• Emmetskruven

Kanske ska donera ägg?

Är 23 år och har två barn.. Har läst lite om att donera ägg då jag funderat på detta ett tag och jag stämmer bra in på det som krävs för att få göra det.. Har däremot inte sett något om vilken åler man får börja göra det.. Någon som vet?

Fundera lite fram och tillbaks även med det här att barnet får mina gener.. Själv anser jag inte att barnet eller barnen får någon anknytning till mig men vet att det finns dom som tycker det..

Någon som har erfarenhet om att donera ägg och om behövs fler donatorer eller finns det redan tillräckligt? Och gör det ont och i så fall hur ont, i jämförelse med att föda eller mensverk eller något liknande?

Behöver lite information och erfarenheter..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kanske ska donera ägg?
  • LJF

Donatorer behövs absolut. Jag tyckte inte att det gjorde ont, vid äggplocket fick man ordentligt med bedövning först kände lite men inte alls farligt. Jag tyckte det var värst att gå på p-piller mådde inte alls bra av dem, trodde verkligen att jag skulle lida av att behöva ta sprutor på mig själv eftersom jag har svårt med sprutor normalt men det gick bra. Ingen aning om hur gamal man måste vara eller får vara, jag var nästan för gamal när jag donerade var väl 35, 36.

• lillamillan

Här är länken till huddinge sjukhus, fertilitetsenheten. http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Aggdonator/

Du är i rätt ålder för att bli en perfekt donator. Unga har i regel mycket bättre kvalite på sina ägg.

Klart att själva behandlingen är påfrestande för kroppen, man tar sprutor dagligen, och då kan man känna sig svullen och ha lite mensvärk, och vid ägguttag gör det lite ont. Men man får lugnande och bra med bedövning. Efteråt har man som en kraftig mensvärk, men alvedon alt citodon funkar perfekt och det går över ganska fort. Det är samma process som vi som gör ivf går igenom vid varje behandling. Att föda barn borde göra miljoner gånger mer ont. Vid ägguttag är det ju nålsticken som gör ont, inget annat. Jag har gjort 4 st ivf behandlingar och jag skulle kunna göra 100 till bara jag får en bebis. Så smärtan är överkomlig.

Donatorer finns det ont om så jag tycker du ska ställa upp som donator om du funderat på det. Det är den finaste gåvan en männsika kan få, pga dig kanske ett par kan få sitt efterlängtade barn.

Lycka till!           

• Emmetskruven

Tack för era svar!! Låter som att jag ska klara smärtan iaf.. Vet någon om man måste åka långt för att göra det eller om det går att donera ägg på Karlstad sjukhus?

Ja jag vill gärna hjälpa andra som inte kan få barn och har inte tänkt skaffa några fler barn heller. Stod något om att man helst skulle vara färdig med "barnafödandet". Men undrar också om ens egna fertilitet minskar om man lämnar ägg om man någon gång skulle ångara sig och ändå vilja ha fler?

Håller tummarna för dig "lillamillan" och hoppas att ditt nästa försök skall lyckas!

• lillamillan
    Emmetskruven skrev 2011-11-09 19:45:28 följande:
    Tack för era svar!! Låter som att jag ska klara smärtan iaf.. Vet någon om man måste åka långt för att göra det eller om det går att donera ägg på Karlstad sjukhus?

Ja jag vill gärna hjälpa andra som inte kan få barn och har inte tänkt skaffa några fler barn heller. Stod något om att man helst skulle vara färdig med "barnafödandet". Men undrar också om ens egna fertilitet minskar om man lämnar ägg om man någon gång skulle ångara sig och ändå vilja ha fler?

Håller tummarna för dig "lillamillan" och hoppas att ditt nästa försök skall lyckas!

Fertiliteten minskar inte för framtiden. Det sa det till mig innan vi startade med ivf i alla fall. Antar att Karlstad inte har någon fertilitetsenhet, men är inte säker. Men vet att Örebro, Götebort och Linköping har. Oftast kan man gå på alla kontroller under stimuleringen hos en gynekolog i hemstaden och sen åker man till fertilitetsenheten via landstinget och gör själva uttaget.
  • Emmetskruven

Ok. Ja Örebro är ju nära! Ska prata med Bm nästa gång jag är där så får jag säkert hjälp med vem jag ska ta kontakt med och hur allt fungerar!

• lillamillan
    Emmetskruven skrev 2011-11-09 20:07:45 följande:
    Ok. Ja Örebro är ju nära! Ska prata med Bm nästa gång jag är där så får jag säkert hjälp med vem jag ska ta kontakt med och hur allt fungerar!

Annars är det bara att ringa till Örebro. Sjukhuset har säkert en hemsida och där finns all info, och hur man kontakar dem.
  • Emmetskruven

Är det någon mer som har erfarenhet av att lämna ägg?

Har egentligen tid för insättning av spiral snart och jag antar att det inte går att lämna ägg om man har spiral så måste skjuta på det i så fall...

Hur lång tid tar det från det att man börjat behandligen tills det är helt klart?

Hur länge måste man vänta från det att man fått barn? Min yngsta är 3 ½ månad..

Svar på tråden Kanske ska donera ägg?