Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Trivelina73 skrev 2011-11-12 14:29:31 följande:
    Det finns finnar vilka flyttar tillbaka till finland pga hur rasistiska svenkar är mot finnar. Så ärligt rasismproblemet finns hos svenskarna och den är väldigt närvarande mot finnar, norrmän, lappar, zigenare, araber, svarta osv osv osv.. Så ja jag kan förstå ts att du tycker det är jobbigt att vara svensk om du inte själv är en typisk svensk med likvärdig syn på ickesvenskar. Men om jag har fattat rätt så verkar ditt hjärta bara klappa extra för svarta, och tydligen så skiter du i hur svenskar är mot andra nationaliteter, så du är bara en till av "dem" i mina ögon vilket lider Dubbelmoral på hög nivå.
    Fortfarande försvarar du dig med att 2 fel gör ett rätt och det stämmer verkligen inte. Jag förnederar inte min omgivning för dess hudfärg eller yrsprung. Jag är mer vuxen än så.
  • Anonym (undrar)
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:34:34 följande:
    Om du hade läst texten så ser du att jag faktiskt skriver:

"jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster"

Jag skrev dessutom att ordet neger kan anses kränkande, och att jag just därför inte använder det av respekt för folk omkring mig, men neger och negerboll är två olika ord, med olika betydelser. 

Om ordet svart är negativt laddat för dig, så är ordet svart i meningen "en svart boll" endast desktiptivt i mina ögon.
    Du får gärna ha en annan åsikt, så länge som du respekterar att jag inte håller med och inte blir kocko när jag inte ändrar mig eftersom dina argument i mina ögon inte håller.

De negativa känslor som vissa har inför ordet neger förstår jag inte hur man kan överföra på ett annat ord med samma stam.

Vad som är negativt laddat för moig behöver inte vara det för större delen av landets befolkning och anses därför inte som kränkande. Hur svårt kan det vara att förstå? De fåniga som vill påstå att neger är att jämställa med negro bevisar bara sin egen okunnighet.
  • Anonym (undrar)
    Johannanl skrev 2011-11-12 14:37:45 följande:
    Håller helt med ts. OM nu personen i fråga tar illa upp. Varför fortsätta då? Acceptera att den personen inte vill höra ordet!! Spelar väl ingen roll vilket ord det är. Har en vän som heter Therese och hatar att kallas Tessan. Då accepterar man ju det och kallar INTE henne för Tessan "bara för det är inget nervärderande ord". Respektera andra, och tycker nu nån att det är ok att bli kallad neger, då är det väl okej att säga det då. Men om man nu tar illa vid sig av ordet så är det nervärderande oavsett ord!!
    Vad du är klok! Solig
  • Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 14:49:36 följande:
    och du blir inte ett dugg störd på att dina svenska vännner gör narr av andra nationaliteter så länge det inte gäller svarta.
    Skrev inte det. Har du svårt att tyda den skrivna texten?

Att bruka ord som neger, vad fyller det för syfte för dig?
  • Anonym (undrar)
    riboflavin skrev 2011-11-12 15:03:17 följande:
    Kan du då bevisa att ordet neger, eller för den delen negerboll, anses kränkande av större delen av landets befolkning?

Annars tyvärr din argumentation platt eftersom du ovan menar att ett ord måste anses kränkande av större delen av en befolkning för att vara kränkande, men samtidigt så verkar du tidigare i tråden utgå från att användandet av ordet neger är kränkande.
    Ser du fortfrarande ingen skillnad på negro och neger?

Ok, så cpskadade, mongos som är lågintelligenta är inte kränkande att säga?
  • Anonym (undrar)
    Sapphiire skrev 2011-11-12 16:05:53 följande:
    Så du säger att slavarna inte blev tagna för att de var mörkhyade? Det var ju tydligt under den tiden att pga att man hade svart hudfärg var man underlägsen den vita? Jag blir så less när folk försöker jämföra slavarna med andra "mindre händelser" i historian. Du skriver att det var folkslag som satte sig över andra, var det inte just de så kallade vita männen som tog över de svarta för att de var "mindre intelligenta"?
    Man ska inte förringa någon händelse där människor drabbats pga ex.vis kön, hundfärg eller tro men du har en poäng.
  • Anonym (undrar)
    cattitude skrev 2011-11-12 16:14:20 följande:
     jag förstår inte varför man ska ge människor "etiketter".....är man mindre värd för att man kommer från ett annat land eller ser annorlunda ut, vi andas ju samma luft och när slutet kommer så hamnar vi samma ställe
    Bra poäng!
  • Anonym (undrar)
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 00:31:49 följande:
    Det är väl din nationalitet? 
    Annars refereras du väl som svart i hudfärg? Eller sött chokladbrun? Oskyldig
    Varför är det så jäkla viktigt för dig att benämna människor med deras hudfärg? Är det en störning du har?
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-11-13 09:35:48 följande:
    jaså?
    nigger kommer från negro,
    www.thefreedictionary.com/nigger
    Tycker nog att alla borde känna till att ordet har negativ klang men fl lär mig att så är det minsann inte....
  • Anonym (undrar)

Jag är imponerad av den okunnighet som finns i landet... Hur kan så många vara så dumma?Obestämd

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?