Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?
Det heter ju så fint att alla barn ska mötas på deras nivå och att all undervisning ska anpassas efter individen, men sanningen är oftast att resurser inte finns till de "duktiga" barnen. Som lärare hinner man om man har tur med de som ligger i jämntakt med resten av klassen och förhoppningsvis åtminstone de flesta av de lite svagare eleverna. De starkare hinns inte med, och ofta är de ju inget "problem" förrän längre upp i åldrarna när de tröttnat totalt på skolans fullständiga oförmåga att erbjuda utmaning.
Elsa, Leo och Ola läsböckerna hade vi redan när jag gick i lågstadiet, och inte hjälpte det ett dugg att läsläxan var någorlunda kunskapsanpassad när INGET annat i undervisningen var det. Minns än idag hur ap-tråkigt det var att sitta och följa bokstäver gjorda i sandpapper med fingret när jag redan hade kunnat läsa och skriva i flera år