• Betty Boop

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

kort kjol skrev 2011-11-18 20:31:29 följande:
    Det är möjligt att vita inte förtryckts i den omfattning som svarta gjort.
    Det som stör mig är att det alltid är så synd om svarta. Slaveriet avskaffades för flera hundra år sen. Dags att gå vidare kanske? På medeltiden fanns det slavar i Sverige, trälar. De var vita, det ni! 

Eh, ja trälarna var vita som "ägdes" av vita? Hur gör det den vita rasen förtyckt? Svarta slavar ägdes av vita. Du ser ingen skillnad?
    kort kjol skrev 2011-11-18 20:32:22 följande:
    Man kan väl säga att de är ngt slags mellanting. Mulatt typ. 
    Oh...... my.......god. PLEASE!
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 20:40:27 följande:
    Betty Boop, får jag fråga om du möjligen själv är svart?

Haha! Är du på riktigt? Nej jag är inte svart! Varför skulle jag vara det? Måste man vara det för att man vet vad ordet neger betyder eller?

Har du gått ut grundskolan med fullständiga betyg?
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 20:42:44 följande:
    Ok, vad är dem då? 
    ja, inte fan är de mulatter i alla fall! De är ROMER för bövelen!
  • Betty Boop
    Nu börjar jag ruttna på den här diskussionen. Det går liksom inte att diskutera denna fråga med folk som inte har grundskolans baskunskaper. Ni negersägare, fortsätt ni att säga neger. Skaffa en Atlas och en ordbok. Ordboken kan ni nog förresten ha lite svårigheter med för det kan vara en fördel att kunna alfabetet om man ska använda en sån. 
  • Betty Boop
    Jamo skrev 2011-11-18 20:54:07 följande:
    Tror kanske att lite omskolning (grundskolan) vore en bra idé för dig.
  • Betty Boop
    Anonym (Tina) skrev 2011-11-18 21:01:58 följande:
    Fina personliga påhopp i den här tråden. Lägg ner den stilen - seriöst. Tycker alltid det är otroligt barnsligt när fler gaddar ihop sig mot en människa som ska få bli utfrågad för sina åsikter och stå till svars för allting. För självklart har ju dessa personer rätt.
    Ner med dem som tycker olika!

Ja - det sistnämda var IRONI. 
    Bli utfrågad? Hon ställer minst lika många frågor. Det handlar inte om att tycka olika. Man kan liksom inte ha åsikter om fakta. Vad betyder neger? Är Afrika en världsdel? Vad är en mulatt? Är afrikaner svarta? m.m.
  • Betty Boop
    Betty Boop skrev 2011-11-18 21:08:20 följande:
    Bli utfrågad? Hon ställer minst lika många frågor. Det handlar inte om att tycka olika. Man kan liksom inte ha åsikter om fakta. Vad betyder neger? Är Afrika en världsdel? Vad är en mulatt? Är afrikaner svarta? m.m.
    Åh, sista frågan skulle ju vara: Är alla afrikaner svarta?
  • Betty Boop
    Anonym (Tina) skrev 2011-11-18 21:07:56 följande:
    Jisses. Precis som du dumförklarar andra så, jaa - man ska inte kasta sten i glashus. Gammalt talesätt.
    Kan man alltså påstå att romer är mulatter??
  • Betty Boop
    Jamo skrev 2011-11-18 21:05:10 följande:
    Har väl inget med "tyckande" när man påstår att romer är mulatter?
    Anonym (Tina) skrev 2011-11-18 21:07:56 följande:
    Jisses. Precis som du dumförklarar andra så, jaa - man ska inte kasta sten i glashus. Gammalt talesätt.
    Tina, du citerade det översta inlägget med detta svar.
  • Betty Boop
    Anonym (råger) skrev 2011-11-18 21:12:57 följande:
    Betty,

Får jag rekomendera en resa kanske till ett land där svarta är i majoritet ?

Jag har ju tillbringat många år i västafrika och där är ju 99% svarta.

Dom vita är en minoritetsgrupp. En person som jag möter tex i Senegal som vill tilltala mej ropar eller titulerar mej med order Toubab. Touba's betydelse är vit eller snarare viting.

Typ:  Hey Tobab !   örversatt:  TjenareViting.       

I början var ju detta lite överaskande, jag är ju inte bara min hudfärg.

Efter några år så vande man sej, det var ju inte sagt med ond avsikt.

Bara ett konstaterande, jag var vit.

Samma sak med neger, det sägs ju inte med ond avsikt. Bara ett konstaterande att personen är neger.

Hela politiseringen av ordet neger är beklämmande och oförståeligt.

Två personer, båda svarta kan utan problem kalla varandra för negrer men så fort som en vit person använder precis samma ord så bli det fult ?  Samma ord ?  

No logic !
    Men VARFÖR envisas med att använda ordet om det uppenbarligen är så laddat för vissa? Varför inte säga svart i stället? Vad är problemet?
  • Betty Boop
    Anonym (råger) skrev 2011-11-18 21:30:57 följande:
    Tack för ett uttömande svar i själva sakfrågan.

Jag säger gärna svart men har inga problem med att använda order neger.

Hela diskutionen är ett väst-världs problem. I dom delarna av planeten där majoriteten av dom svarta negrerna bor är detta ett icke-problem.  Dom ser inte sej slälva som varesig svarta eller negrer,

utan från sin etniska härkomst precis som vi ser oss somsvenskar eller tyskar, fransmän osv
    Neger eller svart är fortfarande inte en nationalitet så som svensk, tysk etc. Det går inte att jämföra.
  • Betty Boop
    Anonym (råger) skrev 2011-11-18 21:38:48 följande:
    OCH JAG SKREV INTE DET HELLER. 

Om du inte vill diskutera utan leverera one-liners utan substans eller argumentation så tackar jag för mej och önskar dej all lycka i din kamp mot N-ordet. Lev väl. 
    Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade din sista mening i det förra inlägget. Jag såg det nu när jag läste det en gång till.

Jag är fullt medveten om att det är ett väst-problem och jag har inte påstått nåt annat heller. Jag tycker att det hela är ganska enkelt. Sluta säga neger helt enkelt. Det finns ingen anledning till att använda det ordet när det finns andra ord. Jag skriver hur långa eller korta inlägg som jag har lust med, tack. Fortsätt du att säga både neger och svart om du nu mår bättre av det. 
  • Betty Boop
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-19 21:38:01 följande:
    Betty, jag måste säga att jag beundrar dig oerhört mycket som orkar ta debatten med vissa människor som vägrar att förstå! Bra att du står på dig! Jag är övertygad om att ordet så småningom kommer att nästan försvinna om vi alla som är emot är tydliga nu att visa att vi inte accepterar det! Men samtidigt kommer det alltid att finnas rasister som aldrig kommer att förstå just för att dom inte vill förstå! Men stort tack till dig Betty, och ni andra också, för att ni orkar stå upp för det ni tror på! Ni som tror på människan och inte fortfarande lever kvar i det gamla rasuppdelningen där de trodde att människor är värda olika mycket beroende på vilken hudfärg de har. Och du råger, du har väldigt fel. Det här är INTE ett väst-världsproblem. Det här är ett globalt problem. Det vet jag för jag har vistas i länder där de flesta är svarta i långa perioder. Där är ordet oacceptabelt och de hade sett det som en total förolämpning om jag hade börjat kalla svarta så.
    Tack! Glad Nu har jag gjort mitt i denna diskussionen. Lönlöst att fortsätta diskutera med folk som har lika mycket hjärna som en guldfisk. "Jag säger neger hur mycket jag vill för det har ingen negativ laddning för mig bla bla bla jag blir ju kallad för viting bla bla bla. jag är inte rasist bla bla bla man får ju säga vitlök bla bla bla" Kräks 

Nu har jag ruttnat rejält på denna diskussion. Tack och hej!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?