Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:17:48 följande:
    Min lillebror kallar sig själv för neger... Så jag vet inte, han kanske är självrasist eller något då? Oftast gapar och skriker de högast vilka inte känner några svarta alls, mer än kassören i ICA.
    Mitt barn mår dåligta av ordet....
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Jo men visst) skrev 2011-11-11 21:43:52 följande:
    Givetvis ska kränkande benämningar som tex neger förbjudas och helst bli staffbart som hets mot folkgrupp.
    Fler exempel på benämningar som jag tolkar som kränkande och/eller rasistiska är:

Lapp
    Dagisfröken
    Indian
    Svergiedemokrat
    Invandrare
    Finne
    Jude
    Etniskt Svensk
    Norrbagge
    Rom......eller var det zigenare?...tattare?....eller kanske resande, undvik för säkerhets skull allihop.
    Städare
    Muslim
    Mörkhyad
    Byfåne

Om någon vågar sig, på det allra minsta sätt, försvara något enda av ovanstående skällsord så ska denna person omgående stämplas som rasist, omänsklig och politiskt inkorrekt.  

Löjliga exempel föruton lapp, zigenare, tattare och resande. Är det så jäkla viktigt för dig att använda ordet neger trots att du vet att många människor tar illa upp?
  • Anonym (undrar)
    Donum skrev 2011-11-12 11:40:14 följande:
    En väsentlig skillnad mellan ordet "neger" och de ord som tas upp som förslag på andra "kränkande" benämningar är att "neger" uteslutande handlar om hudfärg och inte tar någon som helst hänsyn till faktiskt ursprung, faktiskt intresse, faktisk tillhörighet etc. emedan de övriga exemplen gör det. Det går inte att jämföra "svensk" med "neger" eftersom "svensk" är en nationalitet. "Neger" är ett bedrövligt ihopklämmande av en massa människor som inte behöver ha någonting annat gemensamt med varandra än sin hudfärg, om ens det. Det är minst lika dumt som att kalla någon för "Afrikan" som om "Afrika" är ett land.
    Är det fel att säga europé, asiat, amerikan osv också? Tycker nog att afrikan är korrekt att använda när så krävs.
  • Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 11:46:50 följande:
    Bjuder på ett ytterst viktigt filmklipp i min sidfot, som trevlig paus i snacket..

Sen, näh,man tilltalar inte folk som neger. typ, "neger kom hit!" Men däremot har det hänt under singeltiden att om man diskuterar med vänner om någon snygg mörk kille, och de börjar undra hur mörk, och då kande blir antingen arab eller neger, beroende på vilken "mörknivå" de tillhört.
    Seriöst? Skrämmande... Varför klarar du inte av att utesluta ordet neger?
  • Anonym (undrar)
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:24:18 följande:
    Anonym: Ja men chokladboll är en "negerboll" med kokos istället för pärlsocker.
    Nej du beskriver en delikatoboll...
  • Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 12:27:05 följande:
    Jag vet inte ärligt, gammal vana? Min vän som är homosexuell blir bög i av rena farten oxå när man talar till vardags. Vidare blir jag blir en finne, vilket oxå är lite nervärdernade med tanke på att jag är finska.
    Känner du dig kränkt av att folk kallar acne för finnar?
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-11-12 12:48:13 följande:
    Kan vi inte doppa den där nedrans bollen i vit choklad så alla blir nöjda? Så länge alt är VITT och ljust, och neutralt är det ok. Akta er jävligt noga för att färgsätta något. Är den gul kan kineserna bli galna, är den röd kanske rödlätta britter blir vansinnga och sätt inget lurvigt på den, då kan eskimåerna  bli sura. Säg inte heller "lap-top"....det är att genera lapparna i norr.
    Tror inte många skulle bli arga om det kallades brunboll... Nu heter den f.d negerbollen chokladboll så varför kan man inte använda sig av det namnet?

Laptop uttalas inte i närheten av hur man uttalar lapp... Laptop kommer från att man kan ha den i knäet, engelskans ord för det är lap... Bildning är aldrig fel.
  • Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 12:43:23 följande:
    Jag tycker de är äckligt, ja. Att folk klämmer på finnar, och hatar finnar osv osv.. Men kränkt nej, men finner de lite yäk. Fast inte till den grad att man ska stryka ordet, de är bara löjligt. Jag blir mer kränkt av svenskar vilka ser synonymt finnar med att de är alkisar och bär kniv. "Bara rispa inte skääära" och sånt. En neger är synonymt bara i alla fall med väldigt mörk hyd och inge mer. Det är inte orden finne och neger som är fel, det är vad folk tänker i kopling med orden, säger man neger så tänker man väldigt mörk hyd, säger man finne så tänker de flesta svenskar en alkis med kniv.
    Du känner dig inte kränkt men tycker det är äckligt... Att du ser samband mellan en alkoholist med en kniv och finnar är nog mer ditt problem än allmänhetens.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?