Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?
Jag tycker diskussionen är intressant. Jag blir fascinerad över att man tycker att det är en katastrof för en 14-åring att läsa Lindgren. Ja, tittar man enbart på text/texter explicit så kan jag väl delvis förstå det, men förhoppningsvis har även 14-åringar kommit lite längre i sin läsning så att de även kan arbeta med inferenser och det som är implicit i olika former av litteratur. Att 14-åringar får arbeta med Lindgren är verkligen ingen katastrof, däremot är det ju viktigt vilket perspektiv man har och hur man utformar uppgiften/uppgifterna. Mina barn som båda är under 4 år gillar att vi läser Pippi Långstrump. De uppskattar berättelserna utifrån sin utvecklingsnivå och sina erfarenheter. Om de som 14-åringar får analysera Pippi Långstrump utifrån ett samhällsperspektiv skulle jag snarast bli glad . Det hindrar inte att man läser Hjalmar Bergman om man tycker att hans författarskap tillhör livets nödtorft.
Någor jag däremot upplever som ett jätteproblem när jag läser tråden är att duktiga elever ges extrauppgifter. Det får håret att resa sig lite på ryggen på mig. Duktiga elever ska självklart ha svårare uppgifter som kräver mer analytiskt tänkande från start och inte beta av en massa uppgifter för att ha något att göra. När det gäller just läsning är det faktiskt väldigt lätt som lärare att individanpassa.
Sedan är det så klart viktigt att man är lite påläst själv som förälder. Min äldsta är inte 4 år ännu och han läser sina första lättlästa böcker och räknar. Jag är inte orolig för hans framtida skolgång, däremot hoppas jag att man tagit tag i arbetet med läsning för där finns stora brister idag. Jag kommer att ligga på "hårt". Kursplanerna är tydliga, men de ska ju även följas.