• Soffen

Ni som flaskmatar. Är det svårt att få barnet nöjt mellan måltiderna?

Jag ammade min dotter när hon var liten och hon bodde praktiskt taget vid bröstet. Vi hade aldrig problem med skrikperioder eftersom det bara var att erbjuda bröstet för att få henne nöjd. Nu har jag precis fått mitt andra barn och amningen är betydligt svårare den här gången. Just nu ger jag både flaska och bröst.

Det jag dock undrar är hur man "sysselsätter" eller får barnet nöjt mellan måltiderna om man flaskmatar på heltid. Det är ju lite skillnad på att flaskmata i fem minuter jämfört med att amma i en timme.

• Svar på tråden Ni som flaskmatar. Är det svårt att få barnet nöjt mellan måltiderna?
  • liji77

Ja, barnet kan ju ligga vid bröstet ändå. Eller ligga på mage över bröstkorgen. Då blir det värme och hjärtljud i alla fall. Ha barnet i famnen och titta på varandra brukar vara en hit för en liten bebis.

• Mary Jo

Ja jag hade ofta min bebis i famnen iaf,nära mig och med bar överkropp. 

Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Broadway

Man kan ju ha barnet nära utan att ge det mat.....

• Soffen

Ok. Då måste jag nog sluta amma helt innan jag får det att fungera (fast det ska jag inte göra ännu). Om jag lägger sonen nära mina bröst så visar han bara tecken på att vilja suga och så blir han frustrerad och nöjer sig inte med att bara ligga på mig. Inte ens nappen fungerar. Men han är ju så liten ännu så mycket kan ju förändras. Jag var bara nyfiken på hur andra kunde ha tänkas löst det.

• liji77
    Soffen skrev 2011-11-22 19:12:28 följande:

Ok. Då måste jag nog sluta amma helt innan jag får det att fungera (fast det ska jag inte göra ännu). Om jag lägger sonen nära mina bröst så visar han bara tecken på att vilja suga och så blir han frustrerad och nöjer sig inte med att bara ligga på mig. Inte ens nappen fungerar. Men han är ju så liten ännu så mycket kan ju förändras. Jag var bara nyfiken på hur andra kunde ha tänkas löst det.

Då skulle jag tippa på att du får lägga din bebis framför dig i knät (med en kudde bakom) eller brevid dig i sängen. Då får ni ögonkontakt men är inte riktigt så nära. Jag försöker tänka efter vad jag gjorde med min son som är 10 månader nu. Känns som en evighet sedan Flört. Jag tror nog att det är just för att du både ammar och använder flaska. För när jag hade gått över till flaska så kan jag inte minnas att han sökte bröstet.
  • Alexi

Fast jag har också undrat det där många gånger. Det är ju så enkelt om man ammar ofta och mycket, då kan man alltid göra bebisen nöjd, oavsett vad orsaken till missnöjet är.

• Muslimska mamman

Antingen somnade (pratar imperfekt eftersom han idag är 5 månader och normalt att vara vaken längre tider) han efter matning eller så lade jag honom i babygymet en stund eller så kunde han ligga i sin säng och leka för sig själv. Vanligast var dock att jag alltid gick runt med honom i en bärsjal till han blev runt 2 månader gammal och kunde vara för sig själv lite oftare och längre tider. Nu är det ju mest aktuellt med babysittern som han kan sitta över en timme i :)

• gulletussan

Vårt första barn var en mycket nöjd tjej som sällan "klagade" annat än för hunger. Hon kunde ligga långa stunder och bara kika på saker runtom. Lillen, nu 3 mån, är däremot något lite mer missnöjd och är han riktigt ledsen är det napp och bära nära, kanske i sjal som gäller. Sover gärna på min mage om det är jobbiga nätter.  På dagarna funkar Babysitter oftast bättre än att ligga på rygg just nu eftersom han ser bättre därifrån.

Liksom sin syster är lillen en nyfiken typ som absolut vill sitta framvänd i famnen och hålla koll på läget. Händer det något är han nöjd liksom... ;)  Det är sällan någon av dem varit ledsen ute på allmän plats, t.ex. café, affär, bvc etc., antagligen för att deras uppmärksamhet upptas av allt som händer. 

Båda barnen har fått ersättning på flaska i princip sedan födseln.

• alexander2011

eftersom jag inte kunde amma o pojken fick gå över till flaskan tidigt så försökte jag ge han mer närhet på annat sätt ist för att kompensera den närheten han missar vid ammningen. det gjorde jätteont i mammahjärtat då jag inte kunde amma. mycket hud-mot-hud kontakt. han får ofta somna på bröstet både på mig o hans pappa. när han var mindre märkte vi att han blev lugn då han hörde hjärtljuden.
    vi har aldrig haft problem med att han är skrikig utan han är ett lätt och nöjdt barn. sover hela nätterna och är väldigt gosig och vill ligga nära eller hållas i famnenHjärta 

Svar på tråden Ni som flaskmatar. Är det svårt att få barnet nöjt mellan måltiderna?