• Lillifee

Morfar kommer hem så sent med barnen efter hämtning

Mina barns morfar hämtar dem från skola och förskola en gång i veckan. de är 2,5 resp 7 år. jag har sagt till honom att det är bra om de är hemma senast 16:30 och han har sagt ok. Tydligen kan jag ändå inte lita på honom eftersom de häromdagen kom hem 17:15 (!!). Jag var själv oplanerat hemma 16.45 och jag har sagt att 16:30 senast gäller eftersom barnen, och speciellt den yngsta, blir så trötta och gnällig annars. denna kväll skulle jag dessutom vara själv med barnen och det visst han om. "De har varit sååå snälla" sa han när de kom hem. de hade iof gjort nåt extra kul så det ska han ha all credit för. men trots att jag försökt förklara för honom att de kan ändra sinnesstämning snabbt så gör han så här. Jag som är lättstressad blev "såklart"  jättestressad när de kom hem så här sent och jag blev jättesur. Den här gången - och det är den enda - så var de iof jättelugna på kvällen. Om han så gärna ville göra nåt extra för barnen för en gångs skull så kunde han väl hämta dem tidigare isf. Till saken hör också att han inte heller meddelade mig att han skulle bli sen. Som vanligt får jag "jaga" honom med sms och telefonsamtal o bli allt mer irriterad. Å en sidan känner jag att jag fått nog och att jag inte vill att han hämtar dem mer men då straffar jag kanske barnen men det är vad min magkänsla säger. Hur skulle ni gjort? Jag vill bara att min pappa ska förstå mig men han ser så lätt på det., han som har all tid i världen och ingen tuff tillvaro med jobb och barn etc. Barnen är på dagis/förskola från ca 8:15 redan så jag vill inte att de ska ha alltför långa dagar.

• Svar på tråden Morfar kommer hem så sent med barnen efter hämtning
  • Sarah84

Fy så otacksam du är! Var glad över att han hämtar dom en gång/vecka..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Kimona

Låt barna ha lite kul med morfar för sjuttan. En dag kommer han inte finnas där längre

• jana69

Var glad att de har en engagerad morfar! Det är guld värt och ingen självklarhet!

• Egendomligt

Jag skulle ha blivit orolig om barnen inte var hemma i tid, och därmed också irriterad om det inte hade förvarnats om det.

• only Gizmo

kan inte morfar te med sig något att äta till den yngre så kanske han håller sig glad lite längre och kan ha roligt ihop med morfar också.

förstår dig med tiden är också sådan som vill ha exakrta tider men kan du inte börja ställa in dig på n17 tiden och inte vänta dom innan det? så blir du inte arg?! 

• mandelblomma

men vad är de du vill att de ska hem o göra den tiden?
    För de lägger sig väl knappast så tidigt?
    Det är väl perfekt om du är hemma lite innan så hinner du kanske göra klart allt i lugn o ro, mat och så. Sen när de kommer efter en rolig med med morfar har ni bara mat och myset kvar!

• Acelise

Eh, hur kan ni INTE se ett problem?

Är det okej om du kommer 45 minuter för sent hem till din kompis när ni ska käka middag? Eller kanske en timme för sent till chefen på jobbet?
    Det handlar väl om respekt för andra människors tid och planering.
    Bara för att man får hjälp med barnen ska väl inte allt annat folkvett sluta gälla...?

Ett enkelt sms eller ett "sorry att vi är sena, men kan vi säga 17.30 framöver istället?" hade liksom räckt.
    Det är väl inte morfars barn?? Det är väl TS? 

• Flickan och kråkan

Eftersom det här är ett återkommande tema TS så skulle jag snarare lägga om mitt eget schema något. Barnen och morfar har uppenbarligen väldigt roligt när de går hem....låååångsamt. Det är ju något väldigt positivt....i alla fall i mina ögon. I ditt läge hade jag bestämt med morfar en senare hemkomsttid så att de hann göra det där kuliga de gör och så lagt om lite i min egen planering för att mildra "trötta-barn-syndromet" just den kvällen. Och krävt ett sms eller en signal om de blir sena. TS, handlar inte det hela om att din pappa gillar att vara med barnen? Bli inte oense om något så positivt. Lös de praktiska bagatellerna istället .

• Acelise

Kommunikation tycker jag ska ske från båda håll och inte "stängas av" bara för att man ska vara tacksam?
    Vad lär det barnen? Att när man är med andra än mamma och pappa finns inga regler, då är alla bets off och det är bara att komma hem när man vill? Okej, det är ju att hårddra det, men ni fattar?

Prata med din pappa och förklara problemet, han är ju en vuxen människa, precis som du.
    Att ha ansvar för barnen handlar inte bara om att vara lattjo (även om mor- och farföräldrar såklart ska har himla kul med sina barnbarn). Det ska fungera med resten av livet också! 

• Emmolly

Var glad att han hämtar dem och att han hittar på roliga saker med dem!

Om det inte händer ALLTID så är det väl inget bekymmer.

Vad är det mer han gör somdu irriterar dig på?

• Golfbanetorpet

Mina barn har ALDRIG hämtats av mor- farföräldrar. Var glad för varje minut de tillbringar tillsammans! Har du verkligen inga större problem så var TACKSAM istället!

• dinfina85

Så tacksam jag hade varit om någon hämtade en gång i veckan för att hitta på skoj och sen köra och lämna barnen...

• UngSambo

Jag förstår det faktiskt, hade en släkting som hämtade mig och mitt syskon när vi var små, och hon struntade i att passa tiden (detta var innan mobiltelefoner var vanliga) Mina föräldrar blev jätteoroliga även om de visste att vi var med henne, så jag fattar definitivt problemet. Inte heller i mitt fall var det kvällstid men har man sagt 15.00 eller vad det nu är sagt så är det ju det som gäller, +/- 10 minuter

• sirisdotter

Det är en fördel med mobiltelefon i liknande situationer.   Barnbarnet   klättrade upp i den ena snöhögen efter den andra den korta vägen hem från förskolan.   Det var mer än 20 år sedan jag hade barn att hämta,  så jag hade knappast några rutiner att förlita mig på.   Ringde och förklarade var vi var och fick hjälp med att få barnet   att klättra ner från den roliga snöhögen....   

Ingen blev arg på mig dock!

Svar på tråden Morfar kommer hem så sent med barnen efter hämtning