• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:39:23 följande:
    Anonym;
    Japp. För jag känner inte nån bög som tar illa upp av det.
    men du vet att det finns homosexuella som gör det?
    ändå tycker du det är OK?

får man fråga hur gammal du är?
    empatin utvecklas i takt med hjärnan och senare forskning visar att den inte växt klart förrän vid 15-årsåldern.
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:40:52 följande:
    Delgada: För mig är det inte samma sak och kommer nog aldrig vara det.

Anonym: jag tror det är den nyaste det står i. Jag minns inte åren dem är utgivna.
    st¨år det negerboll elelr pratar du fortfarande om chokladboll med kokos?
  • Anonym

Jag hade en gång en kompis som var neger...han sa att man skulle få säga neger för det är vad han är och han tar inte illa upp sålänge ingen säger JÄVLA neger...Det har hetat negerbollar i alla år men det ska helt plötsligt ändras för att folk e så sjukt rädda för att bli klassade som rasister....negrerna själva har typ inget emot det! Känner många med olika utländsk bakgrund och är själv halv arab och jag förstår inte dessa jävla diskussioner...tycker nästan att svart är värre än neger för de är inte svarta. Färgad...det visar ju bara att man anser att han/hon är en färgad vit (standard då eller??) man pratar om raser fast vi är samma ras....alltså lägg ner!! neger är inget negativt men diskussionerna kring det är!

• Anonym

Kan vi inte doppa den där nedrans bollen i vit choklad så alla blir nöjda? Så länge alt är VITT och ljust, och neutralt är det ok. Akta er jävligt noga för att färgsätta något. Är den gul kan kineserna bli galna, är den röd kanske rödlätta britter blir vansinnga och sätt inget lurvigt på den, då kan eskimåerna  bli sura. Säg inte heller "lap-top"....det är att genera lapparna i norr.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-12 12:45:46 följande:
    Jag hade en gång en kompis som var neger...han sa att man skulle få säga neger för det är vad han är och han tar inte illa upp sålänge ingen säger JÄVLA neger...Det har hetat negerbollar i alla år men det ska helt plötsligt ändras för att folk e så sjukt rädda för att bli klassade som rasister....negrerna själva har typ inget emot det! Känner många med olika utländsk bakgrund och är själv halv arab och jag förstår inte dessa jävla diskussioner...tycker nästan att svart är värre än neger för de är inte svarta. Färgad...det visar ju bara att man anser att han/hon är en färgad vit (standard då eller??) man pratar om raser fast vi är samma ras....alltså lägg ner!! neger är inget negativt men diskussionerna kring det är!
    Neger är EN specifik grupp i Afrika, som är en enorm kontinent. Jag har haft vänner från ex.Etiopien, och dom kan inte kallas för neger. En vän blev grymt förolämpad av att bli kallad neger, inte för att hon inte är mörkhyad utan för att det inte är vad hon är, och i hennes hemland(etiopien) så är neger ett skällsord; ungefär som att kalla någon för norrman här kanske.. fast mkt mer allvarligt.

Men att vi är samma ras, det skriver jag under på! Bara olika hudfärg och olika nationaliteter, men alla har samma röda blod och är så väldigt lika under den huden.
  • Anonym

-Vad är det som är genomskinligt och ligger i ett dike?

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 12:55:40 följande:
    Tror inte många skulle bli arga om det kallades brunboll... Nu heter den f.d negerbollen chokladboll så varför kan man inte använda sig av det namnet?

Laptop uttalas inte i närheten av hur man uttalar lapp... Laptop kommer från att man kan ha den i knäet, engelskans ord för det är lap... Bildning är aldrig fel.

Du har aldrig kommit i kontakt med varken humor eller ironi va?
  • Anonym

Citat:

"Akademiens ordbok definierar ordet: ”manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar.”

Så ser inte alla mörkhyade ut. Färgad behöver man väl inte säga.. mörkhyad räcker väl? Precis som ljushyad. Jag är KNAPPAST vit! (lär jag väl inte vara förrän jag är död)

• Anonym

Tillägg; menar alltså att inte alla som är från afrika kan kallas för "neger"; med tanke på att inte alls alla ser ut som SAO beskriver ordet.

• Anonym
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:26:07 följande:
    Och homosexuella bestraffas och till och med avrättas i vissa kulturer än idag för sin sexuella läggning.

Afrikaner (och andra mörkhyade) blev inte tagna som slavar p.g.a sin hudfärg utan p.g.a att vissa folkslag satte sig över andra och ansåg sig har rätten att beröva dem mänskliga fri- och rättigheter.
    Det finns gott om historiska exempel på där "vita" använts som slavar eftersom de tillhört en annan kultur, ett annat kön eller en annan religion än den rådande maktfaktorn.

Slaveri och hudfärg är två helt separata företelser. Att du inte har bättre insikt i det är bara skrämmande.

Judar är "vita" och har blivit utsatta för all möjlig sorts förföljse....
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?