Inlägg från: ViolinaX |Visa alla inlägg
  • ViolinaX

Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

När jag började skolan på 70-talet var det många av mina kompisar som inte kunde läsa, men så är det INTE bland de barn som börjar skolan idag! De flesta barn har ständig tillgång till skriftspråk i form böcker, TV och datorer och börjar därför tidigt att lära sig bokstäver och att känna igen ord.

Mina barn har alla lärt sig läsa i 3-årsåldern och läst flytande då de börjar sexårs - och jag har uppfattat det som att många av deras kompisar legat på samma nivå. Inget av mina barn har klagat på att det varit understimulerat i skolan när det gäller läsningen. Jag uppfattar det som om barnen får uppgifter som är anpassade till deras förmåga, de läser bla mycket i sin "bänkbok" som de ju själv har valt. Eleverna får ju också en del skrivuppgifter som de anpassar efter sin förmåga - allt från att bara skriva några rader till att skriva en hel novell. 

Däremot ÄR väl ändå förstaklassarnas matteböcker lite VÄL fjantiga? Eller vad tycker ni??? Min 7-åring blev både besviken och frustrerad när han bläddrade igenom sin mattebok, tyckte att den var till för bebisar! Och jag håller med honom! OM det nu är så att mattekunskaperna hos förstaklassare skiljer sig så mycket åt att vissa är tvungna att starta på 1+1 så borde väl skolan göra ett test på barnen och ge dem olika böcker baserade på deras resultat? Det verkar vara mycket svårare för fröken att individanpassa matematik än läsning, så alla barnen måste sitta och arbeta i samma bok oavsett kunskapsnivå vilket åtminstone MIN sjuåring tycket är ganska trist.

• ViolinaX

Nu har jag läst igenom ett par sidor med komentarer och måste hålla med om en sak:
    faran i att ha det för lätt med skolan de första åren är att du en dag möts av en svår uppgift!
    Om du då är van vid att allt ska flyta på och vara lätt så finns det en risk att tvärbromsar. Du vet inte hur du ska ta dig an svårigheter,  för det har du aldrig behövt förut! Så kände jag när jag gick på gymnasiet och skulle läsa trigometri...öhum...VAD är detta! Men jag lyckades med det med...och mycket annat efter det också Glad

Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?