Flickan och kråkan skrev 2011-11-20 14:21:19 följande:
Men varför kan inte barn få vara olika? Min äldsta är riktigt tidig med läsning och siffror och räkning. Han har alltid varit intresserad av bokstäver, former, färger etc. Och ja, vi har självklart pysslat med det med honom eftersom han har tyckt att det har varit roligt. Han är däremot inte det minsta tidig på andra områden, snarare tvärtom. Vi går hos logoped för att han har svårigheter med sitt uttal och har alltid varit lite småsen motoriskt. han tycker inte om att flänga runt i klätterställningar, men gillar att sortera, samla, förstå hur världen hänger ihop. Min yngsta är inte alls som sin storebror. Han är här och nu och vill bara springa, klättra och vara ute. Det skulle aldrig falla mig in att på något sätt tvinga honom att lära sig siffror eller bokstäver. Språk uppmuntrar vi självklart, men det får man ju jättebra via högläsning och samtal.
Jag delar faktiskt inte din uppfattning. Barn är olika och det tycker jag att de ska få vara. Vissa har lätt för skolämnen, andra har det inte och det är heller inte oavhängigt hur mycket man tragglar hemma. Vissa har lätt för att lära teori, andra har svårare. Det är inte heller oavhängigt hur tidigt respektive sent man lärde sig avkoda. Alla har rätt att stimuleras. Jag känner dock inte igen mig i diskussionen riktigt. Som lärare upplever jag det rätt lätt att stimulera riktigt duktiga elever. De som ofta faller mellan bänkarna och "försvinner" är dem som ligger mittemellan.
Barn ska absolut få vara olika, men den rätten gäller inte bara de som har lätt för olika saker. Som du själv säger är det lätt att stimulera riktigt duktiga elever, och dessa har också kommit att ses som standard, och jag upplever att de som inte tillhör dessa får mindre uppmärksamhet, alltså de som skulle behöva det bäst. Sedan vad gäller att vara olika. jag upplever också att toleransen för att barn faktiskt är det har minskat avsevärt i skolvärlden sedan jag själv ingick i den (som elev).
Sedan, att någon sitter och har tråkigt i någon timme ser jag som ett betydligt mindre problem än att barn bevisligen kunnat ta sig genom hela grundskolan utan att knappt kunna läsa alls.