Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

Jag är inte längre än sidan 2 i tråden men jag kastar in en kommentar i alla fall. 
    Sonen var mycket intresserade av både läsning och räkning redan som 4-5 åring men då hade han en oupptäckt ADHD diagnos och Han hade inte alls tålamod att sitta still att göra något. Han har en stor kunskap annars, naturkunskap samhällskunskap och historia är han väldigt duktig på. När han väl knäckte läskoden gick det fort. Han hade lätta läxor att läsa och vi skulle signera att han hade läst. En gång när jag skulle förhöra så passade vi på att även läsa ett långt stycke långt bak i boken och skrev det på lappen och nästa gång när det var läsläxa så var det mycket mer, långa texter och svårare ord.
    Matten har han svårt med att skriva, det ligger i hans diagnos, han har även koordnationsvårigheter och det i hop med typ noll i arbetsminne så gör det att han inte kan hänga med på samma sätt men han anser att han kan det (och det kan han i de flesta fall) så han behöver inte bevisa det sida upp och sida ner.
    Det här med mellanled får honom att bli riktigt elak han kan räkna det i huvudet som det är men kan inte förklara det med det omständiga sättet som de vill ha i boken. Han är nästan en bok efter än resten av klassen men nu har han fått matteboken på datorn så nu går det undan. Han kan logga in var som helst där det finns ett internet och göra några mattetal. Tidigare satt jag och skrev över de tal som gick på mailen och han gjorde dom och sen mailade till läraren. Men nu slipper vi det momentet för matten. 
    Vi har det ff så på veckans ord och engelskan, som han också är väldigt duktig på. Idag hittade jag honom vid datorn, satt och läste instruktioner och förklaringar till minercraft på engelska. Han fattade kanske inte riktigt allt men vad gör det det.

Han lärare är väldigt duktig, hon gör allt för att Z. ska ha det bra i skolan. Och att underlätta de saker som han har problem med som följer hans diagnos samtidigt som han är väldigt intelligent så han får utmaningar. Eftersom han har datorn som hjälpmedel men ändå inte har hunnit arbeta upp tangentbordssnabbhet så ska han få öva på det istället för skrivstil, för det är verkligen svårt för honom. Bra och anpassad skolgång för honom, han kommer bli utmanad och får göra roliga saker samtidigt som han lär sig och utvecklar sig.

Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?