• systerJo

Bukcysta hos fostret på ultraljudet i v 32!

Hejhej!

På mitt ultraljud i v. 32 upptäcktes att vår lilla tjej hade en cysta i buken på 5 x 5 cm.
    Fick komma till läkare redan nästa dag för en ordentlig genomgång.
    Är nu i vecka 35 och läkaren har gjort ytterligare ett ultraljud som visade att cystan inte växt något på 2 veckor.
    Planen nu är nytt ul om 4 veckor och sen får barnläkarna ta över efter födseln.
    Troligtvis är det en ovarialcysta då det är en tjej jag väntar.

Någon annan som varit med om ngt liknande med cystor i buken?
    Hur behandlades detta i ert fall? Har det gått bra?

Är såklart orolig som attan över detta och grubblar nog lite för mycket kring detta och vad det kan bero på.
    Rynkar på näsan

• Svar på tråden Bukcysta hos fostret på ultraljudet i v 32!
  • lottar

Hej! Är i samma sits som du just nu. Är i vecka 29 och cystan upptäcktes redan på RUL i v 18. Har inte växt nämnvärt sen dess men gör ultraljud varannan vecka. Troligtvis en ovarialcysta och helt ofarlig men det är skitjobbigt att inte få något defintivt svar på vad det är  Rynkar på näsan Har du fått veta hur det ska följas upp efter förlossningen?

• systerJo

Ja, visst är det så frustrerande att inte veta ALLT.  Enl vår läkare ska både ultraljud och CT göras efter födseln för att kunna fastställa vad det är. Är det en ovarialcysta som inte gått tillbaka efter några veckor kan det bli aktuellt med operation då man avlägsnar hela äggstocken . 

Bara längtar till födseln nu så man kan få se att hon mår bra. Är sjukt orolig att det ska vara något annat som man missat på ultraljuden... Enl barnmorskan som upptäckte cystan är det relativt vanligt med ovarialcystor på foster. Tycker dock det låter konstigt för jag hittar verkligen inget på svenska när man googlar det! Obestämd 

• Bebisiapril

Vet att detta är en gammal tråd, men hur gick det för era bebisar? Jag har fått liknande tråkiga nyheter... Tacksam för svar från er!

Svar på tråden Bukcysta hos fostret på ultraljudet i v 32!