• Nikki1987

Hjälp, hur ofta och hur mycket äter era 3 månaders???

Har problem med dottern på 12 veckor som matkrånglar.

Får knappt i henne 80ml vid varje matningstillfälle, hon blir samtidigt jättearg eller orolig när flaskan kommer nära munnen på henne.
    Hon äter ca var 3e timme..
    När hon väl börjat äta börjar magen låta något fruktansvärt på henne, och då blir hon arg och struntar i att äta pga det.

Vi har testat alla slags flaskor och alla slags ersättningar men inget funkar...

Vad gör vi för fel?? =(

• Svar på tråden Hjälp, hur ofta och hur mycket äter era 3 månaders???
  • storstadsidyll

Kolla upp om hon kanske lider av reflux? Det är tydligen väldigt vanligt. Men prata med Bvc, deras jobb är att hjälpa er. Lycka till!

• krillelkpg

Vår son äter var 4:e timme oftast, kan ibland gå 3 timmar emellan. Han äter allt mellan 90-125 ml, är snart 7 veckor

• ania

Min tremånaders äter var 4-5/h 160-200ml per gång.

Har hon kanske magknip? Testat med magdroppar?

• storstadsidyll

Oj. Min son på 10 veckor äter 160 ml var fjärde timme. Men ändå är han ganska liten.

• Izzo

Oj va olika det är: sonen är 9 v o äter ca120-150 per mål. Kan variera mellan 2-5 Tim mellan beroende på hur han sover.
    Tycker det låter som eran lilla har ont i magen. Rådfråga BVC så får ni säker bra hjälp.

• vittra

Har ni testat mjölkfritt? Alternativt att det beror på reflux som ovan skrev.

Jag lägger ingen värdering i mängden mat eftersom det naturligtvis kan variera stort och att det dessutom kan variera i perioder för samma barn. Men just det faktum att hon reagerar väldigt negativt på maten när hon väl äter, är ju ett tecken på att något är fel. Det finns speciella ersättningar både för bebisar med reflux och för de som är komjölksallergiska.

• vittra
    storstadsidyll skrev 2011-11-28 21:59:01 följande:
    Oj. Min son på 10 veckor äter 160 ml var fjärde timme. Men ändå är han ganska liten.
    Alltså jag fattar verkligen inte vad den här typen av svar skulle hjälpa TS, helt jävla onödigt. Vill man få henne att må ännu sämre eller..? Hon skriver ju och ber om råd, de har problem och hon undrar vad de gör för fel. Kul då att höra hur mycket alla andra små bebisar äter. Herregud...
  • Nikki1987

Reflux?? Vad är det för något och vilka symptom ger det??

Mjölkfritt kanske vi skulle testa =) Har hört att man kan få det på recept, hur går man till väga då? Och vilken mjölkfria ersättning är bäst??

• storstadsidyll

Reflux är halsbränna. Ger symptom som viktminskning eller dålig ökning. Skrik och gråt utan synlig/förståelig anledning. Gulpningar vid matning. Vägran att äta. Kräkningar. Men man måste så klart inte ha alla. Finns en jättebra tråd här du kan läsa eller googla reflux bebis.

Vi har också testat en typ av mjölkfri men får nog pröva en annan, han verkar ändå reagera negativt.

• storstadsidyll

Första burken får man bekosta skälv från Apoteket. Vi har provat profylac. Fick den rek. av läkaren. Nutramigen (tror jag) är helt fri från mjölk men den dricker ungarna tydligen inte om dom verkligen inte tål någon annan för den smakat skit.

Sen fick vi på recept från dietist på Bvc, varje uttag kostar då 120 oavsett hur mycket dom skriver ut.

Hoppas det funkar för er !

• storstadsidyll
    vittra skrev 2011-11-28 22:40:03 följande:
    Alltså jag fattar verkligen inte vad den här typen av svar skulle hjälpa TS, helt jävla onödigt. Vill man få henne att må ännu sämre eller..? Hon skriver ju och ber om råd, de har problem och hon undrar vad de gör för fel. Kul då att höra hur mycket alla andra små bebisar äter. Herregud...
    För det första lyder rubriken "hur mycket och hur ofta äter era tre månaders?" och för det andra så var det inget negativt eller "skrytigt" från min sida, det var verkligen INTE meningen att låta värre än någon annan.
    Snarare tvärtom, jag är förvånad över hur mycket min son äter till skillnad från många andra i samma ålder men samtidigt inte går upp i vikt tillräckligt. Av de 160 ml han äter spyr han upp ca 40-50 ml varje måltid.

Så ja, ditt svar var helt jävla onödigt!
  • gulletussan

TS, hur länge har det krånglat? Vi har en kille på drygt tre mån som haft krångel i nån dryg vecka men det har bättrat på sig nu. Han har inte velat äta så mycket, kanske 80-100ml istället för ca 200ml var 3-5 tim som han brukat. På det blev han hungrig fortare förstås och sen åt han ändå lika lite nästa gång. Under denna period har han rapat mycket också, och sovit sämre. Det har vi sett som en del av en utvecklingsfas när ju allt möjligt kan krångla. Jag menar inte att bagatellisera problemet men det kan ju vara en så enkel förklaring. Det behöver inte vara något medicinskt fel.

Fast jag ser nu, ni har provat olika flaskor och ersättningar, då har det hållit i sig ett tag. Kanske är det jag skriver irrelevant då men jag skickar inlägget iaf .  Hoppas det löser sig för er! :)  

• Momalicious

Min son kom in i nån fas vid samma ålder och åt knappt alls. Blev jättearg varje gång han fick flaska. Ibland funkade det att lägga hans snutte över ögonen så han inte såg, då brukade det gå rätt bra. Gick över efter ett par veckor.

• EmmaÅland

Våran son är snart 9 veckor och är stor i maten..Han käkar ca 150-180 ml var tredje timme och har gjort de sen 6 veckors åldern..Han vägde 3900 gr vid födseln och 6100 gr nu..Han kan också bli knasig när han får nappen till munnen och bara skrika istället, då får han åka på axeln en stund för de e oftast nån rap som ligger och lurar..

• Lizzan89

Vår är 14 veckor. Äter mellan 130-170 ml på dagarna, med 2½ - 3 timmars mellanrum.
    På natten sover hon 8-9 timmar i sträck och äter vid 05 ca 200-210 ml.

Fram tills hon var 2½ månad fick jag aldrig i henne mer än 90 ml per mål.
    Det visade sig att hon har mjölkproteinallergi, så förmodligen fick hon ont i magen /  blev uppblåst och kände sig mätt .. så hon fick inte i sig mer.
    Så fort vi började med mjölkfri ersättning så drog hon i sig 170 ml redan vid första flaskan och sedan dess har hon ätit superbra :)

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Lizzan89

Kan tillägga att om detta är ett problem som kommit nu, är det förmodligen en utvecklingsfas. Vår dotter höll på likadant för nån vecka sedan. Bara skrek så fort flaskan kom , vi fick mata henne samtidigt som vi gick omkring för att få i henne nåt :P

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • sommar 77

LiME1989, hur märkte ni att hon har mjölkproteinallergi?

Här har det krånglat hela tiden, har en 3 månaders dotter som visserligen äter, MAX 150ml åt gången och går upp i vikt som hon ska MEN hon är aldrig nöjd nästan, gnäller, gråter och skriker. Jag har testat alla ersättningar man kan tänka, även mjölkproteinfritt, men ingen skilland. Hade semperdroppar men de hjälpte inte.

TS, är din dotter glad å nöjd annars? Går hon upp i vikt som hon ska?

• Fiina

Min son 8 veckor äter oftast 80-120 ml var 4 timma. Men ibland äter han bara 50 och är nöjd så.
    (han håller kurvan fint)

Svar på tråden Hjälp, hur ofta och hur mycket äter era 3 månaders???