriteras vem som får plats?

• Svar på tråden grundskola i annat område än där man bor?
  • mamma till 2 frön

Du kan anmäla direkt till skolans rektor och i mån av plats tar de in barn från områden som inte är deras upptagningsområde. Hos oss är det först till kvarn som gäller men det är sällan kommunala skolor nekar plats mig veterligt  . Vet inte exakt ur Malmö gör men i min kommun får man inte skolskjuts/busskort om man inte väljer den skola man tillhör utan då får man ordna transport själv.

• liah86

kommer följa henne till skolan, cykla/gå, det är inte så långt. att gå kommer väl ta ca 15-20 min. det är dock över ett år till skolstarten ska jag ändå ställa henne i kö nu? såg nu att de hade blankett där man kunde önska att få börja på den skolan. men undrar hur prioterade vi kommer bli...

• Egendomligt

Har du inte möjlighet att flytta till "rätt sida vägen"? (Antar att du sett programmet som går på svt i kväll?)

Nej, men allvarligt talat: Jag tror att betydelsen av stöd hemifrån är minst lika viktigt som vilken skola man går i.

• liah86
    Egendomligt skrev 2011-12-01 20:57:55 följande:
    Har du inte möjlighet att flytta till "rätt sida vägen"? (Antar att du sett programmet som går på svt i kväll?)

Nej, men allvarligt talat: Jag tror att betydelsen av stöd hemifrån är minst lika viktigt som vilken skola man går i.

inte just nu tyvärr, men förhoppningsvis framöver
  • liah86

jag har bott jättenära skolan fram tills nu men var tvungen att flytta till ett annat område. känns jättejobbigt! är det alltså bara att skicka in blanketten och isf hur långt innan skolstart? ska man skriva något extra om varför man vill att barnet ska gå där?

• Psyke

Ansök så fort du bara kan och ange bara när ni vill börja för om det är en populär skola kan de ha en lång kö. Vet inte om man måste ange anledningen men det kan väl inte skada?

Svar på tråden grundskola i annat område än där man bor?