• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

asta66 skrev 2011-12-26 15:26:27 följande:
    Neger betyder visst svart på andra språk.  Att det skulle ha nåt med personliga egenskaper är befängt för alla normalbegåvade. Undantaget är väl rasister.Så jag struntar i att vissa tror att hudfärg säger att folk är korkade och lata. Det brukar visa sig hur de agerar och upprepar sig.

nej. niger och negro är svart på latin, respektive spanska/portugisiska. neger betyder inte svart -ge mig ett enda exempel där det är utbytbart mot svart, som till exempel "den negerfärgade bilen är min" -utan är enbart ett nedlåtande uttryck som syftade att ge en generaliserad bild av alla svarta. varför vill man använda det föråldrade uttrycket på 2000-talet?
  • Anonym

"Det är också självklart att det är benämningen som den vedertaget används som är det intressanta här, inte att det även har en annan ordagrann betydelse som knappast är det som folk avser när begreppet används. " vedertaget används? vad menar du? jag har aldrig träffat på nån vuxen människa som använder det alls -förutom en och annan rasse man haft oturen att träffa på.

• Anonym
    An0nym0us skrev 2011-12-28 23:00:01 följande:

Som någon sa ovanför, "Neger" betyder lat, ointelligent,lägre stående varelse (inte ens människa).

och vi ska tro på ditt ord, menar du?

Om jag påstår att neger betyder flitig, intelligent, högre stående varelse, så är det så eller?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-29 01:58:03 följande:
    och vi ska tro på ditt ord, menar du?Om jag påstår att neger betyder flitig, intelligent, högre stående varelse, så är det så eller?

du visar bara din okunnighet.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-29 15:34:55 följande:
    Det är precis lika sant som nåt annat.

men är ni så historielösa på riktigt eller drygar ni er bara?
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-29 15:40:59 följande:
    Jag är inte historielös. Men historien visar på gigantiska felsteg och folkmord. Att nazisterna tyckte att arier var såna übermench att det berättigade till massmord. Var och deras åsikt. Inte min. Deras motivering håller inte. Om nu negrer var så lata och odugliga så skulle väl ingen velat ha dem som slavar. Och min personliga erfarenhet av svarta är att de är som vem som helst.

OK, du skojar bara alltså. då är jag med. ...eller menar du på allvar att man ska strunta i allt som hänt hostoriskt, trots att man delar vissa drag, eftersom man kan försvara sig med att säga "men jag tycker ju inte som dom"..? tyckte du de var som "vem som helst -vad konstigt att ens behöva påpeka det! -skulle du ju knappast användas skällsord (för du var ju, enligt tidigare inlägg i tråden, faktiskt medveten om att vissa tar illa upp av ordet)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-29 15:52:13 följande:
    OK, du skojar bara alltså. då är jag med. ...eller menar du på allvar att man ska strunta i allt som hänt hostoriskt, trots att man delar vissa drag, eftersom man kan försvara sig med att säga "men jag tycker ju inte som dom"..? tyckte du de var som "vem som helst -vad konstigt att ens behöva påpeka det! -skulle du ju knappast användas skällsord (för du var ju, enligt tidigare inlägg i tråden, faktiskt medveten om att vissa tar illa upp av ordet)
    Blanda nu inte ihop historier med historier. Debatten hade varit över för 10 år sen om det hade visat sig ligga någon som helst grund för att ordet kommer ifrån något negativt. Men du vet ju betydligt mer än språkkommittén.
  • Anonym
    outlast skrev 2011-12-25 20:12:20 följande:
    Neger!

Oops, den slet sig. Det var inte meningen, men den ständigt närvarande inneboende rasisten passade på medan jag tänkte på annat. Ska jobba lite till med den biten. God jul!
    Underbart men nån som har lite självdistans och humor på denna tråd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-29 17:10:25 följande:
    Blanda nu inte ihop historier med historier. Debatten hade varit över för 10 år sen om det hade visat sig ligga någon som helst grund för att ordet kommer ifrån något negativt. Men du vet ju betydligt mer än språkkommittén.

OK, upp till bevis då.
  • Anonym
    ica skrev 2011-12-30 10:40:44 följande:
    Varför ska man ge dumma intoleranta rasister rätt?

ska man använda rasistiska uttryck för att inte ge rasisterna röätt? nej, den logiken hängde jag inte med i. kallar du starka kvinnor subbor och horor för att inte låta mansgrisarna vinna också?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?