• Betty Boop

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

oOOo oOOo skrev 2011-11-13 21:05:47 följande:
    De som stammar dvs svensk-svenskarna kanske är det.
    Ja, möjligtvis dom!
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-13 21:14:26 följande:
    Du är inte vit så länge till med den attityden.
    Vad jiddrar du om nu? Och är det svårt att välja en tillfällig signatur så att man vet vem som är vem och inte bara 17 st "anonym"?
  • Betty Boop
    outlast skrev 2011-11-13 21:13:07 följande:
    Hon tillskriver den svarta hudfärgen ett handikapp som omöjliggör för svarta att komma nånstans. De kan alltså aldrig bli ministrar i en svensk regering eller varför inte president i USA? De kan inte ha sina egna diskrimineringsmyndigheter eller intressegrupper som tramsar om glassar och bakverk som huvudfrågor? De är verkligen motarbetade på alla nivåer. Eller inte.

Jag tänker så här: I Afrika skulle jag vara i minoritet och kan inte tänka mig att klampa in i valfritt land där och be dem ändra på ALLT för att jag som vit minoritet ska slippa känna mig kränkt. Jag skulle ha full förståelse för att de skulle be mig åka vidare till ett land där jag känner mig mer bekväm, varför kan inte negrer på svensk mark visa samma respekt tillbaka? Jag försöker alltså inte försvara min rätt att säga neger, jag skiter helt enkelt i vad ni tycker om saken.
    Negrer på svensk mark kan inte visa samma respekt? Vad pratar du om? Det här är en diskussion om ordet "neger". Du svamlar om nåt helt annat, ta seden dit man kommer blablabla.
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-13 21:20:08 följande:
    Naturligtvis kan det det. Naiva svennar som saknar självbevarelsedrift brukar gå från vit till blå till svart.
    zzzz
  • Betty Boop
    orpon skrev 2011-11-14 20:09:01 följande:
    Vad är problemet med ordet neger? Ska ordet guling oxå strykas ur ordlistan? Och den där anmälningen som gjordes mot kina-puffarna, vilket trams!
    Vinet Cato Negro då, ska det oxå förbjudas???? 
    Men seriöst! Var du borta på historielektionerna i skolan? Spanska verkar du ju inte ha läst över huvud taget! Vad har ordet neger att göra med ett vin som heter "Gato Negro" -Svarta Katten??? Det går ju inte att föra en vettig diskussion på den här låga nivån! Neger och färgen negro kan inte likställas!
  • Betty Boop
    orpon skrev 2011-11-14 21:31:23 följande:
    Men, alla tycks missa min poäng! Det är bara ord.... ord i sig är inte kränkande, det är hur man använder dem!
    Det är du som har missat poängen! Eller historieundervisningen!
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 21:36:54 följande:
    Betty: Det handlar fortfarande om hur man använder orden i slutändan.
    Men det är ju bara att sluta använda kränkande ord! Vad är problemet? VARFÖR använda ord som är kränkande?? Ord förändras? Varför vägra följa utvecklingen? Säger du fortfarande mongoloid om personer med Downs syndrom. Idiot om personer med utvecklingsstörning? 
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 21:43:25 följande:
    Betty: Eller så slutar man använda orden i kränkande sammanhang? Lika lätt det med. Som du sa, ord förändras.
    Så ordet neger har förändrats till det bättre? Det går inte att använda ordet neger i ett icke kränkande sammanhang! Hur kan man komma och påstå nåt annat är ofattbart! Det är fakta!
  • Betty Boop
    orpon skrev 2011-11-14 21:45:50 följande:
    Eller, så slutar folk att ta åt sig och bli kränkta av struntsaker... Tolerans kan svänga åt båda hållen så att säga... Det är bara ord...

Skit samma, orkar inte argumentera med människor som missat svenskaundervisningen, och uppenbarligen inte förstår skillnad på ord  och handling...
    Jag kan ju upplysa dig om att jag är svensklärare!   Vem är du att och avgöra om ordet neger är en struntsak?Det finns ett antal miljoner SVARTA människor i världen som säger raka motsatsen! Men det har du väl också missat?

Jag orkar inte argumentera med dig heller på din låga nivå. Fortsätt ni att jämföra negrer med Gato Negro och vitlök ni! Ni kommer säkert att komma jättelångt! Verkligen! *not*
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-16 17:33:58 följande:
    Ja, det är fånigt. Snart får man väl inte säga dansk eller tysk eller kines heller längre.. 
    Ja, för neger är ju verkligen också en nationalitet precis som dansk, tysk eller kines *not*. Vilket land kommer negrerna ifrån? Negerland eller?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?