• Princess84

Ska inte läraren påminna om läxorna i ettan?

Brukar inte läraren i ettan påminna barnen om läxorna?

Min son glömmer hälften av gångerna läxan i skolan och ibland så kommer han inte ihåg att lämna in den. Jag påminner och påminner men oftast så är det min man som både hämtar och lämnas så glöms ju det bort under dagen.

Nu glömde han läsläxan i skolan i tisdags, onsdag och torsdag var han sjuk. Sa till honom i imorse men han glömde läxan ändå, vilket innebär att han enbart har måndag att läsa på innan läxan ska in igen.
    Visst idag förstår jag fullständigt men de dagar de ska få läxan på brukar man inte påminna?

Eller är det bara mitt barn som glömmer bort sina läxor?

• Svar på tråden Ska inte läraren påminna om läxorna i ettan?
  • evelina01

Vad jag kommer ihåg så påminde läraren oss när det var läxor i ettan, men jag gick i ettan 2001 tror jag så det kanske inte är så nu.
    Det är väl olika från lärare till lärare också, en del tycker ju att man är stor nog att komma ihåg sådant när man är 7 år gammal som man är i ettan.

• Tuffen

Min son går i tvåan. När han får sin läxa lägger han den genast i sin mapp i väskan, eller i själva väskan. Jag frågar honom varje dag om han har en läxa, och de gånger han svarar ja kollar jag vad det är han har i läxa. Han har hittills aldrig missat en läxa (om han varit frisk). 

• Decembra

Jag är mentor i en 6:a och påminner dem varje vecka om vilka läxor de har + att jag mailar föräldrarna så de också vet. Nog tycker jag att lärarna ska påminna i en 1:a, är du säker på att de inte gör det?

Annars är det bra att träna in att han har en läxmapp där han lägger läxorna och den mappen ska i väskan.  

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • Benzaiten

Läraren kanske påminner men din son kanske glömmer med flit...?

De flesta lärare brukar påminna om läxan innan man säger tack för idag. Har själv jobbat inom skolan och vad jag har sett så påminns det om läxan i samband med att dagen avslutas. Har han fritids efter skolan eller slutar han direkt? Han kanske tänker att han ska stoppa ner läxan i väskan innan han går hem efter fritids men sen glömmer bort det?

• Princess84

Han ska få läxorna på måndagar och tisdagar. Han har en läxmapp som läxorna ska läggas ner i, frågar jag honom så säger han att han tror inte att de fick någon läxa idag. Han älskar att få läxa så jag vet att han inte bara struntar i dem.

Det faktum att han inte lämnar in läxorna får mig att tro att läraren inte påminner om dem, men 100% säker kan jag ju inte vara.

• Princess84
    Benzaiten skrev 2011-11-11 18:29:23 följande:
    Läraren kanske påminner men din son kanske glömmer med flit...?

De flesta lärare brukar påminna om läxan innan man säger tack för idag. Har själv jobbat inom skolan och vad jag har sett så påminns det om läxan i samband med att dagen avslutas. Har han fritids efter skolan eller slutar han direkt? Han kanske tänker att han ska stoppa ner läxan i väskan innan han går hem efter fritids men sen glömmer bort det?
    Hann inte se ditt svar.

Han älskar att få läxa så jag är säker på att han inte gör det med flit. Han slutar oftast direkt efter men fritids är i en annan del av huset så de låser klassrummet efter sista lektionen.
  • Benzaiten

Han kanske kan vara lite tankspridd? Vet många barn som glömmer av ren tankspriddhet eller att de tänker på något annat just som det sägs - dagdrömmer kanske, tillhör själv det disträa folket ;) Men om du inte tror det beror på det så kan du ju be läraren att påminna  barnen extra om läxan i samband med dagens avslut eftersom din son glömmer det så ofta... Men många brukar ju ha som rutin att göra det o även kanske skriva upp det på tavlan.... Men uppenbarligen ser du ett mönster i att din son ofta glömmer... vi utesluter att det beror på att han känner ett motstånd gentemot läxorna då... Du säger att han har en mapp för läxor, är det mappen som är tom när han har glömt eller är det så att hela mappen inte är i väskan?

Det hade ju varit bra om de hade som rutin i klassrummet att alla får läxan o stoppar ner den i mappen o lägger i väskan när de slutar eftersom klassrummet sen låses så är det ju svårare att gå tillbaka o hämta om den har glömts i klassrummet....

Fråga nån annan förälder kanske? Om fleras barn glömmer kanske det är brist i informationsrutinerna i klassrummet.... ta upp det med läraren o fråga hur de brukar göra? Har ni haft utvecklingssamtal än?

Påminn även din man!! Han måste också ta ansvar för barnens skolgång, inte bara du som ska rodda hela familjen o se till att inget glöms bort... när det oftast är han som hämtar så blir det ju extra viktigt att han försöker komma ihåg att checka om det är nån läxa som ska med.

• Hillbillie

Ettor kan inte förväntas klara av att komma ihåg läxor (även om många gör det), så då kan läraren skapa förutsättningar genom att t ex dela ut läxan strax innan en rast eller skoldagens slut, så att barnen går direkt till ryggsäcken med dem. Dessutom har väl de flesta lågstadieklasser nån form av veckobrev där man talar om för föräldrarna vilka dagar läxan kommer hem och när den ska vara tillbaka, så kan de hjälpa till att titta efter vid hämtning att den kommit med, samt hjälpa till hemma så att den kommer tillbaka.

• MorsningKorsning

Varför klarar inte din man av att komma ihåg läxan? Klarar han inte av en sådan enkel uppgift borde han vara förståndshandikappad och kanske t i m inte klarar av att arbeta. Eller är han bara bortskämd?

Varför ska han eller din son ta ansvar när de har mamma som tar allt ansvar?

• cosinus

Min dotter säger att hennes fröken säger åt alla barn att gå och stoppa sina mappar (innehållande läs och matteläxa) i sina väskor direkt när de får den.

Så jo, i hennes klass verkar det som att de påminns. Hon går också i ettan.

• Princess84
    MorsningKorsning skrev 2011-11-11 19:36:02 följande:
    Varför klarar inte din man av att komma ihåg läxan? Klarar han inte av en sådan enkel uppgift borde han vara förståndshandikappad och kanske t i m inte klarar av att arbeta. Eller är han bara bortskämd?

Varför ska han eller din son ta ansvar när de har mamma som tar allt ansvar?
    Trevligt skrivet...

Min man är allvarligt sjuk och kommer knappt ihåg sina egna läkartider. Jag är nöjd med att han kommer ihåg att ta sin egen medicin och hämta och lämna sonen.
  • bonsai

Lägg ner! Är du störd på något sätt själv eller! Snacka om påhopp!

• MorsningKorsning

Jag är less på bortskämda män, sk

• MorsningKorsning

Skiter i om det sticker i ögonen.

Klarar han inte av sitt eget liv finns gott om hjälpmedel, tex en kalender eller smart phone. Konstigt att han inner ihåg sonen...

• jessin

De flesta lärare påminner sina elever om att stoppa ner läxorna direkt. Vet av egen erfarenhet att alla inte gör det trots att jag sagt till flera gånger. Måste ofta gå och kontrollera att vissa barn verkligen har stoppat ner sina läxor i väskan. tyvärr hinns inte det alltid med. Många barn glömmer också sina böcker hemma vilket gör att det de inte kan arbeta i böckerna i skolan...

Kanske din man kan få in en rutin att kolla väskan innan de åker hem så att läxorna ligger i väskan.  

• cosinus
    MorsningKorsning skrev 2011-11-11 22:54:38 följande:
    Skiter i om det sticker i ögonen.

Klarar han inte av sitt eget liv finns gott om hjälpmedel, tex en kalender eller smart phone. Konstigt att han inner ihåg sonen...
    Ett tips är ju att följa länken under TS inlägg innan du sågar hennes man vid fotknölarna.

Överlag håller jag med dig, män ska självklart ta samma ansvar för barnens skolgång och läxor som kvinnor men är man så sjuk så kanske det inte alltid ryms bland alla andra tankar som snurrar i huvudet.

Du visste kanske inte att hennes man var svårt sjuk när du skrev det första inlägget så det kan jag möjligen ha överseende med även om det inte var någon trevlig ton men att inte be om ursäkt nu är är imponerande uselt.
  • bonsai

Morsningkorsning: du gör en redan skadad o kanske dödsdömd familj ännu mer skada. Ta reda på fakta innan du kastar dig över dåliga män! Hoppas din man är perfekt! Eller har du inte hittat någon som passar dina mått? Min man glömmer också saker ibland trots att han är fullt frisk, men jag kunde inte bry mig mindre, han trots allt frisk o världens bästa pappa!

Svar på tråden Ska inte läraren påminna om läxorna i ettan?