• susanba

hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?

hello!

jag bara undrar en sak, jag och min man har försökt bli gravida i 4 år och sista året med två misslyckade IVF och et fryst Et. Jag har ca 20 kg övervikt, är 1.81 och väger ca 107 kg. Jag har så svårt att lyckas med viktnedgång...är det samma in min situation där ute?! Man har mycket omkring sig med heltidsjobb och studier vid sidan om.
    Jag är motiverad samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka synd om sig själv och inbillar mig att det inte är min vikt som är "boven i dramat".. även om jag vill gå ner i vikt så lyckas jag inte....kanske för att jag inte är övertygad att det har betydelse..

Är det någom därute som försökt bli gravid länge, men som lycktas bättre efter viktnedgång?

kram suzz

• Svar på tråden hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?
  • Red Velvet
    Veronica 223 skrev 2011-11-13 23:52:06 följande:
    Ja fettvävnaden gör så att du inte producerar lika mycket kvinnligt hormon.
    Vad innebär det då?
  • pluvdo
    meckan skrev 2011-11-13 23:51:24 följande:

Orkar inte med folk som ska reagera så. STÅR FÖR ATT ÖVERVIKT ÄR INTE = BARNLÖS. Finns så otroligt mycket hjäp att få idag. Har själv övervikt, så har varit igenom det här med min vikt och om det är det som gör att jg inte kan få barn. Va på sjukhuset där jag bor och dem lyssna inte på mig utan deras enda svar va gå ner i vikt. Sökte privat och fick höra helt andra saker. Fanns annat som var möjligt oxå.

Jag gjorde en abort för 3½ år sen när jag precis träffat min man. Efter det vet jag inte själv vad som hände, men min mens kom aldrig tbx som innan aborten. Det jag menar är att landstinget tyvärr kan va snabba att komma med att det är vikten det beror på fast det kanske inte är så. Fick sj höra från dem att det va inget fel på mig, men för 3½år sen så va min vikt "normal" men ändå kom min mens inte tbx efter.

"Sökte privat och fick höra helt andra saker"... ja, för att de får pengar för att hjälpa även överviktiga, kanske? Om de tjänar pengar på det är det väl klart att de erbjuder ett IVF eller två även om de inte tror att sannolikheten att det leder till graviditet är särskilt stor.

Vad du skrev var inte att övervikt inte är lika med barnlös utan vad du skrev var att övervikt inte påverkar chansen att bli gravid. Det är en väldig, VÄLDIG skillnad.

Rökning innebär inte per automatik att ens barn dör i plötslig spädbarnsdöd heller, men det ökar klart riskerna för det. Ser du skillnaden?
  • Red Velvet
    Red Velvet skrev 2011-11-13 23:53:19 följande:
    Vad innebär det då?
    Ah, googlade.
  • Veronica 223
    Red Velvet skrev 2011-11-13 23:54:47 följande:
    Ah, googlade.
    Google is your friend.  Glad
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • pluvdo

Flera som är överviktiga har väl även polyper i äggledarna eller något som kan göra det svårare att bli gravid.

• susanba

ojoj vad många inlägg, antar det är en känslig fråga ;)

Ja... vet fortfarande inte ut eller in, på om övervikt påverkar chansen att bli gravid... Men varför inte ta chansen kan man tycka...jaa...jag är kock i grunden och är väl en njutningsmänniska, men visst har övervikten kommit sista åren då man helt enkelt trycker i sig för belöning.. jag har privat LCHF och Gi och Vioktväktarna och det enda som funkat var viktväktarna, så det får nog bli dessa igen, kanske pga att man gick på möten, tror jag behöver en "koll" annanrs grejar  jag det inte...

Men jag har alltid haft regelbunden mens fram tills att jag började med ivf, efter dess är det mycket längre menscykler..oroande..

Trevlig Afton!

Suzz    

• MissBoring

Hej TS hur har det gått för dig?
    Blev inressant läsning för mig som också är överviktg.
    Ser ju att det är en gammal tråd men vore kul att veta hur det gått med ett år sen sista inlägget!  

• Vouge2
    susanba skrev 2011-11-12 20:03:56 följande:
    hello!

jag bara undrar en sak, jag och min man har försökt bli gravida i 4 år och sista året med två misslyckade IVF och et fryst Et. Jag har ca 20 kg övervikt, är 1.81 och väger ca 107 kg. Jag har så svårt att lyckas med viktnedgång...är det samma in min situation där ute?! Man har mycket omkring sig med heltidsjobb och studier vid sidan om.
    Jag är motiverad samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka synd om sig själv och inbillar mig att det inte är min vikt som är "boven i dramat".. även om jag vill gå ner i vikt så lyckas jag inte....kanske för att jag inte är övertygad att det har betydelse..

Är det någom därute som försökt bli gravid länge, men som lycktas bättre efter viktnedgång?

kram suzz
    Jag undrar hur du fick göra IVF med övervikt. Själv så får jag ingen remiss förrän jag har ett BMI under 30. Jag har 8 månade på att tappa vikten sedan är jag flr hammal för IVF. Någon som kommit runt det på något sätt?? 
  • elyse

Att landstinget inte finansierar hjälp att bli gravid för överviktiga är både en ekonomisk och hälsorelaterad fråga. Gravida riskerar, generellt, att drabbas av fler komplikationer under både graviditet och förlossning vilket i sig ökar kostnaderna för sjukhuset och mamman och barnets hälsa kan komma att påverkas.  

Svar på tråden hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?