Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?

    hej
    jag är också orolig för min dotter. Hon är 4 år och kan läsa enklare böcker på engelska (phonics nivå 3-4 för de som vet).
    När hon är 6 är det klart att hon kommer att kunna läsa flytande. I och för sig inte på svenska, men ändå. Ska vara väldigt konstigt  för henne att börja igen med a b c, avljuda osv.
    Min dotter är inte speciellt tidig utan går på en internationell förskola i Asien där alla barn i hennes klass har ungefär samma färdigheter. När de slutar förskolan kan i princip alla läsa flytande.
    Det kommer att bli en enorm skillnad när vi flyttar tillbaka tll Sverige.
    Jag har bestämt mig för att inte visa till henne hur läsningen fungerar på svenska, så att hon har nånting att lära sig iallafall......
    Konstigt att behöva bromsa sina barn för att anpassa sig till det tröga svenska systemet... 

  • caliningrad
    zygoma girl skrev 2011-11-18 17:20:39 följande:
    På lågstadiet upplevde jag att det fungerade rätt bra med individanpassade studier. På mellanstadiet och början av högstadiet fungerade det sämre (vi har provat såväl kommunal som friskola som skulle vara bättre på att möta varje barn).

    Egentligen är det först i 9:an och på gymnasiet som det har blivit riktigt bra för våra barn och de har kunnat jobba i sin egen takt. Minns att dottern i 8:an skulle läsa Ronja Rövardotter- va?! Då läste hon sedan länge "vuxenböcker" och jag tyckte hon borde läsa Hjalmar Bergman istället (som jag älskade i hennes ålder). Lärarens svar (till dottern): " ja, DU kanske kan läsa sådana böcker men det kan inte alla och alla ska läsa samma bok!".

    Vi har en lång väg kvar att gå innan skolan möter varje barn på deras egen nivå.
    herregud..... astrid lindgren för 14 åringar i sverige alltså !!!!

    vilken katastrof...

     
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-20 12:00:21 följande:
    Jag har för tillfället en elev som inte har det minsta problem med att ta in och processa information på olika vis, men han har ingen ork/förmåga att sätta sig ner och skriva (det är jobbigt och svårt.......tanken på att det skriftliga dessutom ska bearbetas får honom att lägga ner innan han börjat) och inte heller orken/förmågan att dra tankarna/reflektionerna ett snäpp längre än det direkt uppenbara. Han trivs jättebra med förläsningsvarianten av undervisning och att bli muntligt förhörd, men samtidigt finns det kunskapskrav som rör andra bitar - dvs skriftlig förmåga, förmåga att kunna föra ett samtal med andra etc. Dessutom blir hans djup lidande av att han ännu inte förstått poängen med reflektion.....och att det är något som tar tid och kräver eftertanke. Han har inte passerat göra-kvantitativt-snabbt/smidigt-FÄRDIG!- stadiet ännu. Det är ett problem. Bristen på metakognitiv förmåga är ett jättehinder för många barn/ungdomar. Det borde vi jobba med mycket mer i skolan och ge elever redskap för detta. Eftertanke. I dagens samhälle så ska allt gå så snabbt. Det ska vara "underhållning", färdigserverat, snabbt. Snabba "klipp", ingen dödtid, då blir det tråkigt.
    Kan du inte bara saga att han ar lat och aldrig blivit uppfostrad med sunga varderingar kring arbetet och studierna istf att prata om metakognition hela tiden?
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-19 20:41:10 följande:
    Sedan är det så klart viktigt att man är lite påläst själv som förälder. Min äldsta är inte 4 år ännu och han läser sina första lättlästa böcker och räknar. Jag är inte orolig för hans framtida skolgång, däremot hoppas jag att man tagit tag i arbetet med läsning för där finns stora brister idag. Jag kommer att ligga på "hårt". Kursplanerna är tydliga, men de ska ju även följas.
    ha!
    nu borjar du sjalv vara orolig ang din sons utveckling inom den svenska skolan!
     
  • caliningrad
    Petronella01 skrev 2011-11-20 14:00:21 följande:
    Det stör mig jättemycket att det ska vara barn som kommer till skolan och redan kan läsa och skriva. Det är inte som att en 4-åring plötsligt tar en bok och börjar läsa, utan det är föräldrar som driver på. Tycker det känns som en dj-la tävling föräldrar emellan. Resultatet blir att lärarna hela tiden ska hålla på och utmana barn som haft tävlingsinriktade föräldrar istället för att ha tid för de som inte har så lätt. barn börjar skolan för att lära sig läsa och skriva där, det räcker bra så.
    Det ar bara bedrovligt att nagra foraldrar tycker sa.
    Jag upplever precis det motsatta, att det finns en tavling i Sverige mellan foraldrar som vill att sina barn ska kunna sa lite som mojligt nar de borjar skolan eftersom "barn ska vara barn" och att tonaringar tavlar sen mot varandra for att studera/kunna sa lite som mojligt annars blir de latt mobbade!

    I min dotters skola kan alla 4 aringar lasa enkla bocker och alla 6 aringar lasa flytande.
    Dessutom ofta i 2 olika skrivsystem.
     
  • caliningrad
    Snöankan skrev 2011-11-20 20:09:15 följande:
    Min "plan" har faktiskt vara att hon inte ska lära sig någonting sådant alls hemma för att inte behöva bli uttråkad i skolan. 
    Jappp.... det är fulltsändigt tragiskt att det ska behöva vara så!

    Men jag känner samma sak.
     
  • caliningrad
    Snöankan skrev 2011-11-21 14:48:52 följande:
    Ja det är ju inte bara det. Utan hela "alla ska vara lika" gör ju att jag inte vågar berätta för andra vad hon kan. Jag pratar ju om det med sambon och med min mamma, men aldrig med andra mammor. Och om dom säger något så är det nästan att jag kommer med ursäkter och byter ämne.
    he he he samma här!!! när jag umgås med svenskar låtsas jag alltid att min dotter kan mycket mindre!
    Hon började säga meningar som" Kan du hämta ett glas vatten åt mig"  när hon var exakt 18 månader, är nu helt tvåspråkig + förstår/talar 2 andra språk, börjar läsa flytande på engelska och kan hela alfabetet av ett asiatiskt språk, spelar piano duktigt i förhållande till sin ålder, kan simma utan flytthjälpmedel sen 1 år tillbaka (hon är 4.5 om en månad).
    När jag umgås med asiater skäms man inte över vad ens barn kan eftersom alla har ungefär samma färdigheter. När jag umgås med svenskar säger jag istället att hon är urusel på balett (stämmer nog), att det stod i hennes betyg att hon var dålig på att hoppa på ett ben osv.... känns som att jag måste hitta på vad hon är dålig på så att jag kan fortsätta samtalet med svenskar...
    Vill återigen påpeka att min dotter inte är exceptionell på något sätt, utan alla barn i hennes klass och omgivning har ungefär samma färdigheter vid samma ålder.  
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-21 14:40:36 följande:
    Om du med orolig menar att jag tycker att svenska skolan har brister så ja, i så fall är jag "orolig" . Jag har hittills inte stött på någon skola (flera olika länder) som inte har brister.  
    därför att du inte besökt min dotters skola bara.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-21 20:20:46 följande:
    Jag är ganska övertygad om att det är människor som är verksamma på din dotters skola och alla mänskliga verksamheter har brister. Jag minns att du berättade om din dotters inskolning för rätt länge sedan.....så ja, jag skulle utan tvekan säga att din dotters skola har brister. Jag säger inte att det inte finns massor som är jättebra, men att den skulle vara utan brister, nej,det tror jag knappast.
    Om jag hade  velat skola  in min dotter skulle jag säkert ha fått göra det. De är extremt välkommande mot föräldrarna. Min dotters lärare skriver nånting om min dotter i storsett varje dag! det kan vara allt möjligt t ex, att hon varit snäll mot en snigel eller duktig att räkna osv. Mina egna föräldrar var också på besök häromdagen och de fick också ett fantastiskt bemötande både av rektorn och av läraren.

    Det fanns ingen inskolning planerad, det är skillnad, och faktumet är att det fungerade bättre. I det landet vi var innan tog nämligen inskolningen 3 månader, min dotter storgrät varje dag och förstod efter ett tag att jag skulle komma och hämta henne ifall hon storgrät...

    Blev tydligare här med separationen.  
Svar på tråden Utmanas "tidiga" barn bra i skolan eller blir de uttråkade?