• ElinPeelin

Undran ang vikt, levaxin och sköldkörteloperation

Har fått op tid att ta bort halva sköldkörteln, pga cystor. Har 2 barn och fick dessa cystor i senaste graviditeten för 3år sen, och den fortsätter växa. Är lite överviktig, men vill inte gå upp mer och sen inte kunna göra nåt åt det.

Det jag undar är:
    Ska jag banta ner mig inför levaxinbehandligen, för då verkar det omöjligt att gå ner i vikt sen?
    Ev behöver jag inte medicineras eftersom halva sköldkörteln finns kvar, men jag misstänker att jag kommer få ta några microgram för att hjälpa kroppen.

Risken är väl att jag kommer i så fall gå upp i vikt pga underproduktion fram tills dosering är klar. Hur lång tid tar det att prova ut rätt dosering?

• Svar på tråden Undran ang vikt, levaxin och sköldkörteloperation
  • Vrinda

Jag har opererat bort halva min sköldkörtel pga hyperthyreos. Sedan op äter jag levaxin för att sköldkörteln inte längre producerar nog hormon. Jag fick direkt efter op äta 50 microgram, gick upp en del i vikt och fick höja till 100 efter ca 8 mån då jag kontaktade läkare och berättade att jag gått upp i vikt. Gick då ner de kilon jag gått upp plus ett par till med hjälp av ok kost och träning. Var har du hört att det inte går att gå ner i vikt om man äter levaxin? För mig har det iaf gått bra. Har också efter mina två graviditeter gått ner mina grav-kilon (20 kg resp 15 kg) inom rimlig tid.

Lycka till med operationen!

♥ ♂ 10 juni 2009 ♥ ♀ 22 mars 2011 ♥
Svar på tråden Undran ang vikt, levaxin och sköldkörteloperation