• Lin80

Äldre namn till lillasyster

Har bf i morgon, och enligt ultraljudet så är det troligt att det är en tjej.

Vi har i flera år haft Sigrid som "vårt" namn om vi någon gång skulle få en dotter, men nu på slutspurten har vi börjat tveka om det känns riktigt rätt.

Två namn som dykt upp istället är då Ellen och Edit (eller Edith). Tyck gärna till om dessa är ni gulliga =)
    Eller om någon har något helt annat förslag istället så får ni gärna komma med det.
    Gillar lite äldre svenska namn (Favoriter hos mig är också Kerstin, Astrid och Ingrid bl.a men dessa går inte hem hos pappan så jag har inte tagit med dem i omröstningen)

Storebröderna heter Alvar och Olle.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-18 16:18
    Nu är hon äntligen här. Tre dagar gammal men fortfarande namnlös...

Inget av våra tre alternativ känns helt hundra klockrent, så kom igen nu och tipsa oss om lite nya namn.
    Kriterierna är att det ska vara ett äldre namn, gärna tvåstavigt, annars är vi öppna för förslag =)

Bild finns i inlägg 41

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äldre namn till lillasyster
  • NinaP

Röstade på Ellen för det klingar så fint med brödernas namn. Fast egentligen gillar jag personligen Edith lite mer. Men inte till brödernas namn. ;)

• Brünnhilde

Jag tycker att ni ska ta Sigrid. Det är ett oändligt mycket finare och bättre namn än de andra namnen! Det är vackert och fornnordiskt - samtidigt som man inte behöver vara "tokig" i vikingatiden för att välja det, utan många adelsdamer har ju t.ex. hetat det genom tiderna. En av Gustav Vasas döttrar hette Sigrid, och så har vi ju sagodrottningen Sigrid Storråda som ger det ett mytiskt skimmer långt tillbaka i tiden...

Ellen är ett smeknamn, inte ett riktigt namn, och låter enligt mig väldigt pigaktigt. I så fall tycker jag att ni ska ta Eleanore/Eleonora och ha Ellen bara som smeknamn.

Edit är i och för sig ett värdigt namn, men det får i alla fall mig att tänka på en förtorkad och pryd gammal fröken... Liksom präktigt, tråkigt och "torrt".

• Kompis

Jag älskar Ella vilket min tös heter eller Signe om ja vari enväldig bestämmare

• Lin80

BF +14 idag och ingen bebis i sikte, så fortsätt gärna komma med tips =)

• Lin80

Brita kan jag hellre tycka är fint, men Britta faller mig inte riktigt i smaken. Dessutom heter mannens ex-tjej Britta så det får falla bort =)

• MrsTM

Kan inte påminna mig att jag sett namnet Bodil i tråden? Jättefint och passar perfekt till brödernas namn!

• Lin80
    MrsTM skrev 2011-12-13 12:02:43 följande:
    Lycka till på BB förresten!
    Tack =)
Svar på tråden Äldre namn till lillasyster