Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?
miljarden skrev 2011-11-19 07:45:20 följande:
Med tanke på hur pressade lärare är i svenska skolor idag tycker jag det är helt i sin ordning att barn med svårigheter prioriteras framför barn som har extra lätt för sig. Som förälder till ett barn som har det extra lätt kan man själv göra mycket för att barnet ska bli stimulerat ändå. Min pappa köpte extra matteböcker till mig och såg till att jag kunde börja med ett extra språk tidigare, t ex. Det innebar en del självstudier så klart men det gjorde allt skolarbete eftersom jag var så pass självgående. Vet att det är lätt att fokusera på sina egna barns behov, och det är naturligtvis helt rätt för vem annars ska göra det? men utifrån ett bredare perspektiv så kan man ju se att de har barnen ändå brukar klara sig rätt bra, vilket man inte kan säga om dem som inte får skolarbetet att funka. Och det får ju i längden konsekvenser för hela samhället.
Fast det är ju inte ovanligt att barn som har det lätt för sig istället blir bråkiga om de blir understimulerade. Jag har själv ettbarn som är väldigt tidigt språkligt men som har svårt med koncentrationen och impulskontrollen om han blir uttråkad - och då är ju risken stor att han blir ett "problembarn" i skolan om de inte prioriterar även honom trots att han har lätt för sig.
Jag är uppriktigt rädd för just det här - och om det händer blir det ju en förlust för alla. Både min unge som får en självbild som bråkig och jobbig, klasskamraterna som får sämre arbetsro och läraren som måste lägga energi på helt fel saker (och troligen betydligt mer tid än om allas lärande prioriterats från början). Och som förälder kan jag ju inte alls påverka situationen hur mycket stimulans vi än ger hemma.