• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

orpon skrev 2011-11-14 21:31:23 följande:
    Men, alla tycks missa min poäng! Det är bara ord.... ord i sig är inte kränkande, det är hur man använder dem!
    Men om du anser att det bara är ord, då är det lätt för dig att inte använda det då det är kräkande för mig som svart.
  • Anonym
    orpon skrev 2011-11-14 21:39:52 följande:
    Visst är det det, jag kallar ingen för neger... Men du tycker alltså att alla gamla böcker som innehåller ordet neger ska brännas? Eftersom det inte är ok att använda ordet, i nån avsikt alls.... Och jag kränkte dig alltså i raden ovanför den här, eftersom jag skrev neger där... och nu gjorde jag det igen?
    Jag har inte sagt någonting om att böcker ska brännas, men varför är det så svårt att förstå att vissa grupper som haft det svårt vill inte acceptera ett ord som den förtryckande gruppen använt. Detta gäller inte bara svarta utan t ex eskimåer vill inte bli kallade för eskimåer.
  • Anonym
    orpon skrev 2011-11-14 21:49:02 följande:
    Men jag kränkte alltså dig genom att använda det hemska ordet i mitt tidigare inlägg?
    Har tack och lov inte läst alla inlägg. Men, visst blir jag kränkt när någon använder ord.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-14 21:59:11 följande:
    Har tack och lov inte läst alla inlägg. Men, visst blir jag kränkt när någon använder ord.
    Ordet ska det stå. Vi har ju en svensklärare med här Glad.Rätt ska vara rätt!
  • Anonym

Jag är ingen negersägare. Håller med om att det är onödigt.
    Däremot börjar jag bli lite less på att så mycket har blivit kränkande. Nu senast hörde jag att man inte får säga "indian" längre.
    Istället för att göra en massa ord tabubelagda (och därmed upplagda för missbruk) är det kanske dags att vi börjar reclaima och använda dom på ett sätt som gör det svårare för puckon att kränka på riktigt.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 21:32:01 följande:
    Donum: Men... Tänker inte alla antingen uppblåsta Hollywoodfruar eller blekfeta WT när man säger amerikan? ;)
    Jag skojar bara :)

Jag förstår hur du menar men den där va oundviklig.
    oundviklig? hur?
    du har aldrig varit i USA va?
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 21:40:59 följande:
    Anonym: Nepp, men med tanke på att man diskuterat fördomar tidigare så trodde jag att folk kunde ta ett SKÄMT! Kisses.
    jag förstod visst att det var ett skämt (om än inte roligt) men på vilket sätt var det oundvikligt?

och jag undrar, eftersom du vet amerikaner som säger både negro och nigger, har du varit i USA?
    skulle du använda negro där?
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 22:00:43 följande:
    Donum: Ja men det är ju inte direkt från de svenska hollywoodfruarna uttrycket kommer från början :)
    vilket uttryck och vilka personer tänker du på egentligen?
  • Anonym
    kort kjol skrev 2011-11-16 17:33:58 följande:
    Ja, det är fånigt. Snart får man väl inte säga dansk eller tysk eller kines heller längre.. 
    Inte alls samma sak. Det är en stor skillnad!
  • Anonym
    Betty Boop skrev 2011-11-16 21:58:47 följande:
    Här är en afrikan, Charlize Theron. Hon ser ju verkligen ut som en neger! Neger och afrikan är långt i från samma sak! Är det så svårt att säga svart? 

Nej! Hon är inte afrikan, men jag förstår vad du menar.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?