Inlägg från: canmamma |Visa alla inlägg
  • canmamma

När är det lättast att vara förälder?

Jag har tyckt att det har varit jobbigast från drygt 1 års ålder till 2 1/2. Roligast också på många sätt och vis men så dränerande energimässigt. Mina har varit små självmordskandidater som klättrar och kutar och är på allt och så mycket vilja och känslostormar som når orkanstyrka på nolltid. Inte en minut har jag kunnat lämna dem utan uppsikt. Det finns en anledning till att de är så otroligt söta i den åldern.

Lättast? Hmm, bebistiden är rätt lätt då alla problem går att lösa med mjölk eller närhet. Å andra sidan är alla problem liksom på livsviktig, överlevnadsnivå för barnet och det tar på krafterna att hantera kriser av den magnituden hela dagarna.

Min äldste fyller snart 7 och är i en oerhört trevlig fas. Han klarar av så mycket själv, han är rolig och smart och kul att prata och bolla tankar med. Han har ett eget liv och utvecklar egna intressen och talanger som det är ett privilegium att få tillträde till och jag fullkomligt älskar att läsa hans små berättelser och funderingar som han nu kan skriva ner. 

Svar på tråden När är det lättast att vara förälder?