• Pojkmamma2

Att inte bli trodd och lyssnad på

Hej! Känner så väl igen mig i detta!! Min son blir sex i oktober och äntligen nu har vi fått till en utredning på hab. De och vi misstänker autistiskt syndrom (högfungerande) eller atypisk autism.. Har fått kämpa med både förskola och bvc.. Fsk såg inga som helst svårigheter med honom när jag frågade redan vid 3,5 års ålder.. De var så konstigt för hela första o andra halva terminen sa inte sonen ett pip på dagis (när han byte från småbarnsavd till syskon).. Men efter att jag frågat dem flertalet ggr så började de titta på honom med andra ögon och det visade sig ju att han har stora problem socialt och problem med fin o grovmotorik. Men fsk hakade upp sig på att han hade inga problem vid tröskelsituationer tex byte av aktivitet osv så då hade han inte de problem jag påstod.. Men detta Kom jag o sambon fram till att de berodde på att de hade TYDLIGA rutiner och schema så han visste precis när de skulle byta aktivitet / äta mm mm så därför var det sällan problem på Fsk med just detta.. Men hemma innan v fick till det på ett bea sätt har de varit ett helsike rent jr sagt.. Han har alltid varit väldigt egen o vill bestämma, hittar på nya rutiner tex som nu går han inre ur genom dörren om han inte får släcka lampan samtidigt som han går baklänges ut genom dörren, han ska låsa/låsa upp bilen med nyckeln jämt, vill storebror en gång göra det blir det härdsmälta.. Radar ofta upp leksaker/filmer/spel. Har vi gjort eb sak en gång blir de rutin sen, väldigt tjurig och går inte att avleda nånsin och blir jätte arg ofta tex om han vill ha gul dricka men den är slut, så spelar de ingen roll att vi visar det... Han har bestämt sig redan.. Kollar på en film oc gillar den, då kollar han på samma film om och om och om igen, läser samma saga om o om o om igen, lägger samma pussel om o om o om igen osv osv osv... Just nu är det lego the movie film + ps3 spel. Leker aldrig fantasilekar utan ska han leka med andra barn är det bara karaktärslekar där han vet precis hur allting går till o blir vansinnig om barnen gör fel, eller så är han otroligt passiv med kompisarna o de måste hålla den röda tråden i leken. Ledsnar väldigt fort o lämnar ofta leken. Hatar ostrukturerade situationer som tex fri lek på fsk o hemma... Ja listan kan göras lång.. Och äntligen äntligen har vi fått hjälp. Men förut har det känts som om andra nästan tror jag ljuger för att min som inte är utåtagerande o aggressiv utan passiv tillbakadragen och lugn...

Svar på tråden Att inte bli trodd och lyssnad på