• Karin75

5:e missfallet

Jag och min sambo håller i skrivande stund på att bearbeta vårt femte missfall och det känns just nu otroligt tungt. Vi har försökt bli gravida i fem års tid och har genomgått en missfallsutredning som bara visat att det inte är något fel på någon av oss. Jag är nu 36 år gammal och börjar känna mig stressad, vilket naturligtvis inte heller hjälper...
    Det missfall vi just nu genomgår kommer efter vårt andra IVF- försök (det första "tog sig" inte). I tisdags förra veckan plussade vi och igår började jag blöda. Har ju genomgått detta flertalet gånger tidigare så jag har inget hopp om att det är okej, trots att jag inte testat ännu...
    Finns det någon där ute som varit med om multipla MF som har någon lyckohistoria (skulle verkligen behöva höra det).
    Finns det någon som vet vad mer man kan göra än en missfallsutredning? Med andra ord, kan vi prova något annat än vad den svenska sjukvården har att erbjuda? Jag är villig att prova vad som helst vid det här laget! 

• Svar på tråden 5:e missfallet
  • Ninninn
    Gaaaa skrev 2011-11-29 10:38:21 följande:
    Jag har mätt upp 2,2 som sämst och 1,46 som bäst. Jag hade 1,7 (stigit) när jag tvingade till mig levaxinet.
    Säg som det är att du vill se om det kan ge resultat för att du/ni har problem att bli gravida.
    Medicinen är inte farlig. Men självklart ska man inte fortsätta ta den om den inte ger resultat.
    Men jag ska prova i 6 månader.
    Jag fick en dos på 50 men jag tar bara halva tabletten för då mår jag som bäst just nu
    Eftersom inte läkarna här gör nått å inte heller kan nått om upprepade mf så får man ju söka information själv riktigt tragiskt om ja får säga så..

Jag blir gravid hur lätt som helt (peppar peppar) men kan ju som sagt inte behålla graviditetern!

Ja får helt enkelt lita på läkarn som sa att 1,1 va bra   
  • Gaaaa

1,1 är bra. Men du kanske ska kolla TSH värdet lite oftare!
    Mitt hoppar ju rätt regält

Och dåligt TSH värde för dig är lika med MF. Har läst att det nya värdet ska ligga på 1,0 för att vissa kliniker ens hjälper till med IVF.
    Inte så i Gbg tyvär. De kör med 10 års gamla referensvärden.

• Ninninn

Ja de kanske är TSH värdet som är dåligt och som gör att ja får mf men de hoppas ja verkligen inte! så pass bra koll hoppas ja fasiken att läkarna har att de inte är de som gör de! hade de varit mycket högre hade ja börjat undra va dom sysslar med! 

vet inte va de e som spökar i mitt fall men troligen immunförsvaret kan ju inte vara nått annat!! 

• Pimpinellan

Beklagar verkligen! Har själv flera m.f i bagaget,varav ett sent MA. Inte gjort utredning,men fått medicin ändå. Levaxin,Trombyl och progesteron och Innohep nästa gång. Vad har du provat? Finns ju fler också som Folacin och Prednisolon. Tyävrr ligger mitt TSH bra sen länge så jag kan inte skylla på det utan mer min ålder numer,men första kom vid 38 och då kan man oftast inte skylla på ålder,inte heller när man får flera på raken.

• Karin75

Vad hemskt (men samtidigt lite skönt) att det är så många fler än jag som har detta problem...
    Jag kommer inte ihåg vad mitt TSH värde låg på annat än att man sade att det var normalt. Ska genast kolla det! Men nog kan det vara värt att testa med Levaxin oavsett om värdet är hyfsat? Jag menar det har ju ingen systemisk påverkan så det är ju inget farligt.
    Någon skriver att det kan vara immunförsvaret som spökar. Hur kollar man det, och framför allt, vad kan man göra åt saken?

Tusen tack för tips och råd, jag ska prova ALLA! 

• Gaaaa

jag ska prova trombyl nästa gång också.
    För jag har autoimmuna sjukdomar som. Endometrios, astma, allergier, ev outredd hypotyreos (sköldkörteln)
    För tro det eller ej men jag är inte så sjukligt trött längre, när jag läste på om sjukdomen så hade jag massor med symtom. Nu har jag tex fått tillbaka mina ögonbryn som var halva förut

• Karin75

Åh, grattis till ögonbrynen i alla fall då Skrattande

Jag känner också igen mig i symtomen för hypotyreos men undrar vem som inte gör det? Trött, frusen, trög mage, "seg i huvudet", med mera... Stämmer nog på de flesta :)

Jag åt Trombyl innan mitt sista MF och har tidigare självmedicinerat med Magnecyl (acetylsalicylsyra) så det verkar inte göra susen för mig men jag håller tummarna för att det är vad du behöver.

Jag tänker i alla fall prova med Levaxin nästa gång. Om inte kvinnokliniken skriver ut åt mig så får någon av mina välvilliga kirurger göra det (jobbar på en kirurgklinik). Dom är snälla (eller dumma) nog att skriva ut det man ber om så länge det är inom rimliga gränser Glad

• Ninninn

Ska man kanske prova Levaxin me då! vilken dos ska ma ta? de är inte farligt att blanda Levaxin med trombyl,prednisolon och fragmin???

• Karin75

Levaxin ska inte vara farligt att blanda med de övriga medicinerna då de inte har systemisk påverkan.

Läkaren får väl ge dig en ordination på lagom dos men rent spontant känner jag att det väl är lika bra att börja så lågt som möjligt (25 mikrogram = ½ tablett).

Jag tycker dock att du ska prata med din läkare innan du börjar någon behandling så att du får rätt dos och så att du får möjlighet till uppföljande provtagning! Levaxin ökar (genom sköldkörtelns hormoner) ämnesomsättningen i kroppen och en för hög dos får kroppen att gå på "högvarv" vilket inte är bra för dig i längden.

Lycka till! 

• Gaaaa

Jag håller med Karin!
    jag ligger på 25 har inte kunna höja dpsen till 50 som läkaren ville, men även med den minsta dosen så mår jag ju prima så bara det ökar ju chanserna att kunna bli gravid

• Pimpinellan

Jag började på 25,höjde till 50,men hamnade till slut på 75 som jag nu ätit ett par år. Ligger då konstant runt 1,0. Tydligen reagerar inte kroppen på lägre dos fast jag egentligen inte låg så högt innan-bara 3,5. Hoppas ni alla får hjälp!

Svar på tråden 5:e missfallet