• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Anonym skrev 2012-01-04 10:18:50 följande:
    Måste hålla med. Men säger man ordet NEGER så är man rasist med automatik. Jag tycker bara neger är ett mer exakt ord än färgad eller svart. Så därför använder jag det ibland. Jag tycker inte att neger är dummare eller sämre än andra sk raser.

hur kan ett felaktigt ord vara mer exakt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 12:40:31 följande:
    Håll i er nu......när jag ser en riktigt kolsvart människa så kan jag säga att det är en riktig "blåneger"!! Jag bor i norrland så det är väl ett norrländskt uttryck kanske? Men "blåneger" säger jag självklart bara till min partner som också använder uttrycket och vet vad jag menar. En person som är brun i olika nyanser benämner jag "mulatt".

www.ne.se/mulatt
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 12:42:22 följande:
    www.ne.se/mulatt
    Hoppsan!! "Mulatt" säger jag helt öppet! Jag får börja säga "inte svart men nästan".
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 13:17:39 följande:
    Hoppsan!! "Mulatt" säger jag helt öppet! Jag får börja säga "inte svart men nästan".

hur kommer det sig att du kan ta till dig att det kan vara stötande, men inte att neger är det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 15:22:51 följande:
    hur kommer det sig att du kan ta till dig att det kan vara stötande, men inte att neger är det?
    Jag säger "blåneger" om kolsvarta men bara ytterst internt. Utåt säger jag färgad. Mulatt känns som ett ord som används ganska frekvent ändå och inte bara mellan skål och vägg?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 15:27:09 följande:
    Jag säger "blåneger" om kolsvarta men bara ytterst internt. Utåt säger jag färgad. Mulatt känns som ett ord som används ganska frekvent ändå och inte bara mellan skål och vägg?

varför säger du inte blåneger hela tiden om det inte är nåt fel på ordet? "mellan skål och vägg" måste vara ett lokalt uttryck!
  • Anonym
    jesus666 skrev 2012-01-04 15:38:34 följande:
    sällan man använder tilltalsnamn på folk.. jag har smeknamn på nästan alla.. blåneger är rätt vanligt tror jag, hör många som säger det..

ja, man blir som man umgås.
  • Anonym
    jesus666 skrev 2012-01-04 15:43:15 följande:
    jag umgås med alltifrån socialbidragstagare till miljardärer. från 20år till 45 år. en salig blandning.. Jag gillar att ha det så..

jaha? obildade är de iaf om de säger neger.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 15:29:00 följande:
    varför säger du inte blåneger hela tiden om det inte är nåt fel på ordet? "mellan skål och vägg" måste vara ett lokalt uttryck!
    Har jag påstått att det inte är något fel på ordet blåneger? Jag tycker inte alls det låter trevligt men jag (och mina närmaste) vet vad det betyder och vi använder det internt.  Blåneger är en kolsvart person med ljusa handflator (och förmodligen dito fotsulor). Blånegrer är ovanliga här i västernorrland så de väcker lite uppseende.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-04 15:29:00 följande:
    "mellan skål och vägg" är ett mycket vedertaget uttryck som man känner till om man är normalbegåvad (och kanske äldre än 14,5)
  • Anonym
    An0nym0us skrev 2012-01-04 15:28:22 följande:

En "Mulatt" är en blandning mellan en åsna och en häst....inget man använder för att beskriva människor.

Du får använda dessa ord, även "blåneger" men tänk på att vissa kan ta illa upp och polisanmäla dig eller slå ner dig, beroende på vem du kallar det för.

Blandning mellan åsna och häst heter väl "mula"?? Och jag säger inte blåneger öppet för jag vill inte bli nedslagen av en sådan.
  • Anonym
    Anonym (norrland) skrev 2012-01-07 06:22:04 följande:
    Är själv från västernorrland och kan inte hålla med dig om att det är ovanligt med färgade personer där men jag antar att du kanske är från någon by som nästan bara din släkt bor i eller?
    Du menar typ liten by med inavlad befolkning eller hahahahahahahahaha
    Nej jag är född och bor i Sundsvall! Och ordet "blåneger" använder vi ytterst internt. Mest jag och min partner faktiskt, men mina två vuxna barn vet vad jag menar när jag säger det.  Vad den övriga släkten kallar blånegrerna för vet jag inte!
  • Anonym

Och det finns många färgade i västernorrland men inte så många "blånegrer"

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?