• Betty Boop

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Jag hörde ett nytt uttryck i går! "Han/hon är inte den vassaste kroken i fiskemössan". Det är ju klockrent i denna tråd!

• Betty Boop

Här är en afrikan, Charlize Theron. Hon ser ju verkligen ut som en neger! Neger och afrikan är långt i från samma sak! Är det så svårt att säga svart? 

• Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-16 23:10:04 följande:
    Nej! Hon är inte afrikan, men jag förstår vad du menar.
    Jo, det är hon! Vad är hon annars? Statslös? Jag förstår inte vad du menar. Charlize Theron är född och uppvuxen i Sydafrika, sydafrikansk medborgare, alltså Afrikan! Lika mycket afrikan som en amerikan som är född där av invandrade föräldrar och som har amerikansk medborgarskap. Större delen av den amerikanska befolkningen är invandrare eller ättlingar till dessa. Är inte de amerikaner? Är det bara indianer/native americans som är riktiga amerikaner?
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-17 21:02:41 följande:
    Att hon är sydafrikansk till nationalitet ja, men etnicitet är hon INTE afrikan. Hon är europe´!
    Europ+e är ingen etnicitet! Européer bor i Europa och kan vara både vita, svarta, gula och röda.  Charlizes nationalitet är AFRIKAN och hennes etnicitet är kaukasier. 

Man kan inte sätta ett likhetstecken mellan orden neger och afrikan för alla afrikaner är inte negrer! Det är för bövelen bara att säga svart!

Det är ju insamt låg nivå på allmänbildningen i denna tråd!
  • Betty Boop
    Betty Boop skrev 2011-11-17 22:00:10 följande:
    Europ+e är ingen etnicitet! Européer bor i Europa och kan vara både vita, svarta, gula och röda.  Charlizes nationalitet är AFRIKAN och hennes etnicitet är kaukasier. 

Man kan inte sätta ett likhetstecken mellan orden neger och afrikan för alla afrikaner är inte negrer! Det är för bövelen bara att säga svart!

"Pinsamt" ska det ju stå i den sista meningen!
  • Betty Boop
    Betty Boop skrev 2011-11-17 22:00:10 följande:

Vill tillägga att hennes nationalitet självklart är SYDafrikan. Bara afrikan är ingen nationalitet!
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:11:30 följande:
    Nu var ju det jag skrev ironi.
    Ganska överdriven sådan att det borde varit uppenbart att jag inte menade vad jag skrev. 
    Haha

Varför skulle det vara uppenbart? Många har ju såna åsikter så hur i hela friden ska man veta att du inte har det när du skriver så? Med tanke på annat du har skrivit om "negrer" så hade det ju knappast varit omöjligt!  Kanske ska använda smileys på rätt ställen eller skriva *ironi*? 
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:29:36 följande:
    Trodde det skulle vara ganska uppenbart när jag skrev det där med att plocka bananer.. 
    Skrattande 
    Hur skulle det kunna vara uppenbart? Många har ju såna sjuka åsikter och vi känner ju inte dig! Hur ska vi kunna veta att du inte är en av dem? Förklara gärna! Lätt att föra en vettig diskussion med en massa flams och trams.
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:31:33 följande:
    Ok, du får tro vad du vill.. men jag är inte mer rasist än ngn annan. Även n****r är rasister mot vita. 
    Jag tror alla människor är rasister mer eller mindre. medvetet eller omedvetet.

Men kan du ta och försöka fatta skillnaden mellan svarta och vita? Den vita rasen har aldrig varit förtryckt! Neger är ett nervärderande ord vare sig du vill det eller ej!
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:50:10 följande:
    Alla svarta har inte varit förtryckta. Att säga den svarta rasen betyder ju att alla svarta skulle varit förtryckta vilket inte stämmer. Vita har också varit förtryckta ex. judar. Ofta när man pratar om förtryck kommer just de svartas lidande upp. Det är inte mer än 60 år sen som massor av vita förtrycktes. Judar, zigenare och homosexuella. 

Som om det vore mer synd om just svarta. Jag tycket synd om alla människor som blir eller har blivit förtryckta.

Så judar och zigenare förtrycktes för att de var vita? Nä, utan för att de var just judar eller zigenare. Svarta förtrycktes för att de var just svarta. Ser du ingen skillnad? 

Du har fortfarande inte förklarat hur vi ska kunna veta att du skrev ironiskt. 
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:56:54 följande:
    Så du tycker det är värre att förtryckas för man är svart än för man är jude eller zigenare?
    Hur kommer det sig att du värnar just om svartas rättigheter?

Ok, jag skulle kanske varit tydligare med att jag var ironisk. Trodde bara folk skulle fatta, att det var uppenbart liksom.  
    Var har jag påstått att det är värre att förtryckas för att man är svart än för att man för jude eller zigenare? Är du ironisk nu också eller??

Du verkar påskina att vita minsann har varit lika förtryckta som svarta.  Det finns massor av olika förtyckta grupper ute i världen och jag är hemskt ledsen att behöva meddela dig att den vita rasen i sig inte är en av dom, för det verkar du ju ha missat.Visst, det finns vita "undergrupper" som tex judar och zigenare som är/har varit förtryckta men det gäller inte hela den vita rasen! Tycker du att den vita och svarta rasen är likställda ute i världen?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?