Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Anonym skrev 2011-11-17 21:37:19 följande:
    Det finns ingen etnicitet som heter "afrikan".

Bra tråd ts, det finns så många trögtänka människor som tycker sig ha "rättigheter" att få kränka andra.
    TackSkål

Jag tro mycket handlar om okunnighet också.
  • Anonym (undrar)
    John D skrev 2011-11-29 14:54:21 följande:
    Tror man att fördomar visar sig i vilket ord man väljer, så behöver man nog läsa på från början.

Dom som absolut inte har några fördomar är dom som utan att blinka skulle kunna använda ordet 'neger', just eftersom det aldrig faller dom in att ens tänka på att det skulle kunna tolkas som något negativt. Dom har inga fördomar eller förutfattade meningar att ladda ordet med, så för dom är det bara ett ord.
    Dom som har flest fördomar är oftast dom som uttrycker sig väldigt korrekt och använder icke-laddade ord och uttryck, just för att deras fördomar gör att dom ser orden som laddade och med dolda meningar.
    Neger är väldigt likt det amerikanska ordet nigger som är klart nedsättande. Att vissa i tråden envisas med att hänvisa till ordet negro, som är betydligt mindre ligt ordet neger, är väl bara för att de vill ursäkta sin egen dumhet.

De som anser att de har rätt att använda ordet neger hoppas jag är villiga att själva kallas för hora, slyna, fitta osv eftersom även de "bara är ord" men uppfattas som stötande av vissa men den grupp som anser sig ha rätt att säga neger till och om andra verkar inte ha förståelse för att det kan vara kränkande.

När behöver man egentligen säga neger? 
  • Anonym (undrar)
    EllanEriksson skrev 2011-11-30 17:55:31 följande:
    ...jag har aldrig hört ordet kike o.O"

Min spanskalärare tog aldrig upp detta "problem" med ordet "negro".. Borde inte det vara nått som tas upp då?
    Jag har aldrig hört från nån att neger betyder "lägre stående" endast nigger. Visst samma ursprung men helt olika betydelser i dagens läge. Iaf som jag uppfattat det från min omgivning och så..

Neger ÄR bara ett ord! Alla ord är bara ord! Det handlar om HUR man använder ordet och VAD användaren lägger bakom det!
    Det är ju grunden i språk. Herregud!

Folk säger inte negro utan neger, vilket snarare är mer likt nigger som är klart nedlåtande och opassande att använda om man har minsta känsla för var som är acceptabelt att säga.

Alla ord är bara ord din förbannade äckelluktande surfitta... *ironi* Känns det okej att jag använder vilka ord jag vill när jag skriver till dig? Det är bara ord och jag menar inget elakt utan använder bara språket ...

• Anonym (undrar)
    John D skrev 2011-12-01 14:41:54 följande:
    Kvinnor överlag är inte horor, så att kalla kvinnor överlag för horor är direkt felaktigt.
    Jämförelsen håller alltså inte.
    Mörkhyade överlag är inte negrer utan mörkyade eller svarta så den jämförelsen funkar absolut inte heller.
  • Anonym (undrar)
    John D skrev 2011-12-01 14:40:21 följande:
    Du missar en väldigt viktig skillnad.
    Folk i allmänhet anser ordet neger betyda "en mörkhyad person", så att kalla en mörkhyad person för neger är ganska logiskt, det beskriver ett fysiskt attribut. Om någon tex ropar "du där, med ljust hår" så är även det att beskriva ett fysiskt attribut, och jag tvivlar på att det skulle väcka lika många protester.
    Att kalla någon för hora eller slyna skulle innebära att man anser den personen vara just en hora eller en slyna, vilket beskriver något personen gjort eller gör.
    Att kalla någon för fitta är bara barnsligt, då det är väldigt uppenbart att personen man pratar med inte är en egentlig fitta. Såvida man inte tilltalar en riktig fitta, men då har man nog egna problem att brottas med.

Att kalla någon för hora betyder att man antyder att dom säljer sex, att kalla någon för neger betyder att man anser dom vara mörkhyade. Jag anser egentligen inte något av orden vara skällsord såvida dom inte används på fel sätt.
    Folk i allmänhet är tillräckligt bildade för att veta att ordet neger är kränkande för många mörkhyade/svarta och väljer av den anledningen att inte använda ordet. Neger och negro är inte samma ord. Vill du använda svenskans ord för negro så säg svart!

Nu vet jag att det finns människor i Sverige som saknar utbildning och som inte kan förstå att ord kan kränka andra och därför kör på som ångvältar i sitt prat. Det är tråkigt att vissa inte klarat av att ta till sig den utbildning vi har i landet. 
  • Anonym (undrar)
    John D skrev 2011-12-01 14:50:41 följande:
    Men vem har rackat ner på någons hudfärg?

Jag förstår faktiskt inte skillnaden på att kalla någon neger och att kalla någon blond?
    Det är en beskrivning av ett fysiskt attribut. Ordet kan omöjligt vara kränkande eller nedvärderande såvida man inte själv väljer att ta det så.
    Att du inte förstår att neger inte är svenska språkets motsats till blond får jag beklaga. Neger är snarare motsatsen till skär som ett svin.

Att du inte uppfattar att ord kan vara kränkande säger mycket om dig och din kunskap. Tack och lov är inte alla i Sverige lika obildade gällande socialt beteende, som jag anser att du är med ditt tvångsanvändande att ordet neger och felaktiga förklaring för ordet.
  • Anonym (undrar)
    John D skrev 2011-12-01 15:11:16 följande:
    Helt rätt, många svarta ser neger som ett kränkande ord.
    Jag sa bara att många som använder ordet inte menar det som ett kränkande ord.
    Två helt skilda saker, har ingenting med utbildning att göra. Fast det vet du också, dina kommentarer var bara ett försök att få mig att verka outbildad.

Problemet är att om jag använder ordet neger för att beskriva en mörkhyad person, helt utan någon negativ laddning eller nedvärdering utan enbart som en beskrivning av ett fysiskt attribut, så blir det ändå fel om någon som hör mig använda ordet själv väljer att lägga till en negativ laddning. Hela situation blir helt bisarr eftersom det är den tilltalade parten som styr värderingen i ordet.
    Om jag personligen hade tagit anstöt av ordet "blond", hade jag då kunnat kräva att omgivningen slutade använda det ordet, i alla sammanhang och former?

Jag har flera mörkhyade bekanta som inte ens reagerar på att någon använder ordet neger, det går helt enkelt inte att använda ordet som ett skällsord mot dom eftersom dom inte lägger någon värdering i det.
    Jag har även bekanta som inte gillar ordet, och givetvis använder jag det inte i närheten av dom eftersom jag vet att dom valt att ge ordet en negativ laddning.
    Men för att återgå till vad tråden handlar om, så har jag svårt att tänka mig att negerbollar har valt att ge ordet någon negativ laddning, så tills en negerboll kan stiga fram och säga att den blir sårad av ordet så anser jag det heta negerboll och inget annat.
    Imponerande... du väljer att använda ordet trots att du vet att många tar illa upp. Att jag då vill använda ordet kuksugande rumpnisse för att beskriva dig och ditt val kan väl inte vara ett problem? Jag lägger ingen värdering i ordet, och tar du illa upp så är det ditt problem.

Efterson negerordet inte är socialt accepterat så använder bildade människor ordet chokladbollar men jag förstår att du väljer bort att göra det.
  • Anonym (undrar)
    John D skrev 2011-12-01 15:39:18 följande:
    Menar du alltså på fullt allvar att det viktiga är inte vad jag säger, utan vad du väljer att höra?
    Jag kan alltså hållas ansvarig för precis vilken godtycklig tolkning som helst som du kan komma på?

Så om jag väljer att ge ordet 'puss' en negativ värdering så måste du byta nick, annars kränker du mig?
    Har du missat att det är sändaren som ansvarar för vad mottagaren uppfattar? Så mycket kommunikationsvetenskap verkar du inte ha studerat.

Sen är det inte en enstaka som uppfattar ordet neger som kränkande.

Här kan du läsa vad språknämnden anser om ditt bruk av ordet: http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=2080;objekttyp=lan
  • Anonym (undrar)
    John D skrev 2011-12-01 16:14:09 följande:
    Eftersom det bara verkar vara jag som diskuterar semiotisk vs processiv kommunikation och alla andra har hakat upp sig på huruvida just ordet 'neger' är laddat eller ej så känns diskussionen rätt meningslös.
    Jag kanske återkommer om diskussionen börjar handla om någonting relevant igen. :)
    Tråden handlar om såna som dig som inte förtår bättre än att de använder negerordet trots att det är väldigt negativt laddat.
  • Anonym (undrar)
    An0nym0us skrev 2011-12-01 20:59:46 följande:

Här är ett exempel för att visa att "neger" inte bara betyder svart.

Irländare.

Irländare blev behandlade som mörkhyade blir behandlade idag (samt då) och det är många som inte vet om det. Irländare blev kallade för "Niggers", det spelade ingen roll att de hade vit hy.

Irlandska "resande" kallas pa Irland for knackers (har samma mening som niggers om svarta manniskor)...
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2011-12-01 21:43:15 följande:

Fattar verkligen inte heller grejen med att använda ett ord som man vet att många människor tar illa vid sig av. Vad som händer när man använder såna ord är att en del blir ledsna och att de som använder det framstår som korkade, så vad är vitsen?

Vitsen verkar vara avsaknad av intelligens, enligt min uppfattning, eftersom man anser att det "bara är ett ord" och att den negativa uppfattningen många har om ordet är bara deras egna problem...

Tråden kryllar av missuppfattningar blande dessa negersägande människor. De hänvisar bl.a till spanskans negro och vill påstå att neger kommer från det ordet. Det är mer likt nigro, från latin eller nigger från engelskan men det vill man inte veta av.
  • Anonym (undrar)
    asta66 skrev 2011-12-13 07:58:38 följande:
    Jag brukar kallas blekfis för att jag aldrig blir brun. Och vi alla skulle kräva kompensation för gamla oförrätter våra släktingar utsattes för kommer vi aldrig vidare. Kinesernas ord för européer är "vit djävel". Är inte det rasistiskt? I alla tider har folk tyckt att främmande är lite skrämmande. Att vi är bättre än ni.

Jag går inte med på att hudfärg är så viktigt. Det finns så mycket annat som är viktigare.
    Vad är viktigare än att behandla varandra med respekt? Vad är viktigare än att inte kränka andra människor medvetet?

Är det verkligen viktigare att få säga vad man vill när man vill? Även om det betyder att andra mår dåligt av det? Varför åkte 2 ungdomar från MUF dit för nazism när de gjorde "hitlerhälsning"? Att ha åsikter och yttra dem när som helst är ju människans rätt eller? Det var ju inte deras problem att andra kände sig kränkta.... *ironi*
  • Anonym (undrar)
    Anonym (gäsp) skrev 2011-12-13 14:02:10 följande:
    likväl kan man göra det posetivt om alla försöker med det. att säga att folk inte får säga ett visst ord leder bara till att ett nytt ord tar dess plats. 
    okej... och nazistiska symboler och handlingar borde väl absolut tillåtas enligt din filosofi för förbud leder bara till att något nytt tar dess plats.... *skakar på huvudet*
  • Anonym (undrar)
    An0nym0us skrev 2012-01-06 02:16:25 följande:

Så "neger" kommer inte från spanska "Negro" heller då?

*suck*

Återigen, du har fel.

Precis som "neger"  fick en annan betydelse (dum,ointelligent, lägrestående etc) så har vi i Sverige tagit ordet Mulato=Mulatt och använt det för att beskriva människor, en blandning mellan svart och vit vilket är fel betydelse från början.

Mulatt betyder en blandning mellan en häst och en åsna. Punkt.

Sen får du tycka vad Du vill.

Mula betyder blandning mellan häst och åsna, det spanska ordet är mulato. Mulatt betyder enligt NE: mulatt, ursprungligen en nedsättande benämning på första generationen avkomlingar av ett blandäktenskap mellan en vit man och en svart kvinna

Bevisa att din tolkning är mer rätt är du snäll!
  • Anonym (undrar)
    An0nym0us skrev 2012-01-06 02:29:51 följande:

Men hej! TS! Har inte sett dig här förut.

Jag har redan bevisat att Mulatt kommer från Spanska Mulato men då har det visst 2 betydelser , precis om i USA. Googla själv får du se!

Nedsättande är det iallfall att kalla en människa för.

Länka om du påstår det eller så tror jag dej inte.

Är det nedsättande att kallas mulatt men inte neger eller vad menas?
  • Anonym (undrar)
    Jean Pierre Barda skrev 2012-06-16 22:52:16 följande:
    Varför ska man sluta att använda ett korrekt ord? Ordet neger står i Svenska akademins ordlista: Person med mörk hy och Afrikanskt ursprung.

Inga konstigheter direkt och om TS tycker det är nedsättande så bör TS arbeta med sin värdegrund och fråga sig själv varför hen tycker det är fult.

Själv kallar jag negrer för negrer vilket jag också lär mina barn att göra, det runda bruna bakverket med pärlsocker kallar jag för negerboll eftersom det är onödigt att ändra fungerande ord som funnits i generationer.
    Så de som kommer från Asien, Sydamerika osv ska kunna kallas neger med hänvisning till att SAOL har med ordet för mörhyade personer med afrikanskt ursprung?

Jag ifrågasätter hur man kan kalla någon från Colombia eller Indien för neger.

Jag berättar för mina barn att deras klasskamrater är blekansikten som solen inte tycker om. Precis som du undervisar dina barn om vad du anser är rätt.

Blekfisar är vansinnigt fula, och lustigt nog vill de bli bruna av solen....
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?