• lisamadeleinee

    Ni med barn födda i v. 36 (35+)

    Hej!
    Födde nyligen en dotter i v. 35+4. Vägde 2664 g och var 48 cm lång.

    Hör gärna lite från er med barn födda ungefär samtidigt.
    Fick ni ligga på neo? Hur länge isf?

  • Svar på tråden Ni med barn födda i v. 36 (35+)
  • Vill ha bebbe

    Första sonen född v.35+6 vägde 2805g och var 47 cm (har jag för mig). Vi stannade på BB i 5 dagar med övervakning av blodoscker (på grund av en massa skakningar/ofrivilliga rykningar i hela kroppen på sonen) och tilläggsmatning med kopp då han var lite slö och tappade snabbt i vikt.


    **Max 070716** **Leo 090726**
  • Bebben86

    I måndags föddes vår dotter i v 35+5, med akutsnitt. Barnläkaren stod redo, men allt var perfekt med henne. Vi sov på BB en natt, sammanlagt var vi på sjukhuset i 30h efter hennes ankomst!

    Hon äter bra här hemma (ca 35-50 ml per mål, ungefär varannan timme) och imorgon ska vi tillbaka för PKU, vägning etc.

    Hon vägde 2860 gram och var 47 cm lång. Hoppas hon gått upp bra imorgon!

  • Bebben86

    Tack! Jag tror att det är på rätt håll, hon äter ju rätt så mkt för sin lilla storlek tycker jag :) Så hon borde åtminstone inte ha gått ner i vikt tills imorgon. Dom ville helst att vi skulle stanna kvar så att dom kunde övervaka hur hon åt osv - men vi har barn sen innan och kände oss mer lugna hemma liksom. Eftersom hon är helt frisk och äter självmant så kunde jag inte se någon anledning att ligga kvar där då..

  • Danielina

    Min son föddes i v.36+3 och vi fick ligga på IVA i sex dagar (tror jag det var) då han hade svårt att hålla sockret och dessutom var svårstucken varpå de inte kunde sätta dropp på vanligt sätt utan var tvungna att sätta dit en navelvenkateter. Han hade också svårt att få i sig tillräckligt med mat, så blev även två och en halv dag på familjerum på neo innan sonden var helt avvecklad och det gick bra med amningen. 

  • BiLLYshaw

    Min son föddes i v 35+3 tror jag det var i han vägde 2570 g o va 45 cm lång.

    Vi fick ligga på Neo i två veckor då han "glömde" bort att andas. Han fick ligga i kuvös i en och en halv vecka, fick en spruta koffein varje dag för att lungorna skulle komma ihåg att arbeta. Det tig en och en halv vecka med specialnapp innan han lärde sig att suga själv så sondmatades tills då. Det tog också en och en halv vecka innan han fick sova med mig o min sambo på familjerummet.
    Det va en mycket jobbig tid, inget jag hade tänk mig. Hade föreställt mig att få ha min son hos mig sovandes från början.

    Men allt gick bra! Innan vi åkte hem röntgade de hjärnan för att se efter hjärnskador men allt ser bra ut!

    Idag är han 10 månader o utvecklas precis som andra tio månaders bebisar, kryper, busar o säger ganska många ord. Tyvärr har han bara gått upp 340 g på fyra månader men mår bra. Han har fått en fettdiet o dom tror inte att det är nån fara med han :). Han växer som han ska :).

    Nu väntar vi bebis nr 2 är i v17 o hoppas den lill* väljer att stanna inne tills BF!

  • sofflan82

    Våra föddes i v. 35+2 med akut snitt då jag fick HF. De vägde 2580gr resp. 2730gr och var båda 46 långa. Vi låg inlagda i 1 vecka (jag var inskriven på förlossningen och barnen på Neo) Pojken hade lite svårt med andningen och låg md CPAP första natten och de hade båda värmebädd första dygnet. De sondmatades i 1½ vecka och det var anledningen till att vi var inskrivna på NEO. De ville skicka hem os för hemsjukvård tidigare, men jag blev inte utskriven förrns efter en vecka.

    Nu 4 månader gamla väger de 6850gr resp 6700gr och är båda 61 långa.


    ¤♥¤ Tänk positivt! ¤♥¤ Alex och Ida föddes 16/9 i v. 35+2 ¤♥¤
  • MorsanEM

    hej jag födde min dotter i vecka 35. hon var så aktiv redan då när hon var vaken så fick ligga på vanliga BB och fick va kvar 5 dagar sen tyckte dom att jag kunde åka hem och ha kontakt med mvc.

    =)

  • MorsanEM
    MorsanEM skrev 2012-01-20 12:37:57 följande:
    hej jag födde min dotter i vecka 35 hon vägde 2480g och var 45cm lång. hon var så aktiv redan då när hon var vaken så fick ligga på vanliga BB och fick va kvar 5 dagar sen tyckte dom att jag kunde åka hem och ha kontakt med mvc. Det ända vi fick problem med var amningen. :/

    Hoppas det går bra för dig :D

    =)
  • Trident5678

    Mitt andra barn föddes i vecka 35+3. Han vägde 1510 g och var ca 40 cm lång.

    Han var inskriven på neonatal i ganska precis en månad. De första 16 dygnen var vi på neonatal och O låg på värmebädd och sondmatades. När han kunde hålla värmen själv, fick han komma hem med hemsjukvård resten av tiden. Han blev utskriven i samband med att sonden togs bort.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Ni med barn födda i v. 36 (35+)