• SötaSarah

Stödjer ej på benen

Min son är 4,5 månad och står fortfarande inte alls på benen när man ställer ner honom, dom är som spagetti! Men han sparkar för fullt när han ligger ner och sådär så han har ju kontakt med dom men när jag håller emot med handen eller han står mot golvet trycker han inte emot ALLS. 6-veckors bebisar står men inte han..... Någon mer som det tagit lång tid innan dom stött på benen??

Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Svar på tråden Stödjer ej på benen
  • Collin

Det där kan nog skilja sig jättemkt mellan olika bebisar. Det finns ju de bebisar som t.ex inte kryper alls, utan sitter ända fram till det är dags att upp och gå, i stort sett.
    Min son är 3,5 månad och stödjer på sina ben, men han är desto sämre på att ligga på mage och hålla upp huvudet. Han är stadig i nacken när han sitter upp, men han blir arg alldeles för fort om man lägger honom på mage, då han tycker det är jobbigt att hålla upp huvudet.
    Alla ungar är så olika, så jag skulle inte oroa mig. Din bebis börjar nog stödja när den känner sig redo :) 

• sallybuse

Du behöver inte ´vara orolig över de.De kommer bara vänta.Mitt ena barnbarn gjorde inte de heller.Han va nog 7-8 månader innan han gjorde de.Men är du orolig så ring ner till bvc och prata med dom.Så säger dom nog samma sak som jag.Bara din pojke är pigg o glad så e de ingen fara.

• Tetran

Ooo ja! Mitt första barn, nu 4 år, fattade aldrig att han skulle stå. ALLA barn stod så fint i knät på sina mammor. Men inte han. Spagettiben var det verkligen. MEN han gick först av alla dessa stå-barn. Han var 9 mån när han gick. Du behöver inte oroa dig. Att stå har inget med gå-funktionen. Han går när han är redo.

Nybliven trebarnsmamma - två barn hos mig och en i hjärtat.
  • SophiaI

Min tjej stod först vid sex månader. Frågade på BVC vid fem månader men hon sa att det är helt normalt och det kommer!

Över en natt ville hon stå hela tiden.

• Maariiia

Lugn, min dotter är 4,5 mån och stod första gången på benen förra veckan. Men vissa dagar är det precis som du säger bara spagettiben hehe. Barn utvecklas olika och det är helt normalt. Det kommer när det kommer :)

• ELLEoClara

Min tjej hade mer eller mindre spagettiben tills hon var 10 mån !!!

Hon är helt normal

• jj81

Min tjej var likadan. Stödde ingenting på benen förrns hon var 8 månader. Då började hon helt plötsligt. Men eftersom hon låg i säte i magen så fick vi fara och röntga hennes höfter för att se så att det inte var något fel på dom.
    Trodde att hon skulle börja gå lite senare eftersom hon inte använt benen lika mycket men så blev det inte. Strax efter 1 år så gick hon för fullt

• MCooper

Min son var likadan fram till 10 mån. Sen kom han på hur man ställde sig upp själv...

• Cosmoskatten

Min son hade spaghettiben till 11 månader. Är 14 mån nu och går ej ännu själv. Oroa dig inte, det kommer

• Pochahontas

Min dotter var likadan. Då fick vi rådet från sjukgymnast att träna upp hennes reflexer, eftersom hon vid fem-sex månader inte gärna stod.

Gör så här - om du vill - håll ditt barn framme vid t.ex en bordsskiva så att undersidan på bordsskivan rör ovandelen på foten. Det ska tydligen stimulera barnets reflexer så att de vill flytta upp foten och ställa den på bordet... typ...

BVC rekommenderade oss att träna på detta och återkomma om en månad och när den månaden hade gått så hade dottern börjat ställa sig.

Nu menar jag inte att det är nån katastrof men barn SKA vilja stödja på benen - annars är lite träning bra. Du kan ju testa övningen vi fick.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • SötaSarah
    Pochahontas skrev 2011-11-16 22:00:46 följande:
    Min dotter var likadan. Då fick vi rådet från sjukgymnast att träna upp hennes reflexer, eftersom hon vid fem-sex månader inte gärna stod.

Gör så här - om du vill - håll ditt barn framme vid t.ex en bordsskiva så att undersidan på bordsskivan rör ovandelen på foten. Det ska tydligen stimulera barnets reflexer så att de vill flytta upp foten och ställa den på bordet... typ...

BVC rekommenderade oss att träna på detta och återkomma om en månad och när den månaden hade gått så hade dottern börjat ställa sig.

Nu menar jag inte att det är nån katastrof men barn SKA vilja stödja på benen - annars är lite träning bra. Du kan ju testa övningen vi fick.
    Ah tack för tips! Ska absolut testa i alla fall! :D
  • Lajkie

Min pojke stödde inte på benen ALLS förrän vid ca 13 månader. Vid 14 började han gå efter möbler. Gick vid ca 17 mån.
    Nu är han 20 mån och tar igen allt han missade under de månaderna han satt på stjärten och skrek ;P han är mellan golv och tak 24h/dygn!

• SötaSarah
    Lajkie skrev 2011-11-16 23:45:31 följande:
    Min pojke stödde inte på benen ALLS förrän vid ca 13 månader. Vid 14 började han gå efter möbler. Gick vid ca 17 mån.
    Nu är han 20 mån och tar igen allt han missade under de månaderna han satt på stjärten och skrek ;P han är mellan golv och tak 24h/dygn!
    Haha okej! Då kanske man tycker det är skönt att det va lugnt så länge ;)
Svar på tråden Stödjer ej på benen