• Betty Boop

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Anonym skrev 2011-11-11 11:28:47 följande:
    Jag tycker inte det är negativt. Negro är namn på en färg bara, svart. Känns mer fel att inte vilja låtsats om att det finns olika hudfärger, att det är så fruktansvärt känsligt. Själv har jag sett i inredningsbutiker att tex svart kakel kallats för negro  
    Vad just DU tycker är inte relevant i sammanhanget. Det ÄR ett negativit ord, det är liksom inget man kan ha en åsikt om. Det är fakta! 

Annat exempel: Stockholm är huvudstaden i Sverige. -Nä, det tycker inte jag! Jag tycker att Varberg passar mycket bättre. För MIG är Varberg Sveriges huvudstad, FAKTISKT!   
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 00:31:49 följande:
    Det är väl din nationalitet? 
    Annars refereras du väl som svart i hudfärg? Eller sött chokladbrun? Oskyldig
    Detta uttalande bevisar ju att utbildningsnivån inte är särskilt hög bland neger-sägare. Afrika är inget land!! Skaffa en ordbok och en atlas!
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 19:04:22 följande:
    Anonym: Det är neutralt användande :) och min kille har rasistisk humor, det gör en inte till rasist på en gång.

Betty: Uhm... Du har inte läst allt jag skrivit? Undrar vart intelligensen det är fel på.
    Jo, jag har läst vad du har skrivit. Min intelligens är det inget fel på. Några exempel:

Jag kan skilja på var och vart.
    Jag vet att neger är ett nerväderande ord både på engelska och svenska.
    Jag vet att Afrika inte är ett land.
    Jag vet att man inte säger negro i USA annat än i rasistiskt syfte. 
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 19:23:37 följande:
    Betty: Nä men vad säger man då "världsdelstillhörighet"? Jag har aldrig hört nått som skulle passa in annars.
    Jag har inte sagt att man inte kan säga afrikan! Det jag opponerade mig emot är att du påstår att afrikan är en nationalitet. Afrika är en världsdel och inget land! Visst kan man säga afrikan likväl som man kan säga europé, men det är fortfarande ingen nationalitet.

Man kan säga också säga Kenyan, Gambian, Marockan, Etiopier etc.  

I USA kallar man inte mörkhyade människor för "negroes"  annat än i rasistiskt syfte! Möjligtvis kan man se nån säga det i en amerikansk film som utspelar sig på 40-talet. Det är ett gammalt förlegat uttryck precis som vårt ord "neger". Nu säger "black" eller "african american". Är det så svårt att säga svart och inte neger?
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-13 19:12:53 följande:
    det är INTE neutralt användande!
    vad känner du för amerikaner som använder både negro och nigger?
    skulle du själv kunna använda det när du är i USA eller har du gjort det? ÄR det verkligen neutralt då?

jag har läst alla dina inlägg och jag håller med Betty.
    Tack för det!
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-13 19:49:31 följande:
    Sen kommer då ordet "svart" vara kränkande med..vad ska man sedan kalla dem?
    Jag säger verkligen inte neger men jag säger svart..

Säger en svartskalle "din vita jävel" så händer det ingenting. Det är ju rasism det med men inte fasen är det någon som reagerar på det! Är det bara för att de kommer hit och att "vi" kallar dem något, är det bara då det är rasistiskt? Inte att de kommer hit och kallar oss vita jävlar och en andra otrevliga namn?

Skulle så gärna vilja veta.. 
    Hur kan du jämföra att kalla någon för "svart" och kalla någon för "din vita jävel"??

Svart och vit är jämförbart! Likaså "din vita jävel" och "din svarta jävel".
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-13 20:44:30 följande:
    Håller ju med dig 
    Det var konstigt...
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-13 20:46:43 följande:
    Nu har ju svarta trots allt skydd i svensk lag.  Så länge vi har en  hetslagstiftning i Sverige som exluderar den stora gruppen svensk-svenskar så är detta med "neger" en ickefråga för mig.
    Ja, för vi vita svenskar är ju väldigt förtryckta i det svenska samhället. Verkligen! *not*
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?