• Trivelina73

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Min lillebror kallar sig själv för neger... Så jag vet inte, han kanske är självrasist eller något då? Oftast gapar och skriker de högast vilka inte känner några svarta alls, mer än kassören i ICA.

• Trivelina73
    Men skrev 2011-11-11 11:23:50 följande:
    Men då gör han det valet själv (förhoppningsvis. En del kallar sig själva "nedsättande" saker i försvar). Många upplever ordet neger som väldigt kränkande... och då kan jag tycka att det inte är så stor uppoffring att använda något annat ord istället.
    Näh, han bara ironiserar folk vilka håller på och hysteriserar om ordet neger på samma sätt så som han ironiserar om rasister. Han har helhärlig humor!
  • Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-11 11:40:30 följande:
    Mitt barn mår dåligta av ordet....
    O va tråkigt. Men är det ordet eller hudfärgen? MIn lillebror hade en period att han ville vara vit som vi. Vi fick prata en hel del med honom om detta. Och förklarade med folk vilka solar solarium vill själva vara bruna. Och att många gånger ligger det avundsjuka bakom rasism. Sen tycker jag att de har gått lite väl långt med rasismjakten där man inte får sjunga svenska nationalsången något mer och säga bakelsers namn.
  • Trivelina73

Kanska handlar mest om när och hur man säger. Nervärderande neger ord om person, eller uppskattande bakelseord? Tror de är ytterst få vilka kallar folk för neger, jag känner ingen (mer än när bror skämtar runt), däremot finns de en hel del vilka behåller ordet negerboll av ren envishet för att de är less på rasismhyserin.

Umgås man med folk vilka kallar folk för neger, blattar, arabjävlar mm.. Så är man i lag med rasister. Villa man va me dem eller inte? Det är upp till var och en att välja själv.

• Trivelina73
    Gurkan skrev 2011-11-11 12:08:25 följande:
    Så för att man är less på "rasismhysterin" så har man rätt att använda ett ord som är väldigt kränkande?
    Varför?
    Varför är det så viktigt att få säga negerboll att man hellre riskerar att trampa någon på tårna än att istället säga chokladboll.
    Ja, ordet neger härstammar från ordet negro som betyder just svart men eftersom neger har använts i sätt att nedlåtande beskriva människor med mörk hy så har ju ordet gått i från att vara ett ord som beskriver en färg till att vara ett ord som används för att kränka en person pga dennes hudfärg.

från ett svenskt lexikon i början av 1900-talet:
    "Negrer är en lägre stående ras som lever av huvudsakligen bananer"
    Jag vill ju då helst tro att vi har kommit lite längre än så i vår förståelse för människor med mörk hy och därmed borde vi även kunna släppa ordet neger om än så i ordet negerboll- 
    På den tiden ansågs även att kvinnor var inte inteligenta någonstans. De fick inte ärva något utan deras män ärvde, de fick inte hushålla med pengar och de fick inte rösta, deras inteligensnvivå var på barnnivå och hysteri kunde endast kvinnor drappas av pga de har livmoder. Vidare så vart man galen av att runka som man, kvinnor hade ingen sexualitet föresten så kvinnligonani hade man inte på världskartan.  Varför straffa oss idag för den dagens okunskaper och dumheter?
  • Trivelina73

"Kvinnan sågs som en icke fullt utvecklad varelse - en halv man, om man så vill.  Livmodern tänktes vara en ofullgången pung, slidmynningen en ofullständig penis, mensblod ofärdig sperma och så vidare." Citatet ur http://www.playhouseteater.se/hysteri.aspx?linkID=44

Vi kanske borde byta ut ordet kvinna oxå, det är ju förtryckande..  När jag googla så hamna jag på massagestavets historia! Helt sjukt roligt! Måste göra en tråd om det.

• Trivelina73
    Gurkan skrev 2011-11-11 12:59:37 följande:
    ja det kanske vi borde eftersom samhället fortfarande har någon generell uppfattning om att kvinnan är det svagare könet. Yrken som är kvinnodominerande och i synnerhet de som är omhändertagande som vårdyrken, barnomsorg, äldreomsorg och dylika är lågstatus yrken.
    Kvinnor idag slåss ganska hårt världen över för att få samma rättigheter som män. För att få samma möjligheter till att få utvecklas som individer och inte hållas tillbaka av gamla föreställningar. 
    Och samtididgit gör kvinnan allt för att få behålla sin "lägre "ställnig som "men vi är faktiskt bara kvinnor" och "vi föder barn därför skall vi få, men inte männen".. Kvinnor av idag lever väldigt mycket i dubbelmoral. Å ena sidan vill de ha samma rättighter som männen, men å andra sidan vill de inte släppa in männen på deras mark.
  • Trivelina73
    Gurkan skrev 2011-11-11 13:25:14 följande:
    Gör vi?
    Jag vet många kvinnor som arbetar för att män och kvinnor ska få leva så lika de kan och där deras kön inte ska vara ett hinder för att de ska kunna utvecklas.
     men du kanske pratar om den gruppen som fastnat fullständigt, den gruppen som anser att ord som negerboll är okej att använda för det har vi alltid gjort?
    Alla hatar de här nu, men ärligt. Jag äter heldre en god underbart krämig negerboll än en torr dammig finsk pinne. Den dagen man kallar negerboll för finskboll och kallar finska pinnarna för svennepinnar så slutar jag kalla dem för negerbollar Jag lovar!
  • Trivelina73
    Anonym (råger) skrev 2011-11-11 14:12:42 följande:
    Jag var på fest en gång och blev kallad pajas.
    Tänker fortfarande på det ibland.
    Jag hade en pojkvän för många år sen som skrek hora till mig när vi bråkade. Jag tänker inte på det.
  • Trivelina73
    Delgada skrev 2011-11-11 14:25:52 följande:
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 14:16:42 följande:
    Jag hade en pojkvän för många år sen som skrek hora till mig när vi bråkade. Jag tänker inte på det.
    Fast du kommer ändå ihåg det trots att det var många år sen. Skönt att du inte är tillsammans med hon fortfarande iallafall, vad är det för typ som kallar sig flickvän för hora?

Varför argumenterar folk för att hora inte är negativt laddat? Jag tycker det är jättekonstigt.
    Näh, inga problem. Jag gifte mig med honom sen. Men däremot sa jag då när han slängde de ur sig att om han någonsin skrek sånt där igen, så skulle han fan oxå få betala 500 för varje gång vi knulla framöver. Så han sa så aldrig igen.

Hora är prostituerad. Och jag anser inte det är negativt laddat, det är tråkgit att vissa säljer sin kropp för pengar, ungefär så som hemmafruar gör men då binder de sig för en man och sköter hans hem oxå. Däremot använder folk det ordet för att kränka. så som ordet kossa, fitta osv.. och ärligt en kossa är inte nervärderande det är ett djur som går på åkern och ger oss mjölk och varje kvinna sitter på en fitta. Det är HUR man använder ordet som är de felande.
  • Trivelina73

Bjuder på ett ytterst viktigt filmklipp i min sidfot, som trevlig paus i snacket..

Sen, näh,man tilltalar inte folk som neger. typ, "neger kom hit!" Men däremot har det hänt under singeltiden att om man diskuterar med vänner om någon snygg mörk kille, och de börjar undra hur mörk, och då kande blir antingen arab eller neger, beroende på vilken "mörknivå" de tillhört.

• Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 12:03:00 följande:
    Seriöst? Skrämmande... Varför klarar du inte av att utesluta ordet neger?
    Jag vet inte ärligt, gammal vana? Min vän som är homosexuell blir bög i av rena farten oxå när man talar till vardags. Vidare blir jag blir en finne, vilket oxå är lite nervärdernade med tanke på att jag är finska.
  • Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 12:36:35 följande:
    Känner du dig kränkt av att folk kallar acne för finnar?
    Jag tycker de är äckligt, ja. Att folk klämmer på finnar, och hatar finnar osv osv.. Men kränkt nej, men finner de lite yäk. Fast inte till den grad att man ska stryka ordet, de är bara löjligt. Jag blir mer kränkt av svenskar vilka ser synonymt finnar med att de är alkisar och bär kniv. "Bara rispa inte skääära" och sånt. En neger är synonymt bara i alla fall med väldigt mörk hyd och inge mer. Det är inte orden finne och neger som är fel, det är vad folk tänker i kopling med orden, säger man neger så tänker man väldigt mörk hyd, säger man finne så tänker de flesta svenskar en alkis med kniv.
  • Trivelina73
    Anonym skrev 2011-11-12 12:48:13 följande:
    Kan vi inte doppa den där nedrans bollen i vit choklad så alla blir nöjda? Så länge alt är VITT och ljust, och neutralt är det ok. Akta er jävligt noga för att färgsätta något. Är den gul kan kineserna bli galna, är den röd kanske rödlätta britter blir vansinnga och sätt inget lurvigt på den, då kan eskimåerna  bli sura. Säg inte heller "lap-top"....det är att genera lapparna i norr.
    Hahhahahhahahah! Du e underbar! Med det lämnar jag diskutionen, för det kändes som väldigt befriande ord.

Tack och adjö!
    Nu ska jag gå och rispa någon på gatan och dricka lite koskenkova!
  • Trivelina73

Äch en sista inlägg då..

Genomlöjligt att ta upp skitgamla skrifter med vad som ansågs om det ena med andra, de hade sjukt nervärderande tankesätt om kvinnor oxå och massa annat. På 1800 talet så var det normalt att knulla barn för de var bara "små vuxna, eller ofullständigt vuxna" Den dagens okunskap kan inte föras över till dagens tankar.

Dessa saker kopplas av många svenskar vad en neger är för något
    De har väldigt mörk hud
    De kan sjunga
    Männen har stora kukar

Dessa saker kopplas av många svenskar till vad en finne är för något
    De svär mycket. 
    De dricker mycket sprit.
    De bär med sig en kniv
    Degår alltid  runt i träningskläder
    De älskar att bada bastu. 
    De talar engelska som Mika Häkkinen.
    De är tystlåtna

0ch, ja det är saker som folk tror och säger men sällan vet om det är så. Och visst ibland stämmer väll något av dessa ting?

Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:01:07 följande:
     Att du ser samband mellan en alkoholist med en kniv och finnar är nog mer ditt problem än allmänhetens.

Hahahhah! Nej, det är ni fina svenskar vilka säger ofta så till mig. På nätet, och så. Det är ett stående skämt mellan er svenskar.

• Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:39:32 följande:
    Du kan verkligen inte förstå att du kränker mängder av människor med ditt behov av att säga neger? Saknar du empati i andra sammanhang också?
    Jag har berättat när det har hänt (enstaka tillfälle), och nej. Ärligt. det händer inte ofta att jag använder ordet neger, mer än i såna hära diskutioner. Jag kränker svarta betydligt mer sällan än vad en medelsvensk kränker en finska. Bilden som du såg, går ofta runt på facebok, bland de svenska vännerna (inte finska). och liknande bilder, ser aldrig några skämt om svarta. Men skillnaden är väll hudfägren som gör det, vit finska går det bra att skämta om för hon ser inte olik ut mot en svensk, dennes inre är bara olik, en fyllo och annat dåligt medans en svart är känsligt för det går att se på denne skillnaden, för denne har olik hudfärg men är lika i sitt inre som en svensk jämfört med en finne.
  • Trivelina73
    Polly S skrev 2011-11-12 13:54:35 följande:
    jag förstår inte.
    menar du att 2 fel = rätt, för att det skämtas om andra grupper -vilket jag tror jag klargjort att jag iaf tycker är lika fel -så är det OK att skämta om "negrer" också, eller för att du inte tar åt dig så bör inte andra heller göra det?
    Tro mig, ordet neger tillhör inte min vardagvokabulär, mest bara i trådar som de här Och nej, jag skämtar inte om neger och jag känner ingen som gör det mer än min lillebror (som har pappa från Gambia och mamma från finland), däremot så är det helt vanligt att det skämtas grovt om finnar. Det är svenskar vilka lider av dubbelmoralen, de kan aaaldrig tänka sig att såra någon annan nationalitet och driva om dem.. mer än finnar då Tungan ute för det räknas tydligen inte..

Jag kan inte förstå att negerboll är borttaget, jag gillade ordet bättre till de goda bakelserna. Fast hin honde drabbar mig i trådar som dessa.

Jag skulle aldrig hålla på kalla min väninna för neger och hennes ungar för negerungar och hålla på och tjabla om negerkrull som ståd i ett annat tråd. Löjligt ju, alla hästar kan inte vara hemma på damen i fråga. Undertryckt rasism som pyser ut eller nåt. Och min vännina har inte den svenska humorn om finnar som svenkar har i överlag. Vi har ömsesidig respekt mot varandra och tycker om varandra för de personer vi är, inte den hudfärg vi har.
  • Trivelina73

Det finns finnar vilka flyttar tillbaka till finland pga hur rasistiska svenkar är mot finnar. Så ärligt rasismproblemet finns hos svenskarna och den är väldigt närvarande mot finnar, norrmän, lappar, zigenare, araber, svarta osv osv osv.. Så ja jag kan förstå ts att du tycker det är jobbigt att vara svensk om du inte själv är en typisk svensk med likvärdig syn på ickesvenskar. Men om jag har fattat rätt så verkar ditt hjärta bara klappa extra för svarta, och tydligen så skiter du i hur svenskar är mot andra nationaliteter, så du är bara en till av "dem" i mina ögon vilket lider Dubbelmoral på hög nivå.

• Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 14:40:11 följande:
    Fortfarande försvarar du dig med att 2 fel gör ett rätt och det stämmer verkligen inte. Jag förnederar inte min omgivning för dess hudfärg eller yrsprung. Jag är mer vuxen än så.
    och du blir inte ett dugg störd på att dina svenska vännner gör narr av andra nationaliteter så länge det inte gäller svarta.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?