Inlägg från: Petronella01 |Visa alla inlägg
  • Petronella01

    Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

    Det stör mig jättemycket att det ska vara barn som kommer till skolan och redan kan läsa och skriva. Det är inte som att en 4-åring plötsligt tar en bok och börjar läsa, utan det är föräldrar som driver på. Tycker det känns som en dj-la tävling föräldrar emellan. Resultatet blir att lärarna hela tiden ska hålla på och utmana barn som haft tävlingsinriktade föräldrar istället för att ha tid för de som inte har så lätt. barn börjar skolan för att lära sig läsa och skriva där, det räcker bra så.


    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Petronella01
    caliningrad skrev 2011-11-18 17:12:44 följande:
    Konstigt att behöva bromsa sina barn för att anpassa sig till det tröga svenska systemet... 
    Kan du inte med din vanliga fördomsfulla attityd säga "de tröga svenska barnen"?
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Petronella01
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-20 14:21:19 följande:
    Men varför kan inte barn få vara olika? Min äldsta är riktigt tidig med läsning och siffror och räkning. Han har alltid varit intresserad av bokstäver, former, färger etc. Och ja, vi har självklart pysslat med det med honom eftersom han har tyckt att det har varit roligt. Han är däremot inte det minsta tidig på andra områden, snarare tvärtom. Vi går hos logoped för att han har svårigheter med sitt uttal och har alltid varit lite småsen motoriskt. han tycker inte om att flänga runt i klätterställningar, men gillar att sortera, samla, förstå hur världen hänger ihop. Min yngsta är inte alls som sin storebror. Han är här och nu och vill bara springa, klättra och vara ute. Det skulle aldrig falla mig in att på något sätt tvinga honom att lära sig siffror eller bokstäver. Språk uppmuntrar vi självklart, men det får man ju jättebra via högläsning och samtal.

    Jag delar faktiskt inte din uppfattning. Barn är olika och det tycker jag att de ska få vara. Vissa har lätt för skolämnen, andra har det inte och det är heller inte oavhängigt hur mycket man tragglar hemma. Vissa har lätt för att lära teori, andra har svårare. Det är inte heller oavhängigt hur tidigt respektive sent man lärde sig avkoda. Alla har rätt att stimuleras. Jag känner dock inte igen mig i diskussionen riktigt. Som lärare upplever jag det rätt lätt att stimulera riktigt duktiga elever. De som ofta faller mellan bänkarna och "försvinner" är dem som ligger mittemellan.   

           
    Barn ska absolut få vara olika, men den rätten gäller inte bara de som har lätt för olika saker. Som du själv säger är det lätt att stimulera riktigt duktiga elever, och dessa har också kommit att ses som standard, och jag upplever att de som inte tillhör dessa får mindre uppmärksamhet, alltså de som skulle behöva det bäst. Sedan vad gäller att vara olika. jag upplever också att toleransen för att barn faktiskt är det har minskat avsevärt i skolvärlden sedan jag själv ingick i den (som elev).

    Sedan, att någon sitter och har tråkigt i någon timme ser jag som ett betydligt mindre problem än att barn bevisligen kunnat ta sig genom hela grundskolan utan att knappt kunna läsa alls.
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Petronella01
    Woodgrove skrev 2011-11-20 15:11:57 följande:
    Så när ens barn kommer och frågar vad den och den bokstaven heter ska man tysta barnet och säga att du får vänta till skolan? :-O

    Ja, det var ju preciiiiiis så jag menade. Vad bra att du förstod det Obestämd
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?