• Sarah83

Skriva över bonusen på mig?

Bonusbarnets mamma har inte funnits i bilden sedan en tid efter att han föddes.
    Han är 4 år nu och har just fått en lillasyster (Jag har fått barn med hans pappa). 
    Jag har också en son sedan tidigare som är lika gammal, Men jag har ensam vårdnad om honom.

Kan man skriva över bonusen så att jag står som målsman på honom?
    (Alla är överrens om att vi vill det) 

• Svar på tråden Skriva över bonusen på mig?
  • Sarah83

Ja, Det räknas väl som adoption. Tyvärr finns det ingen möjlighet för henne att skriva på

• Sarah83

Kan man inte lösa det på andra sätt?

• Sarah83

Låt oss säga att hon är avliden, hur gör man då?

• Sarah83

Och vad gäller om hon är vid liv, men vi vet inte vart. T.ex att hon flytt utomlands på hemlig adress

• Sarah83

Jag kommer nog inte kunna få ett riktigt svar från här men av det ni skrivit så borde det gå att genomföra =)
    Vi kommer kontakta dem som har hand om detta inom de närmsta dagarna.  

Det skulle underlätta väldigt mkt i vardagen. Det gör stor skillnad fast det kan vara svårt att tro

Tack alla som hjälpt till {#emotions_dlg.flower} 

• Sarah83
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 17:09:20 följande:
    Kontakta en jurist så får du rätt svar om hur ni ska gå tillväga. Själv tror jag det är svårt utan mammans godkännande (varför nu öht en mamma skulle godkänna en sådan sakg?)
    Mamman har inte funnits i bilden sedan sonen var 2-3 månader tror jag det var. 
    De kommer båda från ett krigsdrabbat område och jag vill inte gå in på detaljer men min sambo är 99% säker att mamman till barnet inte lever. 

Om hon nu under massa omständigheter skulle göra det så finns det ingen här i Sverige som vet vart hon befinner sig då hon inte har hört av sig på 4 år. Hon skulle knappast finnas kvar på platsen dom sågs senast pga kriget, Kanske inte ens i det landet. 

Men som sagt, Sambon är 99% säker att hon inte lever och det har han varit öppen om till sonen.
  • Sarah83
    Tokstolla skrev 2011-11-26 17:57:24 följande:
    Lycka till! 
    Det gör mig faktiskt glad över att du ser barnet som ditt eget - till den grad att du vill adoptera  
    Åh tack så mycket! Ja jag älskar faktiskt honom lika mycket som mina andra två barn.
    Han kom till Sverige som 2-3 månaders bebis och jag har känt honom sen han var ca ett halvår gammal. 
    Jag tycker det är en självklarhet att "adoptera" honom om möjligheten till det finns eftersom han vuxit upp med mig, min sambo och som "tvillingbror" till min son. Hans första ord var mamma och jag hoppas att han menade mig, då han har kallat mig mamma sen han lärde sig prata Jag var där när han tog sina första steg osv. 

Det är roligt att han ser mig som sin mamma trots att jag tycker det är väldigt tråkigt att han (förmodligen) aldrig kommer få träffa sin riktiga mamma Rynkar på näsan

Jag får höra med en jurist hur vi ska göra och så hoppas jag att vi blir lyckliga oavsett vad som händer! Skrattande
  • Sarah83
    LivL skrev 2011-11-26 19:38:18 följande:
    TS, jag antar att ni oroar er för vad som händer om din sambo dör..? Vad du har för rättigheter och så. Och det räcker ju med att sambon lämnar dig så kan du förlora ett av dina barn.
    Kolla upp det här med en jurist.
    Jag tror inte att sambon skulle lämna mig med vilja! 
    Men som sagt, det skulle underlätta mycket i vardagen om jag stod som mamma på papperna bland annat om något skulle hända som du skrev.
  • Sarah83
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 19:46:56 följande:
    Men är ni gifta?
    Annars finns ju ett alternativ att du blir vårdnadshavare tillsammans med sambon över barnet.

Sedan kan man inte "skriva över" barn på någon, det är barn det talas om inte bilar 
    Nej, Vi är inte gifta men vi gifter oss nästa år!

Självklart vet jag att han inte är någon bil {#emotions_dlg.flower}
    Jag skrev väldigt tokigt men jag menade att skriva mig som målsman/vårdnadshavare. 
    Men sen fick jag svar här om adoption och tycker att det skulle vara ännu bättre om jag blir "godkänd" och när vi stämmer in på alla krav (T.ex att vara gifta)
  • Sarah83
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 20:03:18 följande:
    Jag tror att man måste ha varit gifta i några år för att få adoptera.
    Okej. Ja, Vi får väl vänta några år och försöka då  
    Jag är ju redan hans mamma men det skulle vara bra att ha det "bekräftat" på papper Hjärta
  • Sarah83
    Sweetie 84 skrev 2011-11-26 20:11:59 följande:
    Nja, mamma och mamma. Så länge han har en biologiskt mamma så är du faktiskt inte hans mamma öht.
    Att vara mamma har ingenting med blodsband att göra! 

Han har inte träffat sin biologiska mamma sen han var 2-3 månader gammal. Han vet inte hur hon ser ut eller var hon bor. Han är inte intresserad av att veta något om henne ännu. Min sambo har försökt prata med honom flera gånger om henne men han vill inte lyssna, blir förvirrad och ledsen för att han vet att jag är hans "mamma". Det är jag som har burit honom från att han varit bebis, tills han lärt sig gå vilket JAG var där och såg när han tog sitt första steg. Jag var där när han fick sin första tand. Jag var där när han lärde sig att cykla. Det är jag som tröstar honom om natten när han haft en mardröm. Det är mig han kommer till när han är ledsen. Det är jag som handlar hans kläder osv.

Givetvis är hans pappa också med på detta MEN det är JAG som funnits där sedan han var liten.
    Enligt honom är jag hans mamma. Min son är hans bror. Varför ska jag neka honom att kalla mig mamma och förklara att det inte var jag som födde honom när han älskar mig och är van vid den här verkligheten? Han VET att jag inte är den som födde honom men han vet också att jag är hans mamma. 

Vi har inte tvingat honom till detta. Vi har varit öppen med att han har en biologisk mamma (Som troligtvis, om jag ska tro sambon, inte lever) och kallat mig vid namn. Nu i år sa han faktiskt ifrån. Han har valt att kalla mig mamma sen han föddes och då ser även jag honom som min son! Fel vore det annars. 

• Sarah83
    Red drum skrev 2011-11-27 10:21:25 följande:
    *TEXT*
    Tack så mycket för ditt inlägg! {#emotions_dlg.flower}
    Vi kommer absolut ringa runt på måndag. Och som sagt, Jag behöver inte "bevisa" något eftersom jag vet att jag är hans mamma men det är tråkigt när någon säger att jag inte är det. För jag vet ju att det inte är jag som är hans biologiska mamma men det är jag som är hans "känslomässiga" mamma. 

Det finns många orsaker till att vi vill ha det på papper men största anledningen är ju för hans skull. 
  • Sarah83
    viseversa skrev 2011-11-27 12:11:55 följande:
    Oj så det gäller alla adopterade barn också? Dom har ju ofta sina BIOLOGISKA mammor i livet men enligt dig kan inte deras adoptivföräldrar kalla sig mamma/pappa då eller?

Man måste inte ha blodsband för att känna sig/vara förälder vet du? men du kanske har missat det? 
    Tack så mycket! {#emotions_dlg.flower}
  • Sarah83
    Ess skrev 2011-11-27 11:24:12 följande:
    Va bra att det flöt så bra för er. Antagligen får ts vänta betydligt längre eftersom det krävs efterforskningar för att skaka fram mamman eller vad som hänt henne.
    Jo vi lär få göra det, men egentligen så spelar det inte så stor roll om det tar längre tid. 
    Huvudsaken är ju att det blir av! Vilket vi hoppas det blir... Glad
Svar på tråden Skriva över bonusen på mig?