John D skrev 2011-12-01 15:11:16 följande:
Helt rätt, många svarta ser neger som ett kränkande ord.
Jag sa bara att många som använder ordet inte menar det som ett kränkande ord.
Två helt skilda saker, har ingenting med utbildning att göra. Fast det vet du också, dina kommentarer var bara ett försök att få mig att verka outbildad.
Problemet är att om jag använder ordet neger för att beskriva en mörkhyad person, helt utan någon negativ laddning eller nedvärdering utan enbart som en beskrivning av ett fysiskt attribut, så blir det ändå fel om någon som hör mig använda ordet själv väljer att lägga till en negativ laddning. Hela situation blir helt bisarr eftersom det är den tilltalade parten som styr värderingen i ordet.
Om jag personligen hade tagit anstöt av ordet "blond", hade jag då kunnat kräva att omgivningen slutade använda det ordet, i alla sammanhang och former?
Jag har flera mörkhyade bekanta som inte ens reagerar på att någon använder ordet neger, det går helt enkelt inte att använda ordet som ett skällsord mot dom eftersom dom inte lägger någon värdering i det.
Jag har även bekanta som inte gillar ordet, och givetvis använder jag det inte i närheten av dom eftersom jag vet att dom valt att ge ordet en negativ laddning.
Men för att återgå till vad tråden handlar om, så har jag svårt att tänka mig att negerbollar har valt att ge ordet någon negativ laddning, så tills en negerboll kan stiga fram och säga att den blir sårad av ordet så anser jag det heta negerboll och inget annat.
Imponerande... du väljer att använda ordet trots att du vet att många tar illa upp. Att jag då vill använda ordet kuksugande rumpnisse för att beskriva dig och ditt val kan väl inte vara ett problem? Jag lägger ingen värdering i ordet, och tar du illa upp så är det ditt problem.
Efterson negerordet inte är socialt accepterat så använder bildade människor ordet chokladbollar men jag förstår att du väljer bort att göra det.