Petronella01 skrev 2011-11-20 14:00:21 följande:
Det stör mig jättemycket att det ska vara barn som kommer till skolan och redan kan läsa och skriva. Det är inte som att en 4-åring plötsligt tar en bok och börjar läsa, utan det är föräldrar som driver på. Tycker det känns som en dj-la tävling föräldrar emellan. Resultatet blir att lärarna hela tiden ska hålla på och utmana barn som haft tävlingsinriktade föräldrar istället för att ha tid för de som inte har så lätt. barn börjar skolan för att lära sig läsa och skriva där, det räcker bra så.
Säg inte så. Du har kanske inte träffat ett sånt här barn men när du gör det så inser du hur fel du har.
Jag har inte haft tid att pusha någon unge att lära sig läsa tidigt (hemskt men sant jag har tre flickor på tre år och därefter en liten till) Min äldsta lärde sig bokstäver själv som tvååring (inte 17 rabblade jag boksäver med en tvååring med en bebis på armen och en magen...)och läste som fyraåring. Sen lärde hon sin lillasyster så hon kunde när hon var fem.
Den äldsta har aldrig gillat skolan och är ständigt uttråkad men tvåan som alltså också kunde läsa innan förskoleklassen har aldrig krävt något extra utan varit nöjd och glad. Trean går i förskoleklass men kan inte bokstäverna ännu....