favoritbok till er 6 åring??
Vad har ni för favoritböcker till era 6 åringar?? Läser ni bildböcker lr har ni gått över till kapitell?
Vad har ni för favoritböcker till era 6 åringar?? Läser ni bildböcker lr har ni gått över till kapitell?
Vi läser mest kapitelböcker, men jag tycker det är svårt att hitta riktigt bra såna, så jag vill också gärna ha tips. Vi har t.ex läst alla böckerna om Lasse-Maja - sonen älskar dem.
Min son är 5½ och älskar Drakherren, men den är egentligen för äldre barn. Han har kunnat läsa själv sen han var 3 och klarar definitivt att böcker för 10--åringar och uppåt (gärna deckare och spökhistorier), så ibland blir det sådana, men vi läser fortfarande bilderböcker också, han är ju ändå liten fortfarande hehe :) Han älskar en bok som heter "Vad som än händer" men den är ju egentligen för småbarn ;)
En av hans favoritböcker har jag letat efter överallt men jag hittar den inte :( Min kusin har ett ex i England så han läste den där och älskade den. Den heter "Horatio happened" - han gillar böcker med rim. Vi har en annan bok som heter "On my own" och en på spanska, båda rimmar, och han tycker jättemycket om dem också. Sen tycker han om Disney-böcker, vi har en Djungelboken som han tycker väldigt mycket om till exempel. Köpte en i England som heter "Spider School" också som han tycker är jätterolig (också en kapitelbok). Han älskar böcker helt enkelt, vad vi än läser tycker han är jätteintressant! Och han läser jättegärna låååånga böcker, det är bara det att han absolut inte ska lägga sig i tid och då blir det inte tid till det tyvärr ;)
Min son är 8 o har väl i princip börjat med kapitelböcker. När han var sex år så var det Pettsson vöckerna som gällde för hela slanten. Varvat med en o annan Alfons bok.
Jag har lånat äventyrsböcker på lättsam svenska anpassad till barn och ungdomar. Finns på ungdomsavdelning på bibblan. Bland annat Jules Verne "Resan till jordens medelpunkt" och "En världsomsegling under havet". Plötsligt tyckte min son (6 år) att han var för gammal för bilderböcker och ville hellre läsa kapitelböcker. Vi lånade också en spännande kapitelbok som hette "Supermobilen" och den var riktigt bra, tyckte han.
Min son som är sex år älskar historia. Vi har läst den här serien som egentligen är lättlästa böcker för vuxna. En del som står lämpar sig inte för barn så det brukar jag hoppa över.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Jag-serien%20om%20historiska%20personer
Vi har läst alla böckerna i de här serierna. Han älskar de här böcker framför allt barnens världshistoria.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Barnens%20v%E4rldshistoria
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Barnens%20svenska%20historia
Tyvärr så bor vi inte i Sverige så jag har köpt alla böckerna. Om vi hade bott i Sverige så skulle jag åka till biblioteket varje vecka.
Maria Gripe är vi inne på nu. Agnes Cecilia, Elvisböckerna, Glasblåsarns barn... mmmm.... Roligt för en själv också. Annars har vi plöjt igenom Astrid Lindgren-böckerna, de är ju söta. Och Blytons Fem-böcker är inte så dumma heller. Finns ju såååååååå mycket, önskar man hade mer tid att läsa, läsa läsa!
Böckerna om Sandvargen, av Åsa Lind. Böckerna om Akimbo (Alexander MacCall Smith, samma författare som skrivit om Damernas detektivbyrå). Böckerna om Zigge med Z älskade sonen, medan jag tyckte de var sådär. Pettsson. Mulle Meck. Legenden om Sally Jones, den älskade hela familjen!
Fråga på biblioteket - vi brukar få super-tips därifrån! Säger bara vilka krav vi har, så plockar de fram en hög med lämpliga böcker. Förvånansvärt ofta blir det helt rätt.