Inlägg från: EllanEriksson |Visa alla inlägg
  • EllanEriksson

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Fiona: Ja men vi använder ju endast ordet runt dem som vi vet finner det okej... Vi har många svarta vänner och invandrarvänner. Ingen av dem har nått emot skämten eller odet och använder det MER än oss :)

Om nått står fel så är de för att jag har telefon och kalla fingrar.

• EllanEriksson

Fiona: Ja men vi använder ju endast ordet runt dem som vi vet finner det okej... Vi har många svarta vänner och invandrarvänner. Ingen av dem har nått emot skämten eller odet och använder det MER än oss :)

Om nått står fel så är de för att jag har telefon och kalla fingrar.

• EllanEriksson

Betty: Nä men vad säger man då "världsdelstillhörighet"? Jag har aldrig hört nått som skulle passa in annars.

• EllanEriksson

Det enda jag tänker på är att ingen, som jag har sett, tycker att det är fel när någon som är mörkhyad säger neger.. Utan när en mörkhyad säger det så är det fullt accepterat eller vad säger ni?

För om ni tycker det så vill ni göra skillnad på vita och svarta.

• EllanEriksson

Mamma: 90% av mina mörkhyade vänner säger neger, dem andra vet jag inte om dem gör det men jag har inte hört nån(av de sista 10%) säga det. Kan bara ha missat det med. :)

• EllanEriksson

Betty: Eller så slutar man använda orden i kränkande sammanhang? Lika lätt det med. Som du sa, ord förändras.

• EllanEriksson

Donum: Men... Tänker inte alla antingen uppblåsta Hollywoodfruar eller blekfeta WT när man säger amerikan? ;)
    Jag skojar bara :)

Jag förstår hur du menar men den där va oundviklig.

• EllanEriksson

Anonym: Nepp, men med tanke på att man diskuterat fördomar tidigare så trodde jag att folk kunde ta ett SKÄMT! Kisses.

• EllanEriksson

Anonym; Jag sa bara att jag hört amerikaner säga så. Inte för att jag vart där utan igenom amerikanska vänner på msn och liknande. Inget jag skulle säga dock, lika lite som man säger neger bland folk i Sverige.

• EllanEriksson
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-20 13:55:58 följande:
    Du, ge dig! Du är inte svart! Ingen svart skulle formulera sig som du gör.
    Hur vet du att han inte är svart? Det finns visst svarta som formulerar sig så som han gör..

Sedan så grammatiskt korrekt plural blir det väl en "neger", flera "negrEr"(inte negrAr?)? Jag bara undar då det tydligen blev en diskussion..
  • EllanEriksson

Lilithmoon: Herregud... Trodde inte ens folk kommenterade mitt längre.
    Jag använder endast ordet bland dem vänner jag vet använder det/är okej med det. Va är felet med det?
    Dem har inget emot ordet, dem ser det inte som negativt laddat. Det är bara ett ord, alla som vart mobbade VET att ord är vad man gör dem till.
    Det är det enda jag har sagt gällande det, om nu inte du, liksom många andra i denna tråd, läst det du vill läsa...

Sedan så betyder neger "svart" då det är ett lånord ifrån spanskan.

• EllanEriksson

...jag har aldrig hört ordet kike o.O"

Min spanskalärare tog aldrig upp detta "problem" med ordet "negro".. Borde inte det vara nått som tas upp då?
    Jag har aldrig hört från nån att neger betyder "lägre stående" endast nigger. Visst samma ursprung men helt olika betydelser i dagens läge. Iaf som jag uppfattat det från min omgivning och så..

Neger ÄR bara ett ord! Alla ord är bara ord! Det handlar om HUR man använder ordet och VAD användaren lägger bakom det!
    Det är ju grunden i språk. Herregud!

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?