• MammaHela

Vad är värst? Dagis eller föris?

Eftersom vi svenskar verkar vara av lat natur och hittar på förkortningar till det vi kan komma på så  har jag nu en fundering.

Det har i många år kallats dagis, men nu får man tydligen inte säga så, utan det ska heta förskola. Men jag ser ordet föris förekomma mer och mer.

Det ordet ger mig kräksmak i munnen och får mig att tänka på förhud.

Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är värst? Dagis eller föris?
  • Svennis

Föris, och dagis, låter lika illa som mellis, rygga och Gud vet vad. Nä, här har det alltid hetat förskola och kommer alltid att göra

• Effie
    Svennis skrev 2011-11-17 07:42:46 följande:
    Föris, och dagis, låter lika illa som mellis, rygga och Gud vet vad. Nä, här har det alltid hetat förskola och kommer alltid att göra
    Säger Svennis.
  • Svennis

Var borta från Familjeliv ganska länge förut. När jag återkom så fungerade inte min inloggning. Det nick jag då valde var upptaget, så jag tog det namn som en av mina kompisar kallar mig ca 2 ggr/år.

Är faktiskt allergisk mot namn som man göra smeknamn med dubbla konsonanter i tex. Carro, Uffe, Stoffe, Tobbe osv

• Furstinna

Föris låter bara knäppt. Här säger vi dagis

• puss

har aldrig hört föris, men det är iaf bättre än dagis.

eftersom det inte HETER dagis. föris är iaf en korrekt(?) förkortning.

Ät min sidfot
  • puss
    Svennis skrev 2011-11-17 09:36:03 följande:
    Var borta från Familjeliv ganska länge förut. När jag återkom så fungerade inte min inloggning. Det nick jag då valde var upptaget, så jag tog det namn som en av mina kompisar kallar mig ca 2 ggr/år.

Är faktiskt allergisk mot namn som man göra smeknamn med dubbla konsonanter i tex. Carro, Uffe, Stoffe, Tobbe osv
    ja fy fan.
    Ät min sidfot
  • Spexig
    Momalicious skrev 2011-11-17 07:30:35 följande:
    Alltså, jag associerar till förhud av ordet föris... 
    Samma här!!!

Kan tillägga att personalen på vårt dagis säger "dagis". Vad är problemet?!
Svar på tråden Vad är värst? Dagis eller föris?