• Johanna5

Vågar jag hoppas igen? Hur snabbt kan det gå efter x?

Har haft en berg och dalbana senaste veckorna. Har tidigare haft ett missfall som var väldigt jobbigt för mig och min man. Fick sedan en son 2008. Började för 6 månader sedan att försöka få ett syskon. Tyckte att det tog lång tid och blev så lycklig när det var  positivt grav test. Men ganska snart började jag få bruna flytningar. Precis som missfallet startade. Åkte in efter en vecka till gynakuten. De tittade med ultralud, men såg ingen graviditet. De tog blodprov med 3 dagars mellanrum och meddelade att mina graviditetshormon ökade jättesnabbt och att de motsvarade en normal graviditet. Vi blev kallade till ultaljud och hoppades igen. Men man såg inget denna gång heller, istället konstaterades det att bebisen växte i min vänsta äggledare. Dagen efter hade de opererat bort min äggledare.

Nu är jag hemma och försöker landa. Vad hände?

Någon som varit med om detta och som kan dela med sig av lite erfarenheter. Man lämnas ju med så många frågor:

-Hur lång tid tar det innan kroppen återhämtar sig och man får mens och ägglossning igen?
    -Hur stora chanser har man att bli gravid med bara en äggledare?
    -Hur stor är risken att det händer igen nästa gång?

Känner mig så ensam och värdelös just nu. Orkar inte vara en bra mamma, en bra fru eller någonting.

• Svar på tråden Vågar jag hoppas igen? Hur snabbt kan det gå efter x?
  • Johanna5

De diskuterade cellgifter med mig, men sa att man oftast provade med det om hormonvärdena var ganska låga och då de inte förändrades så mycket mellan provtagningarna. Mina värden var höga och dubblerades mellan provtagningarna, vilket tydde på att bebisen växte väldigt snabbt och enligt "normal" kurva, fast den satt i äggledaren. I sådana fall sa de att det oftast inte tog med cellgifter och att man skulle behöva följas upp väldigt mycket och eventuellt behöva en operation i alla fall. Så det beror nog helt på hur det ser ut med hormonnivåer etc. Men skönt om du slipper operation och om du får behålla båda dina äggledare!

• Johanna5

Mammzoy- verkligen ledsen över allt du varit med om. Vilket tufft år! Vi hade missfall innan vi fick vårt första barn också. Jag tycker vi har varit med om tillräckligt nu. Måste våga tro att det ska få gå bra nu. Men jag ahr fortfarande inte fått mens. Går så väldigt långsamt när man bara går och väntar...

• Nelliepop

johanna5

mina värden har bara gått upp från 380 till 510 på 6 dagar....  Så de kanske är därför de provar cellgifter på mig....

• Mammzoy

Håller m dig Johanna. Tiden går fruktansvärt långsamt!! Just nu känns det bara hopplöst. Har jag tur kanske jag är gravid till sommaren, det är ju ett halvår och är väl helt normalt. Tom snabbt om man tänker på att jag bara har en äggledare..... Men herregud, till sommaren.... Det är juhurlångt bort som helst!

Suck!

• Nelliepop

i morgon bitti ska jag operara bort min höra äggledare =( Jag har ont o störtblöder igen... Så läkaren valde att operera mig i stället...

Är så otroligt nervös...

Ni som gjort operationen,hur mådde ni efteråt????    

• Johanna5

Jag är ledsen för din skull. Jag mådde bra efteråt. Var trött och sov mycket. Lite illamående. Men jag vilade några dagar och sedan var jag på benen igen. Det var lite jobbigt att sätta sig, vända sig etc i början eftersom de går in i naveln och varje gång du sätter dig etc så använder man ju musklerna där osv, så det gör lite ont. Men det var ingen fara. Det kommer att gå bra. Håller tummarna för dig!

• Ella Jade
    Nelliepop skrev 2011-12-08 20:39:57 följande:
    i morgon bitti ska jag operara bort min höra äggledare =( Jag har ont o störtblöder igen... Så läkaren valde att operera mig i stället...

Är så otroligt nervös...

Ni som gjort operationen,hur mådde ni efteråt????    

Opererade bort högra äggledare för exakt 4 veckor sedan imorgon. Sjukt fort har tiden gått tycker jag, gott.

Jag hade inte så ont efter operationen. Blödde bara lite. Mest var att man var väldigt öm om magen och kunde inte röra sig så mkt. Men låg man ner o rörde sig sakta gick det bra. kom lite mer blod efter några dagar och då lite mer smärta hade jag, som sammandragningar nästan, fast det gick över efter någon halvtimme, förmodar att kroppen rensade ut det sista. Efter en vecka vart jag helt på fötterna igen. Mådde väl lite psykiskt dåligt efteråt, men även det la sig efter ett tag och jag började må bättre.

Fick ägglossning (vad jag tror, hade ÄL smärta iallafall) efter exakt 2 veckor, och beräknad få mens nu till helgen. Idag känner jag mig pigg och glad igen och ser väldigt mkt fram emot att få försöka igen :)

• Jojo82

Hej på er och god fortsättning.
    Hoppas ni alla mår bra! Jag är bara nyfiken hur det går för er?
    Själv fick jag tillbaka min mens i mellandagarna, drygt en månad efter min operation.
    Vågar man prova att försöka bli gravid nu eller ska man vänta in en mens till? Vad sa era läkare till er?

• Johanna5

Hej Jojo,

Jag fick också tillbaks min mens ca 4 veckor efter operation. Hade sedan ägglossning vid nyår. Vi körde på och jag hoppas ju jättemycket på att det ska ha fungerat, trots att det är naivt. Går nu och väntar och känner efter Enligt min läkare skulle man avvakta en mens, sedan kunde man försöka. Tror inte att man blir gravid förrän kroppen är redo ändå.

Spännande att höra hur det går för er andra.

• Mammzoy

Hej på er.

Fick också tillbaka min mens efter ca 4 v. Äl runt jul och nu är mensen på g.

Vi körde på, först sa läkaren att vi skulle vänta en mens sen ångrade hon sig och sa att eg behöver man ju inte alls det!

• Johanna5

Hejsan,

Idag kunde jag inte vänta längre...trots att det är fredagen den 13:e så gjorde jag ett grav test. Hade inte kunnat sova på hela natten. Har tyckt att jag känt massor hela veckan, men vågade inte tro det.....men den visade positivt....jag är gravid igen!

Nu är jag livrädd. Tycker att jag har ont i områden runt höger äggledare (den jag har kvar). Kan man känna av X så här tidigt, kan man ha sådan otur? Är så rädd att något ska gå fel. Vill få vara glad och njuta! Får räkna dagarna till jag kan få ett ultraljud och kolla att det sitter rätt. Och sedan hålla tummarna för att det inte blir missfall....

• Nelliepop

Jag hade mitt x den 8 dec och plusade på nytt igår... =)

Hcg hormonet i blodet har stigit från 10 till 75=)=)

Johanna5 skrev 2012-01-13 14:49:08 följande:
    Hejsan,

Idag kunde jag inte vänta längre...trots att det är fredagen den 13:e så gjorde jag ett grav test. Hade inte kunnat sova på hela natten. Har tyckt att jag känt massor hela veckan, men vågade inte tro det.....men den visade positivt....jag är gravid igen!

Nu är jag livrädd. Tycker att jag har ont i områden runt höger äggledare (den jag har kvar). Kan man känna av X så här tidigt, kan man ha sådan otur? Är så rädd att något ska gå fel. Vill få vara glad och njuta! Får räkna dagarna till jag kan få ett ultraljud och kolla att det sitter rätt. Och sedan hålla tummarna för att det inte blir missfall....

Grattis till ditt + Glad 
  • Jojo82

Grattis till er!! Vad roligt och hoppas allt kommer gå bra. Håller tummarna stenhårt :)

• Johanna5

Tack snälla Nelliepop och jojo82

Går och känner efter varje dag nu. Nästan glad när jag mår illa, tänker att det måste vara positivt. Men fortfarande livrädd för utomkveds eller missfall. Har ju varit med om båda. Det här är ju min 4:e graviditet, men bara 1 barn hittills, så kanske inte så konstigt att man inte vågar ta något för givet.

Försöker vara glad och hoppas också. Ska försöka boka ett ultraljud om 1-2 veckor för att se att det sitter rätt.

Håller tummarna för er alla också! Kul att fortsätta följa hur det går!

Ella Jade, om du läser, hur går det för dig?

• Ella Jade

Heej! Jag läste bara denna tråden av en slump. Glömde att jag skrivit här :) haha. Roligt o hitta tillbaka o GRATTIS till era plus!!! :)

Har BIM 8/9 feb nu, om ca 6 dar.. Försök två då, så hoppas på att det tatt sig :) När ska du få göra UL johanna?

• Johanna5

På torsdag...är jättenervös att vi inte ska se ett hjärta som slår. Vet inte hur jag skulle orka det. Håller tummarna för dig nästa vecka!

• AlexandraViberg

Hej! Jag X.ade för en vecka och en dag sedan och har iallafall nästan läkt helt fysiskt. Den andra delen är ju en helt annan femma!

MEN, jag tycker att det är jätte kul att läsa om alla som blivit gravida efter detta (det ger mig hopp) och jag önskar er lycka till på alla undersökningar och att ni får en fantastisk graviditet denna gång! :)

• Ella Jade
    AlexandraViberg skrev 2012-02-03 14:12:54 följande:
    Hej! Jag X.ade för en vecka och en dag sedan och har iallafall nästan läkt helt fysiskt. Den andra delen är ju en helt annan femma!

MEN, jag tycker att det är jätte kul att läsa om alla som blivit gravida efter detta (det ger mig hopp) och jag önskar er lycka till på alla undersökningar och att ni får en fantastisk graviditet denna gång! :)

Beklagar ditt x! :( Men skönt att du är på benen igen!

Ja, det ger så mkt hopp om att läsa om alla som plussat igen efter, o väldigt många bara på första försöket. underbart. Själv blev försök nr 2 negativt. men bara o ta nya tag!

Lycka till :)
    x nov-2011 / höger äl bortop.
  • Ella Jade
    Johanna5 skrev 2012-02-03 14:00:19 följande:
    På torsdag...är jättenervös att vi inte ska se ett hjärta som slår. Vet inte hur jag skulle orka det. Håller tummarna för dig nästa vecka!

Hur har det gått Johanna???
    x nov-2011 / höger äl bortop.
  • AlexandraViberg
    Ella Jade skrev 2012-02-08 09:35:27 följande:
    Beklagar ditt x! :( Men skönt att du är på benen igen!

Ja, det ger så mkt hopp om att läsa om alla som plussat igen efter, o väldigt många bara på första försöket. underbart. Själv blev försök nr 2 negativt. men bara o ta nya tag!

Lycka till :)
    Ja! Ska återgå till innebandyträningarna på torsdag också, förutsatt att förkylningen släppt, har redan missat tre matcher.. Hoppas kunna fungera som vanligt igen även om jag är väldigt ledsen av mig, rätt mycket. Lätt att man slinker tillbaka till deppiga tankar. Speciellt nu när bästa kompisen plussat. Är glad för henne men känns tungt eftersom jag också skulle vara gravid nu.. Men nu är ägglossningen på gång, äl testerna stegrar, är två veckor sedan operationen imorgon så det kan ju stämma att det är på väg?

Förväntar mig inte att bli gravid på en gång, såklart men tänker ändå försöka. Tog sju månader senast så förväntar mig nästan det dubbla nu med en äggledare mindre, även fast jag vet att den andra kan överprestera :P

Japp! Det är bara att kämpa på, får försöka tänka att det är meningen att man ska ha nästa barn man blir gravid med :)
    Sophie 070212, X 120126, v7
Svar på tråden Vågar jag hoppas igen? Hur snabbt kan det gå efter x?