• Modin

Föda i v 25-27

Ni som fått mellan v 25&27 hur har det gått för er? Eller à barnen. Hur stora var dom, hur länge låg ni på neo? Vill gärna ha lite svar.

• Svar på tråden Föda i v 25-27
  • Aras

Hej hej.. Jag fick en son 5 maj i år, han kom i v.27+4.  När han kom vägde han 1095g vi fick stanna på sjukhuset i totalt 9 veckor innan vi fick komma hem i " v35". Är det något mer specifikt du undrar över så fråga bara.

• Modin

Tack för ditt svar. Hur mådde han när han kom ut? Behövdes det massa operationer å sånt?

• Written Fiction

Hej hej!

Fick min son i v 27+3 798 gram. Respirator i två omgångar totalt ca 4 veckor ge och ta. Sedan CPAP (andningsstödsmaskin) i tre månader då hans lungor var mycket omogna vid födsel och han klarade inte att vara utan den. Kom hem ca en månad efter BF med syrgas. Syrgas ett par månader i hemmet.

Han fyller tre i januari, är världens gladaste och envisaste men han är liten (född tillväxthämmad) och har fortfarande problem med lungorna vid infektioner.

• Aras

Vi har haft en Otrolig tur, han har endast legat i CPAP vilket är som en slang på näsan som blåser luft blandat med syre, och sola på grund av gulsot som alla förtidigt födda.

Alltså ingen respirator vård..inga operationer eller något sådant utan allt rullade på,.
    det enda som han hade lite jobbigt med var sina apneer alltså andnings uppehåll på grund av omognaden i lillhjärnan när dom kommer för tidigt (att han glömde att andas),
    men det ordnade upp sig precis innan vi fick åka hem.

Har du fått barn förtidigt eller är du gravid om jag får vara nyfiken?

• Aras

Kan tillägga att jag låg inne nästan 1 vecka innan han kom och jag han få kortison sprutor som gör att bebisens lungor hinner mogna på sig innan han kom.

• Modin

Jag har ett prematur barn född v 33 men det va inga problem å fick åka hem efter 8 dagar. Men nu är jag 25+5 å dom kommer ta ut barnet inom någon vecka. Har legat på sjukhus en vecka nu. Fått kortison för lungorna. Men är orolig att det ska hända honom något allvarligt. Har även två vanliga förlossningar. Men fick du föda normalt eller man gör alltid snitt?

• Aras

Nej jag fick föda normalt eftersom att han låg start klar. Och det är ju klart att det är allvarligt att föda så tidigt dom är ju sjuka bara av att komma till världen så tidigt.

Men det kan också gå otroligt bra och det har det ju gjort för oss, jag förstår att du är orolig det är ju inget man önskar någon ska behöva gå igenom. Och sjukhus tiden är extremt jobbig och tyvärr är det ju så att ingen förutom dom som själva har vart med om att tillbringa så mycket tid med sina barn på sjukhus vet hur det är.

Därav är ju internet fantastiskt att hitta stöd och läsa om andra och inse att man inte är ensam..för när man är där på sjukhuset känns det lätt som att man är ensammast i världen.  Men man kommer ju därifrån och man återfår en vardag till slut och man är lite mer ödmjuk.

• ISSEN

Hej! Jag har en son som kom i v 26+2 han vägde 1187g 37cm lång! Lungorna var outvecklade och han fick respiratorvård i 2 veckor sen cpap och sist syrgas någon vecka, vi låg på neo i 8 veckor och idag är han en pigg och glad fullt frisk men väldigt envis liten 3 åring :)) Han var lite sen med talet och han hade lite förskylningsastma liknande symptom det första året vid förkylningar men det försvann! En aning kortare än sina jämnåriga vänner är han!

Min första son kom i v 30+6 och han hade inga problem med lungor mm han vägde 2137g 43 cm och han är 5 år och som vilken annan 5 åring som helst!

Hoppas du får behålla lillen i magen så lång tid det går! varför vill de plocka ut honom? Du har ju fått kortisonet för lungorna så du behöver nog inte oroa dig för den biten! Min dotter höll oxå på att komma uyt i v 26 och då hade jag fått kortisonet och Neoläkaren sa att har de fått det brukar de inte behöva respiratorvård utan bara cpap nån vecka!  LYCKA TILL!  Styrke kram :)     

• tummeliten

jag fick min dotter i vecka 24+1 och hon vägde 488g och var 28cm lång. lite tidigare än vad du frågade men ändå:) resp vård samt cpap vård plus grimma i 4½ månader.. vi kom hem på hennes 40 veckors dag den 19 januari utan sond och syrgas.. ljumskbrocks op i mars-11..
    har idag reflux och matproblem samt väldigt dålig vikt uppgång..

• Mammatillmini2008

Har en son som är född 24+4 (25) han vägde 516 gr och var 29 lång... Han låg i resp totalt 7 dagar sen cpap i ca 9 veckor vi fick komma hem på dagen v 39 då åt han fritt från flaskan men hade syrgas syrgasbehovet försvann efter en vecka i hemmamiljö. Idag är han 3 år och har inga problem med nått iallafall inte vad som kommit fram ännu... Han ligger lite efter i vikten men längden har han... I tal och motorik ligger han före .

Svar på tråden Föda i v 25-27