Inlägg från: nyfiken flax |Visa alla inlägg
  • nyfiken flax

Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

Jag har bara läst TS nu, jag säger såhär: det beror på vilken lärare man får....och vilken klass den läraren har. Det är det självklara svaret.

Jag tror att om man är ett generellt tidigt/ högpresterande barn som gillar att vara snabb, som lär sig snabbt men tycker det är OK att göra ännu mer av samma sak, t ex 100 mattetal till, då är det inget problem. Läraren kan alltid skriva ut extrauppgifter.

Men om man är ett begåvat barn med "krav" på utmaningar för att fungera optimalt, då funkar det uruselt. Har nämligen en sådan son, som jobbar extremt långsamt när det är för tråkigt och utan utmaningar. Vilket enbart leder till att läraren säger att han måste jobba snabbare, att han först måste visa att han kan göra allt trist snabbt innan han kan få göra nåt som kanske är intressant.

Han går i tvåan och har haft tråkigt ungefär varenda dag sen han började förskoleklass och det enda lärarna säger är: visa att du kan jobba snabbt så kommer du kanske få göra nåt du vill...BLÄ.

• nyfiken flax

Förresten måste skriva en sak till: du kan aldrig räkna med att något slags intresse ska upprätthållas genom skolan - det är nåt ni får göra på fritiden tror jag, oavsett om det gäller matte, språk, historia eller geografi.

Barn visar vägen tydligt om man lyssnar - jag menar, ge honom det han vill ha på fritiden så kommer han förhoppningsvis släpa sig igenom skolan också. Så tänker vi nu i alla fall...bara barnen har kompisar så klarar de det mesta...

Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?